رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514287

پنج نکته فنی از استقلال - پاختاکور؛

در ستایش تیمی که آبی و قرمز ایران را حذف کرد!

ساعت 24-تیم پاختاکور ازبکستان در حالی از سد استقلال گذشت که آبی های پایتخت از مالکیت بر توپ در طول بازی ناکام ماندند.در آخرین قسمت از سریال تراژیک استقلالِ ۹۸-۹۹ نکات زیادی نهفته و آشکار بودند؛ مالکیت توپ بالای پاختاکور، ارنج سوال برانگیز کادرفنی استقلال و البته یک نکته جالب درباره شباهت تیمی که پرسپولیس را از لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ حذف کرد با همین تیمی که امشب از سد استقلال گذشت.

خبر
سوت احمد الکاف در دقیقه ۹۰+۶ بازی استقلال و پاختاکور، پایانی بود بر فصل سخت آبی ها؛ فصلی که با حضور استراماچونی آغاز شد، با شکست در دربی ادامه یافت و در نهایت با غلبه بر پرسپولیس و حذف از آسیا به سرانجام رسید. در این بین البته اتفاقات عجیب و غریب، مثل فرصت سوزی مهاجمان استقلال در برابر پاختاکور آنقدر زیاد بودند که هر کدام از هواداران استقلال بتواند شماری از آن را برشمارد.

اما در آخرین قسمت از سریال تراژیک استقلالِ ۹۸-۹۹ نکات زیادی نهفته و آشکار بودند؛ مالکیت توپ بالای پاختاکور، ارنج سوال برانگیز کادرفنی استقلال و البته یک نکته جالب درباره شباهت تیمی که پرسپولیس را از لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ حذف کرد با همین تیمی که امشب از سد استقلال گذشت.

پاختاکور نماینده فوتبال ازبکستان در لیگ قهرمانان آسیاست و شاید هواداران فوتبال در ایران این تیم را جدی نمی‌گرفتند. اما همین چند روز پیش بود که ژاوی ارناندس سرمربی السد گفت که این تیم نظر را جلب کرده و احتمالا در بازی با استقلال خیلی ها منتظر بودند تا ببیند چه چیزی در تیم ازبک چشم ژاوی را گرفته است؟

* احتمالا این جلب توجه به خاطر شباهت فلسفه فوتبال ژاوی با تیم فعلی پاختاکور است. آن ها در نیمه اول بازی با استقلال که ۱۳ دقیقه آن از حریف عقب بودند، مالکیت توپ ۷۰ درصدی را به ثبت رساندند که شاید باتوجه به گل استقلال قابل توجیه بود اما برتری تیم ازبک در مالکیت توپ، یک نیمه دیگر -زمانی که استقلال پیش بود- نیز ادامه یافت. در نیمه دوم این رقم به ۶۱-۳۹ رسید تا استقلال تنها بخشی از شکست خود در تصاحب توپ را جبران کرده باشد.

تبلیغات

قیمت بگیر ببین ماشینتو چند میخرن؟( خودرو45 ویژه تهران)

قیمت بگیر ببین ماشینتو چند میخرن؟( خودرو45 ویژه تهران)

قیمت بگیر ببین ماشینتو چند میخرن؟( خودرو45 ویژه تهران)

* انتقاد جدی بعدی به ارنج مجید نامجومطلق و دستیارانش وارد است؛ جایی که آن ها با همان ترکیب بازی با الاهلی (منهای غفوری و میلیچ محروم) وارد زمین شدند تا به ترکیب تیم برنده دست نزده باشند. اما آیا چنین تصمیمی منطقی بود؟ خصوصا این که نگاهی دقیق به دیدار با تیم سبزپوش عربستانی نشان می‌دهد که اولا چند بازیکن اصلی این تیم روی نیمکت قرار داشت و بازیکنان داخل زمین هم شاید اولویت خود را حفاظت از ساق و جلوگیری از محرومیت قرار داده بودند.

* اما حتی می‌توان بازی الاهلی را کنار گذاشت و به شکل بازی پاختاکور توجه کرد. این تیم علیژونف و سایفیف را در دو سمت خط دفاعی خود دارد که بازیکنانی رونده در خط حمله محسوب می‌شوند. در خط حمله نیز خامدامف و ماشاریپوف به عنوان وینگرهایی خوش تکنیک حضور داشتند و به همین خاطر، استفاده از ارسلان مطهری و مهدی قایدی به نوعی هدر دادن انرژی این بازیکنان در خط دفاعی بود و دست استقلال را هم در نیمه دوم خالی گذاشت.

* اما حتی باوجود این اشتباهات نیز استقلال توانست شب خوبی را پشت سر بگذارد؛ ثبت شش ضربه به دروازه در حالی که یک سوم از مالکیت توپ در اختیار آبی پوشان بود، اتفاقی است امیدوارکننده که شاید اگر با بی دقتی مهاجمان این تیم و به خصوص شیخ دیاباته همراه نمی‌شد، می‌توانست یک نتیجه تاریخی را رقم بزند.

* پاختاکور در حالی استقلال را حذف کرد که فصل گذشته از سد پرسپولیس گذشته و مانع از صعود فینالیست سال ۲۰۱۸ شده بود. جالب است بدانید تیمی که در مهر ماه ۱۳۹۹ آبی ها را شکست داد با تیمی که در اردیبهشت ۱۳۹۸ از سد پرسپولیس گذشت، تنها دو تفاوت در ترکیبش داشت؛ دروازه بان و مهاجم نوک. یک نکته جالب که ثبات ویژه را در این تیم ازبک نشان می‌دهد.

پیش‌تر تیم این شاخص ازبکستان بنیادکار بود که در لیگ قهرمانان آسیا با حضور ستاره های بین المللی توانست نام فوتبال ازبکستان را در رده باشگاهی مطرح کند اما حالا نماینده این کشور در حالی به هشت تیم برتر آسیا رسیده که نه خبری از ریوالدو در ترکیب این تیم است و اسکولاری را روی نیمکت خود می‌بیند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها