رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514696

از تنش‌های عراق تا بحران لبنان و درگیریهای قره‌باغ/منطقه آماده سورپرایز اکتبر با محوریت ایران است

ساعت 24-خبرهای خوبی از این روزهای خاورمیانه شنیده نمی‌شود. در کنار عادی‌سازی روابط کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با اسراییل که فعلا امارات متحده عربی و بحرین را شامل شده، خبرهای نگران‌کننده‌ای از عراق شنیده می‌شود. ایالات‌متحده نیروهای حشد الشعبی را تهدید کرده و برای عراقی‌ها خط و نشان کشیده است. البته مساله اصلی ایران است.

خبر
همان‌طور که در پرونده عادی‌سازی روابط با اسراییل نیز ایجاد کلوبی از مخالفان ایران در کنار اسراییل هدف بوده است. در تمامی این تحولات مساله رویارویی با ایران مطرح است. ایالات‌متحده در تمامی ابعاد تلاش دارد ایران را تحت فشار بگذارد و از آنجا که فعلا رویارویی مستقیم با ایران را در توان خود نمی‌بیند، رویارویی در منطقه و کشورهای همسایه را پیش کشیده است.
امریکایی‌ها بهانه کرده‌اند که دیگر بیش از این حمله به منافع و سفارتخانه‌شان در عراق را تحمل نمی‌کنند و تصمیم دارند با قاطعیت واکنش نشان دهند. قاطعیتی که گفته می‌شود رنگ و بوی باروت و حتی تنبیه‌های اقتصادی دارد. سفر فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به ایران که ناگهانی بود و بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت نیز به همین مساله بر می‌گردد. هفته گذشته، سران چهارگانه عراق شامل رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رییس دستگاه قضایی و رییس مجلس به همراه شماری از سران سیاسی عراق تشکیل جلسه دادند که طی آن برهم صالح از پیام تند و گزنده مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده امریکا به خود سخن گفت و بیان کرد که امریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که صبرشان لبریز شده است و قصد دارند در صورتی که ظرف روزهای آینده حملات به نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به فرماندهی ایالات‌متحده متوقف نشود سفارت خود در بغداد را ببندند و به سختی به عاملان این حملات واکنش نشان بدهند. روز پنجشنبه جلسه دیگری را مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با سران گروه‌های سیاسی میزبانی کرد که محور آن بررسی محتوای پیام پمپئو بود.
در پی آن تصمیم گرفته شد که فواد حسین به ایران بیاید و تهدیدهای طرف امریکایی را با طرف ایرانی در میان بگذارد. برای همین سفر روز شنبه او به ایران ناگهانی شد.
روز یکشنبه، فضای رسانه‌ای عراق و دیگر شبکه‌های عربی ملتهب شده بود. بعضی شبکه‌های عربی ضدایرانی مثل اسکای نیوز امارات و الشرقیه حتی اغراق می‌کردند و بر آتش التهابات می‌دمیدند، گویی که برای حمله امریکا به مواضع حشد الشعبی از خود امریکایی‌ها عجله بیشتری دارند. با همین رویکرد آنها در بسته شدن سفارت امریکا و عزیمت سفیر این کشور از بغداد به اربیل و حتی عین‌الاسد عجله کردند. ‌آش به قدری شور شد که سفارت امریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد سفیر این کشور بغداد را ترک نکرده و همچنان در سفارت است. حتی تصاویر دیدار او با مقامات عراقی در آن روز منتشر شد تا به این ترتیب نشان داده شود او همچنان در بغداد است.
تا به این لحظه نه حملات راکتی در عراق متوقف شده و نه از لحن امریکایی‌ها نسبت به خصم اصلی‌شان یعنی ایران، کاسته شده است. این در حالی است که دوشنبه شب پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد بیش از ۱۲ بانک ایرانی را تحریم و ارتباط جهانی با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.
از آن‌سو، در لبنان نیز اوضاع همچنان متشنج است. بعد از سقوط دولت حسان دیاب در پی انفجار مهیب بیروت، جانشین او مصطفی ادیب نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از تشکیل دولت ناتوان است و به همین دلیل استعفا می‌دهد. در شمال ایران، درگیری‌های قره‌باغ وارد مرحله تازه‌ای شده است. جنگ آذربایجان و ارمنستان به نوعی جنگ غیرمستقیم ترکیه و روسیه است. بسیاری بر این اعتقادند که عوامل پشت پرده‌ای وجود دارد که می‌خواهند تنور این تنش داغ بماند تا به این ترتیب ترکیه و روسیه سرگرم پرونده قره‌باغ باشند تا از دیگر تحولات منطقه فاصله بگیرند.
یک روز دیگر وارد ماه اکتبر می‌شویم. از آنجا که با ورود به ماه اکتبر فاصله ما تا انتخابات امریکا به یک ماه کاهش می‌یابد، ناظران این ماه را سورپرایز اکتبر می‌نامند؛ سورپرایزی که می‌تواند به معنای هر گونه تحولی در جهت تلاش‌ها برای پیروزی رییس‌جمهوری مستقر در کاخ سفید در انتخابات پیش رو باشد. از آنجا که همه این تحولات با محوریت ایران صورت می‌گیرد و همه تلاش‌ها برای فشار بر ایران است، هر اتفاقی که در طول این مدت بیفتد حتی اگر مستقیما با ایران مرتبط نباشد غیرمستقیم به ایران مرتبط است. در طول چهار سال گذشته همه کشورها تلاش کردند تا پرونده خود را از اولویت دستگاه سیاست خارجی امریکا خارج کنند، از روسیه و چین گرفته تا کره‌شمالی. به این ترتیب و با همه تلاش‌هایی که دشمنان ایران در کاخ سفید به کار بستند، پرونده ایران در اولویت کاخ سفید ماند و حالا به اوج خود رسیده است. شاید ماه‌های آینده شاهد تحولات سرنوشت‌ساز، تعیین‌کننده و موثری باشیم که روند بسیاری از تحولات و معادلات منطقه‌ای را تغییر دهد.

یک روز دیگر وارد ماه اکتبر می‌شویم. از آنجا که با ورود به ماه اکتبر فاصله ما تا انتخابات امریکا به یک ماه کاهش می‌یابد ناظران این ماه را سوپرایز اکتبر می‌نامند؛ سوپرایزی که می‌تواند به معنای هر گونه تحولی در جهت تلاش‌ها برای پیروزی رییس‌جمهوری مستقر در کاخ سفید در انتخابات پیش رو باشد. از آنجا که همه این تحولات با محوریت ایران صورت می‌گیرد و همه تلاش‌ها برای فشار بر ایران است، هر اتفاقی که در طول این مدت بیفتد حتی اگر مستقیما با ایران مرتبط نباشد غیرمستقیم به ایران مرتبط است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها