رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517053

هشدار نمایندگان مجلس فرانسه نسبت به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه

ساعت 24- دو روز مانده به پایان تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، حدود پنجاه نماینده مجلس ملی فرانسه با انتشار مطلبی در روزنامه "لوموند" نسبت به پی آمدهای خطرناک این واقعه هشدار داده اند به ویژه اینکه به گفته امضاکنندگان مقاله هیچ سازوکاری برای جایگزین کردن تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بعد از هجدهم اکتبر در نظر گرفته نشده است.

dir="RTL">حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در روزهای گذشته ضمن ابراز خوشحالی از پایان یافتن این تحریم ها گفت که "از روز یکشنبه ایران می تواند به هر که دلش خواست سلاح بفروشد و از هر که دلش خواست سلاح بخرد."اما، به گمان نمایندگان مجلس فرانسه، "برای تمام کشورهایی که نسبت به ازسرگیری فعالیت های اتمی و برنامۀ موشک های بالستیکی ایران و همچنین اعمال بی ثبات کنندۀ این کشور در خاورمیانه بیمناک هستند هجدهم اکتبر آکنده از پی آمدهای سنگین است."

نمایندگان مجلس ملی فرانسه نسبت به خطر وقوع جنگی آشکار میان ایران و عربستان برای کسب رهبری منطقه هشدار داده اند : دو قدرت منطقه ای که سال هاست درگیر جنگ های نیابتی در عراق، یمن، سوریه و لبنان هستند. نمایندگان مجلس فرانسه همچنین اظهار داشته اند که لغو تحریم های تسلیحاتی ایران مسابقۀ تسلیحاتی در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد و گروه های شبه نظامی شیعه طرفدار ایران به ویژه حزب الله لبنان بیشترین بهره را از این رقابت تسلیحاتی خواهند برد.بسیار پیش از پایان رسمی تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران، دو کشور چین و روسیه آمادگی خود را برای فروش اسلحه به تهران از جمله سامانۀ دفاع ضدموشکی "اس٤٠٠" اعلام کردند.

نمایندگان مجلس ملی فرانسه سیاست دونالد ترامپ را در قبال ایران که عبارت از به زانو درآوردن این کشور با فشار تحریم ها بوده، "غیرسازنده" خوانده و گفته اند که این سیاست باعث شد که مقامات ایران توافق وین را نقض کنند و به پیشروی های خود برای ساختن سلاح اتمی ادامه دهند. این سیاست همچنین، به گفتۀ نمایندگان فرانسوی، در بین گروه پنج به علاوه یک و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل شکاف ایجاد کرد.

نمایندگان فرانسوی در پایان تأکید کرده اند که همانند بسیاری از موضوع ها و پرونده ها، سرانجام پروندۀ ایران نیز به انتخابات آمریکا گره خورده است. آنان گفته اند : "با وجود دونالد ترامپ تمام ابتکارها محکوم به شکست است. بنابراین، ناچاریم وقت بخریم و امیدوار باشیم که یک دولت جدید در آمریکا روی بازتری به پیشنهادهای اروپا از خود نشان بدهد."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها