رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514474

هشدار سفیر ایران در عراق: به هیچ‌وجه به سمت‌ مرزها حرکت نکنید/دولت عراق پذیرای زوار خارجی نیست

ساعت24- سفیر جمهوری اسلامی در بغداد از هموطنان ایرانی درخواست کرد که به هیچ وجه به سمت‌ مرزهای ایران و عراق حرکت نکنند، چرا که دولت عراق امسال پذیرای زوار خارجی نیست.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در یک برنامه تلویزیونی در شبکه پنج سیما گفت: خواهش من این است که مردم به هیچ وجه به سمت مرزهای عراق و ایران حرکت نکنند، زیرا که به هیچ‌وجه اجازه ورود به عراق داده نمی‌شود.

ایرج مسجدی در برنامه یه روز تازه گفت: اینکه بگوییم راهپیمایی اربعین برگزار نمی‌شود، درست نیست، این راهپیمایی هم‌اکنون توسط خود مردم عراق در حال برگزاری است و مردم شهرهای مختلف عراق در حال عزیمت به سمت کربلا هستند. منظور از برگزار نشدن در واقع عدم حضور زوار خارجی از جمله مردم ایران و سایر کشورهاست و امسال دولت عراق به دلیل جلوگیری از انتشار بیماری کرونا با صدور ویزا برای خارجی‌ها موافقت نکردند؛ بنابراین زوار و مردم شریف ما امسال موفق به حضور و شرکت در پیاده‌روی اربعین نخواهند شد.

وی درباره تعدادی از ایرانی‌هایی که علی رغم این اعلام برای ورود به عراق به مرزها مراجعه کردند، تصریح کرد: این اتفاق در روزهای اولیه رخ داد و برخی فکر می‌کردند شاید مانند سال‌های گذشته کشور عراق با حضور آنان موافقت کند، اما با اطلاع‌رسانی که توسط دستگا‌ه‌های مختلف و رسانه ملی انجام شد تقریبا ما دیگر این مشکل را در مرزها نداریم.

مسجدی بیان کرد: مردم شریف ما می‌دانند که امسال باید مراسم و دعای اربعین را در خود کشورمان و به نحوی که صحیح می‌دانند انجام دهند و خواهش من این هست که به هیچ وجه به سمت مرزهای عراق و ایران حرکت نکنند، زیرا که به هیچ‌وجه اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود، لذا بهتر این است که ما تابع تصمیم مسئولان دو کشور باشیم و همکاری لازم را با مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین با مقامات عراق انجام بدهیم. من خواهشم از ملت شریف و محبان امام حسین (ع) این است که حتما به این موضوع توجه داشته باشند تا مشکلی برای خودشان و رابطه دو دولت پیش نیاید.

مسجدی در ادامه درباره انتشار ویدیوهایی از راهپیمایی و حضور کسانی که به نظر می‌آید ایرانی‌ هستند، توضیح داد: خب بله در داخل کشور عراق ایرانی‌های مقیم داریم. خانواده‌هایی از سال‌های گذشته در این کشور ساکن هستند که جمعیت کمی هم نیستند و کسانی که در اینجا شاغل هستند و یا کسانی که در پروژه‌های مختلفی که در عراق توسط جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است مشغول به کار هستند وجود دارند، بنابراین ممکن است ما ایرانی‌هایی را در راهپیمایی اربعین داشته باشیم که ساکن دائم و یا موقت عراق باشند، اما اینکه برای مراسم اربعین عراق به کسانی که از ایران بخواهد بیاید ویزا بدهد این اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد. امسال تصمیم دولت عراق این است که زائران را نپذیرد و به این تصمیم احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم مشکلی به وجود بیاید.

وی در نهایت درباره پیشنهادش برای عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) خاطرنشان کرد: قطعا این عزیزان با توجه به اینکه امسال که نمی‌توانند در کربلا حضور داشته باشند زیارت و سوگواری خودشان را برای سیدالشهدا (ع) به نحوی که مناسب است و طوری که صحیح است در منزل خودشان و یا هیأت‌ها و مساجد و محلات خودشان انجام دهند و انشاالله سال آینده با برطرف شدن بیماری کرونا مانند سال‌های گذشته قانونمند و براساس همکاری مشترک دو کشور ایران و عراق بتوانند به سلامت با حضور میلیونی و شرکت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها