رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514082

وعده های شگفت انگیز نوبخت در این ماههای آخر کار دولت

ساعت 24 -دراین هفته های تازه سپری شده علاوه بر محمد باقر قالیباف وابراهیم رییسی که بنا بر صلاحدید خویش و برای انجام وظیفه سفرهای استانی را در دستور کار قرار دارند محمد باقر نوبخت نیز به استانها می رود و وعده های شگفت انگیز می دهد.

نوبخت
dir="RTL">این روزها اگر به سایت سازمان برنامه و بودجه نگاه کنید شمار سفرهای فزاینده استانی محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به استان‌ها و وعده‌هایی که می‌دهد بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید. شاید این مقام ارشد اقتصادی و از رفقای حلقه اول آقای روحانی به نیابت از رییس‌جمهور به این سفرهای استانی می‌رود و شاید هم از سر وظیفه و نیز نیم‌نگاهی به انتخابات بهار ۱۴۰۰٫

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در تازه‌ترین سفر استانی خود به استان ایلام رفته و گفته است‌: در طرح احداث ۱۰۰ هزار واحد برای محرومان هیچ‌گونه پیش‌پرداختی صورت نمی‌گیرد و تسهیلات به شکل قرض‌الحسنه به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود. این برنامه با همکاری کمیته امداد، بنیاد مسکن و پشتیبانی مالی سازمان برنامه و بودجه احداث خواهد شد. او گفته است: در این راستا دو هزار واحد نیز متعلق به استان ایلام است که در تلاش هستیم تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند.

رفتار و گفتار رییس سازمان برنامه و بودجه که به او رییس خرج و تقسیم پول نیز می‌گویند علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی را به یاد رفتار و گفتار رییس دولت‌های نهم و دهم می‌اندازد که در سفرهای استانی سهم هر استان از پول‌های بانک‌ها، بنگاه‌های زودبازده و نیز میزان آپارتمان‌های مسکن مهر را اعلام می‌کرد و کاری هم نداشت که این وعده‌ها اجرایی می‌شوند یا نه و نیز چه دردسرهایی برای بانک‌ها و برای دستگاه‌ها و برای آرزوهای مردم و نیز هدر دادن منابع پیش می‌آورد نیز نبود. آقای نوبخت که بارها از دولت‌های نهم و دهم انتقاد کرده بود حالا انگار نه انگار که ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان کار دولت چه امکانات مالی و فنی می‌خواهد و انگار نه انگار که باید حساب و کتاب شود که در شرایط دشوار تامین مالی برای کسری بودجه تامین هزینه‌های ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی چگونه باید باشد اما وعده‌اش را می‌دهد. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد اگر میانگین خانه‌هایی که قرار است ساخته شوند ۷۵ متر مربع باشد و برای ساخت هر مترمربع با هزینه‌های جانبی باید چهار میلیون تومان هزینه شود رقمی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است که باید تا پایان کار دولت تامین شود. این پول از کجا قرار است تامین شود و به صورت قرض‌الحسنه –یعنی تقریبا رایگان – در اختیار این وعده قرار گیرد؟ آیا قرار است یک‌بار دیگر به منابع بانک‌ها فشار بیاید و یا اینکه دولت در جایی پول دارد که کسی نمی‌داند و یا اینکه کمیته امداد و بنیاد مسکن این میزان پول دارند؟ از سوی دیگر این ۱۰۰هزار محروم که قرار است خوشبخت شوند چگونه و با کدام سازوکار انتخاب خواهند شد؟ به نظر می‌رسد آقای نوبخت باید یک بار دیگر متر بردارد و طول و عرض و ارتفاع وعده‌ای که داده است را اندازه‌گیری کند و یادش بیاید که همین چند هفته پیش از نزدیک به صفر بودن درآمد حاصل از صادرات نفت گفت. لابد ایشان اطلاعاتی دارند که خودشان می‌دانند و با استناد و پشتوانه آن دانسته‌ها چنین وعده‌هایی می‌دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها