رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 516894

واکاوی دیدگاه صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصادکرونا زده جهان

اقتصاد جهان به ته دره نیفتاد اما در سرازیری ماند

ساعت ۲۴ - تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول زیر عنوان «چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی»، که سیزدهم اکتبر منتشر شد، به پاندمی کووید-۱۹ و پیامدهای آن برای اقتصاد بین‌المللی و اقتصادهای ملی پرداخته است.

دره
dir="RTL">پیش از پرداختن به محتوای این گزارش، تأکید بر دو نکته ضروری به نظر می‌رسد:یک) محاسبات و پیش‌بینی‌های مندرج در این گزارش عمدتاً پیش از شروع امواج دوم و گاه سوم پاندمی کووید-۱۹ در بعضی از مناطق جهان به ویژه اروپا انجام گرفته و، به همین سبب، ارزیابی‌های آن درباره عمق و دامنه این پاندمی، و توان واقعی کشورها در مقابله با گسترش احتمالی باز هم بیشتر آن، طبعاً در بعضی موارد با واقعیت‌های روزمره، که مدام در حال تغییرند، فاصله دارد.دو) مجهولات درباره ویروس کرونا، مدت زمان لازم برای دستیابی به واکسن و دارو برای ریشه‌کن کردن آن، و نیز پیامدهای اقتصادی و اجتماعی و حتی ژئوپولیتیک آن به قدری زیاد است که هرگونه پیش‌بینی در این زمینه را باید با احتیاط فراوان تلقی کرد.با در نظر این نکات، نگاه ما به خطوط عمده گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌تواند با واقع‌بینی بیشتری همراه باشد.

آنچه در جهان می‌گذرد

در چند جمله نخست پیش درآمد گزارش، صندوق بین‌المللی پول ارزیابی خود را در مورد کرونا و پیامدهای اقتصادی آن چنین خلاصه می‌کند:از آغاز سال ۲۰۲۰ تا کنون (اکتبر)، کووید-۱۹ جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و شمار قربانیان آن رو به افزایش است. به علاوه در همین سال نزدیک به ۹۰ میلیون نفر در فقر مطلق غوطه‌ور می‌شوند. در این شرایط دشوار اما، نشانه‌هایی از امید نیز دیده می‌شود، از جمله اینکه تست‌های ردیابی بیماران بیشتر شده، روش‌های درمانی بهبود یافته و آزمایش واکسن‌ها در بعضی موارد مراحل پایانی را از سر می‌گذرانند.همزمان همبستگی بین‌المللی در مبارزه با پاندمی رو به اوج‌گیری است، موانع بازرگانی در اینجا و آنجا برداشته می‌شوند و کمک مالی به کشورهای شکننده رو به افزایش می‌رود. از سوی دیگر، بعد از برداشته شدن قرنطینه‌ها در کشورهای گوناگون جهان، چرخ فعالیت‌های اقتصادی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، دوباره به راه افتاده است.خلاصه کنیم: از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۲۰، ریزش نرخ رشد کمتراز آن چیزی بود که در ماه ژوئن گذشته پیش‌بینی شده بود. در واقع چهار ماه پیش، این نهاد بین‌المللی سقوط اقتصاد جهانی را منهای ۵.۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. در گزارش تازه‌اش، صندوق پیش‌بینی خود را تعدیل کرده و آن را در سال جاری منهای ۴.۴ درصد ارزیابی می‌کند.

در واقع نتایج اقتصادی سه ماهه سوم در شماری از کشورهای پیشرفته بهتر از آنچیزی بود که پیش‌بینی می‌شد. از جمله برای آمریکا، سقوط رشد اقتصادی که در ارزیابی پیشین قرار بود در سال جاری منهای ۸ درصد باشد، به دلیل بهبود نسبی در سه ماهه سوم، به منهای ۴.۳ درصد خواهد رسید. در چین نیز وضعیت رشد در سطح مطلوب‌تری خواهد بود. مجموعه این عوامل سطح بدبینی صندوق را نسبت به نتایج اقتصادی سال جاری کمی پایین آورده است.

با این همه وقتی تمام گزارش صندوق بین‌المللی پول را می‌خوانیم، می‌بینیم که خوش‌بینی نسبی کارشناسان این نهاد درباره آینده اقتصاد بیمار جهانی با اما و چراهای زیاد همراه است. مجموعه ارزیابی‌های صندوق، همراه با آنچه دیگر سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند، نشان می‌دهد که بحران زاییده کووید-۱۹، بعد از بحران سال ۱۹۲۹ میلادی و زمین لرزه اقتصادی ناشی از آن، سخت‌ترین بحرانی است که در دوران صلح به جان اقتصاد جهانی افتاده است. در نتیجه به دلیل شدت بحران و پیچیده بودن عوامل زاینده آن، به نظر می‌رسد که دوران نقاهت اقتصاد جهانی، از دیدگاه کارشناسان صندوق، طولانی خواهد بود همراه با تردیدها و فراز و نشیب‌های گوناگون.

با توجه به همه این عوامل، آهنگ از سر گرفته شدن چرخ فعالیت در سال آتی کمی ضعیف ‌تر از آن خواهد بود که پیش از این پیش‌بینی می‌شد. در واقع رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۵.۲ درصد خواهد رسید و در سال‌های بعد از آن هم پیرامون ۳.۵ درصد نوسان خواهد کرد. با این سطح از نرخ رشد، التیام زخم‌های بر جای مانده از کووید-۱۹، به ویژه در عرصه‌هایی چون بیکاری، فقر و نابرابری‌های اجتماعی، سال‌ها به طول خواهد انجامید.

تکرار می‌کنیم که پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول را باید با توجه به وضعیت جهان در دوران تهیه این گزارش ارزیابی کرد. سیر تحول بیماری و راه‌های مقابله با آن، همچون تحولات اقتصاد کلان در سطوح ملی و بین‌المللی، و چگونگی مدیریت آنها، طبعاً می‌تواند وضعیت را در راستای بهبود شاخص‌ها، و یا فرو غلطیدن باز هم بیشتر آنها در منطقه خطر، تغییر دهد.

فریدون خاوند – اقتصاددان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها