رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514499

گزارش دویچه وله از اخبار بستن سفارت آمریکا در بغداد

ساعت 24 - وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادامه حملات موشکی به ساختمان سفارتخانه خود در بغداد از احتمال بستن آن خبر داده است. رهبران سه قوه عراق در همین رابطه تشکیل جلسه داده‌اند.

کاظمی
dir="RTL">از انتقال سفارت آمریکا به اربیل هم سخن می‌رود.دفتر رسانه ای مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه، ۷ مهر، از دیدار قاسم الاعرجی با متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد خبر داد.در این بیانیه ضمن اشاره به تبادل نظر طرفین در باره "تقویت همکاری مشترک بین آمریکا و عراق در همه زمینه ها" از قول سفیر آمریکا در عراق بر "حمایت ایالات متحده از دولت مصطفی الکاظمی در زمینه های امنیتی و مبارزه با تروریسم" تاکید شده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که ساعاتی قبل‌تر شایعات مبنی بر بسته شدن سفارت آمریکا در عراق در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این کشور به شدت مطرح شده بود.امکان بسته‌شدن سفارت آمریکا در عراق روز پنجشنبه در پی رسانه‌ای شدن تهدید مایک پمپئو جدی‌تر تلقی شد.مایک پمپئو از بابت ادامه حملات موشکی به ساختمان سفارتخانه خود در بغداد و همچنین حملات گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به نیروهای ائتلاف تحت رهبری آن کشور در عراق ابراز ناخشنودی کرده است. پمپئو حتی تهدید کرده است هرگاه دولت عراق نتواند از دفتر نمایندگی این کشور و از جان نیروهای نظامی آمریکا در عراق محافظت کند، این کشور نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد.در حال حاضر صدها دیپلمات و کارشناس آمریکایی در عراق به سر می‌برند. افزون بر آن، آمریکا حدود سه هزار نیروی نظامی در آن کشور دارد.روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی در همین رابطه، از غافلگیر شدن مقامات عراقی درباره احتمال بستن سفارتخانه آمریکا در بغداد خبر داده است.

واکنش مصطفی کاظمی

"واشنگتن پست" در ادامه گزارش خود به تلاش مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق برای مانع شدن از خروج نیروهای آمریکا و بستن سفارت این کشور در بغداد اشاره کرده است.این روزنامه نوشته است که نخست‌وزیر عراق در همین ارتباط با شماری از دیپلمات‌های کشورهای غربی تماس گرفته است.دیپلمات‌های غربی به مصطفی کاظمی گفته‌اند حتی اگر آمریکا دفتر نمایندگی خود در بغداد را تعطیل کند، سفارتخانه‌های آن کشورها در بغداد به کار خود ادامه خواهند داد.افزون بر آن نشست سران سه قوه عراق در روز یکشنبه نیز به تحولات امنیتی و سیاسی اخیر این کشور اختصاص داشته است.

آن‌ها گفته‌اند که هدف از حملات تروریستی و آدم‌ربایی و همچنین حمله به دفاتر سیاسی و نمایندگی کشورهای مختلف ضربه زدن به حاکمیت عراق و آسیب رساندن به وجهه و اعتبار بین‌المللی این کشور است.

انتقال سفارت آمریکا به اربیل؟

در شرایطی که احمد ملا طلال، سخنگوی نخست‌وزیر عراق نسبت به تجدید نظر آمریکا در امر بستن سفارت این کشور در بغداد ابراز امیدواری کرده است، برخی از رسانه‌ها از احتمال انتقال سفارت آمریکا به اربیل خبر داده‌اند.

روزنامه "وال استریت ژورنال" انتقال سفارت آمریکا از بغداد به اربیل را تکذیب کرده و گفته است آمریکا در صورت بستن سفارت خود در عراق، فعالیت‌های دیپلماتیک را از طریق کنسولگری خود در اربیل ادامه خواهد داد."العربیه" نیز به نقل از یک دیپلمات آمریکایی خبر انتقال سفارت این کشور به اربیل را تکذیب کرده بود.گفته می‌شود که بستن یا انتقال سفارت آمریکا در بغداد در یک بازه زمانی ۹۰ روزه ممکن است. "واشنگتن پست" در گزارش خود نوشته است که آمریکا ظرف این سه ماه برای بررسی دقیق‌تر اوضاع امنیتی عراق فرصت خواهد داشت.سخنگوی مصطفی کاظمی به گروه‌هایی اشاره کرد که هدف‌شان آسیب رساندن به مناسبات بین آمریکا و عراق بوده و تاکید کرده است که بستن سفارت عملا منجر به تقویت این گروه‌ها خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها