رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517032

نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده غیرمنطقی است/ قیمت هر کیلو مرغ ۲۳ هزار تومان

ساعت 24- حجت گفت: با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید، نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده جوابگوی هزینه‌های مرغداران نیست.

عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان و خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار تا ۲۳ هزار تومان است.

وی عرضه مرغ با نرخ‌های بالاتر را گرانفروشی دانست و گفت: دستگاه‌های ذی ربط با اعمال نظارت‌های دقیق باید از تخلف مغازه داران جلوگیری کنند.

حجت درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به کاهش جوجه ریزی و تخصیص نهاده با نرخ مصوب تا سن ۴۲ روزگی در بحث عرضه دچار کمبود شدیم که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، التهاب بازار ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به کاهش جوجه ریزی و اُفت وزن مرغ در سالن‌ها انتظار می‌رود که نهاده به جای ۴۲ روزگی تا ۵۰ روزگی در اختیار مرغدار قرار گیرد چرا که مرغ ۴۲ روزگی به سبب وزن پایین قابلیت عرضه به بازار را ندارد.

به گفته وی، اگر تا سن ۵۰ روزگی، نهاده در اختیار مرغدار قرار گیرد تا وزن بیشتری از موجودی سالن‌ها بدست آید، بازار به ثبات می‌رسد، در غیر این صورت به علت کاهش میزان جوجه ریزی و افزایش قیمت کنجاله از مرز ۱۵ هزار تومان، تولید صرفه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر در ماه گذشته به مرغداران ۲ کیلو ذرت و یک کیلو کنجاله سویا تخصیص داده شود، به علت کاهش جوجه ریزی امکان ارتقای توزیع وجود دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه فرمول جیره غذایی مرغ بر هم خورده است، بیان کرد: در شرایط استاندارد وزن مرغ زنده باید بالای ۲.۲۰۰ گرم باشد که متاسفانه به علت بر هم‌خوردن جیره غذایی و کمبود نهاده، وزن مرغ به ۱.۶۰۰ گرم کاهش یافته است.

به گفته وی، با توجه به بر هم خوردن فرمول جیره غذایی از مسئولان تقاضا داریم که برای پروسه فصل پاییز سن گله را از ۴۲ روزگی به ۵۲ روزگی افزایش دهد و طی دوره ۳.۵ کیلو ذرت و ۱.۵ کیلو سویا در اختیار مرغداران قرار دهد چرا که عدم ارسال به موقع نهاده دامی موجب شده تولید مرغ توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این مقام مسئول در واکنش به تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده گفت: اگرچه نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد افزایش یا کاهش در اختیار مرغداران اعلام رسمی نشده است، اما این نرخ با هزینه تمام شده تولید مغایرت دارد.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نرخ واقعی متناسب با هزینه تمام شده تولید اعلام نشود، مرغدار به هر میزانی که نهاده در اختیارش دارد، مرغ را در سالن‌ها نگه داری می‌کند که در نتیجه مرغ‌های عرضه شده به بازار ریز و خارج از سایز خواهد بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی تصریح کرد: اگرچه آمار قطعی کاهش میزان جوجه ریزی را می‌توان پایان ماه اعلام کرد، اما برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی به یک سوم کاهش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها