رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514323

خشم بایدن درباره عجله جمهوریخواهان برای تعیین قاضی دیوان عالی

ساعت24-نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن مخالفت با گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی این کشور اعلام کرد، انتخاب قاضی دیوان باید به بعد از انتخابات موکول شود.

در فاصله 37 روز به موعد اصلی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تنش‌ها بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر جانشینی «راث بیدر گینسبرگ» قاضی فوت شده در دیوان عالی آمریکا شدت گرفته است.

بلافاصله بعد از اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در معرفی «اِیمی کانی بارِت» به عنوان نامزد جانشینی «راث بیدر گینسبرگ» قاضی فوت شده در دیوان عالی این کشور، مخالفت‌های شدید دموکرات‌ها با این اقدام آغاز شده و این مخالفت‌ها شدت گرفته است.

ترامپ طی مراسم بامداد امروز یکشنبه (به وقت محلی) با حضور ایمی کانی بارت در کاخ سفید او را به عنوان گزینه خود برای عضویت در دیوان عالی آمریکا اعلام کرد و گفت که خانم بارت به شکل بسیار برجسته‌ای، واجد شرایط قضاوت در دیوان عالی آمریکا است.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکا و تصمیم‌گیر نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. عضویت در هیئت قضات دیوان عالی مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیئت می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد.

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مخالفت با این اقدام دونالد ترامپ، دو موضوع اصلی را به عنوان دلیل مخالفت خود با این اقدام اعلام کرد.

به گفته بایدن، دلیل اول آن است که انتخاب قاضی دیوان عالی آمریکا باید به بعد از انتخابات و تعیین تکلیف در خصوص رئیس‌جمهور و همچنین کنگره بعدی این کشور موکول شود.

دلیل دوم ادعایی رقیب دموکرات دونالد ترامپ، مواضع محافظه‌کارانه و نزدیک به حزب جمهوری‌خواه ایمی کانی بارت به ویژه مخالفت او با طرح بیمه خدمات درمانی موسوم به «اوباما کر» است.

رئیس‌جمهور آمریکا یکی از مخالفان سرسخت «لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه» موسوم به اوباما کر است که در دولت اوباما تصویب شد و ترامپ بارها برای لغو آن تلاش کرده است.

بایدن که 8 سال در دولت اوباما به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت داشت، در رد اقدام ترامپ برای معرفی گزینه پیشنهادی برای منصب دیوان عالی چندین پیام توییتری نوشت.

او نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ قاضی ایمی کانی بارت را به عنوان گزینه دیوان عالی معرفی کرد؛ یک قاضی که کارنامه ثبت شده او مخالفت با تصمیمات دیوان (عالی) برای باقی نگهداشته شدن لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه (اوباما کر) است. در انتخابات (13 آبان ریاست جمهوری آمریکا) طوری رای دهید که خدمات درمانی شما روی برگه‌های رای است چرا که واقعا همینطور است».

بایدن ادامه داد: «تصمیمات دیوان عالی به طور روزمره بر زندگی‌هایمان تاثیر دارد و قانون اساسی طوری طراحی شده که به رای دهندگان درباره اینکه چه کسی باید چنین تصمیماتی بگیرد، حق اظهارنظر داده است. سنا نباید اقدام کند مگر بعد از انکه مردم آمریکا رئیس‌جمهور بعدی‌شان و کنگره بعدی‌شان را انتخاب کنند. آمریکایی‌ها سزاوار این هستند که صدایشان شنیده شود».

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به عنوان معاون ریاست جمهوری دولت سابق این کشور، 8 سال ریاست مجلس سنا را برعهده داشت، در توییتری دیگر جمهوری‌خواهان را مخاطب قرار داد و نوشت: «سنا نباید تا قبل از رای مردم (در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره) به (گزینه پیشنهادی برای دیوان عالی) رای دهد».

اظهارنظر بایدن درباره تعیین گزینه دیوان عالی آمریکا در حالی مطرح شده که ترامپ و جمهوری‌خواهان بر عزم خودشان برای تکمیل روند تایید صلاحیت بارت به عنوان قاضی دیوان عالی تا قبل از انتخابات 13 آبان تاکید کرده‌اند.

از زمان آغاز به کار ترامپ در مقام رئیس‌جمهور، او توانسته به لطف اکثریت حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا دو گزینه پیشنهادی خود را به عنوان اعضای دیوان عالی ببیند و در صورت تایید ایمی کانی بارت او سومین قاضی را هم به دیوان می‌فرستد. در صورت تحقق این موضوع، کنترل حزب جمهوری‌خواه بر عالیترین نهاد قضایی این کشور تثبیت می‌شود.

تنش‌ها بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره این موضوع در حالی تشدید شده که طی روزهای اخیر ترامپ بارها اعلام کرده که در صورت برنده نشدن او در انتخابات، او نتیجه انتخابات را قبول نمی‌کند و قدرت را تحویل نمی‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در یک اظهارنظر هشدارآمیز گفته بود که کار انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به دیوان عالی کشیده می‌شود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها