رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514764

بازار مسکن به ثبات میرسد

ساعت24-عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: بازار مسکن بیش از آنکه از بورس تاثیر بگیرد تحت تاثیر کاهش توان متقاضیان و نرخ ارز قرار دارد؛ چراکه نوسان نهاده های ساختمانی ناشی از نوسانات دلار است و اگر قیمت ارز به ثبات برسد بازار مسکن پاییز آرامی را پیش رو خواهد داشت.

سید محمد مرتضوی اظهار کرد: اگر میانگین قیمت مسکن در کل کشور را حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع فرض کنیم یک واحد ۱۰۰ متری حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد که خرید آن از توان اقشار متوسط نیز برنمی‌آید.

وی افزود: طی ۱.۵ ماه گذشته نرخ دلار حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و متعاقباً قیمت نهاده های ساختمانی ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است. این اتفاق بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار است اما در طرف تقاضا توانی برای خرید وجود ندارد. همین مسئله منجر به افت معاملات در شهریور ماه شد و احتمالا در فصل پاییز هم این روند ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش بینی این بازار در فصل پاییز گفت: همانطور که گفتم همه چیز به نوسانات نرخ ارز و بستگی دارد اما افت قیمت مسکن بعید است. تنها می‌توان به کنترل نرخ مسکن در صورت ثبات بازارهای موازی امیدوار بود.

عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان تصریح کرد: تقاضای واقعی مسکن تقریباً از بازار خارج شده و خریدهای کنونی توسط سرمایه گذاران انجام میشود. در وضعیت کلی عطش خرید ملک رو به کاهش است و اگر ادامه پیدا کند فروشنده واقعی چاره ای جز این ندارد که خود را با شرایط وفق دهد. این می‌تواند به تعادل بازار مسکن منجر شود.

به گفته مرتضوی، زمانی که نرخ دلار حدود ۲۱ هزار تومان بود میلگرد کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان فروخته می‌شد که هم اکنون با دلار ۲۹ هزار تومانی به کیلویی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است. اگر دلار ارزان شود قیمت مصالح ساختمانی نیز کاهش می یابد.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۴ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها