رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517116

چرا درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ طولانی شد؟

ساعت 24 - سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان ضمن تشریح دلایل ادامه یافتن درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان تاکید کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل یکی از عوامل تحریک کننده درگیری و آتش‌افروز معرکه است.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناقشه قره‌باغ گفت‌: طولانی شدن این دوره از درگیری بین آذربایجان و ارمنستان چند دلیل دارد؛ یکی مطالبات داخلی مردم آذربایجان از دولت است که افزایش یافته و برای آزادی قره باغ مسئولین و ارتش از طرف مردم تحت فشار هستند که پس از ۲۵ سال اراضی آنها آزاد نشده و ۷ شهر در اشغال ارمنستان است، که در این مورد دولت وزیر دفاع و خارجه را تغییر داد و بعد هم این حرکت نظامی را انجام داد. وی افزود: مساله دیگر نارضایتی روسیه و پوتین از پاشینیان نخست وزیر جدید ارمنستان است که رویکرد غربی و ضد روسی داشته و در این مسیر اقدامات تندی را علیه عوامل سابق از جمله رئیس جمهور سابق در ارمنستان انجام داده که از دوستان پوتین بوده و همین مساله باعث شده روسیه مثل قبل دخالت نکند، شاید هم آذربایجان با چراغ سبز روسیه وارد این ماجرا شده است. سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به نقش ترکیه در این درگیری‌ها بیان کرد: به دلیل خصومتی دیرینه که ترکیه با ارمنستان داشته و در سال ۱۹۱۵ ارامنه را قتل عام کرده و اختلافاتی که در این سال‌ها وجود داشته دو کشور رابطه سیاسی ندارند. پاک آیین تصریح کرد : در واقع پیروزی نسبی که آذربایجان به دست آورده و روستا یا شهری را آزاد کرده مشوق ادامه درگیری است لذا آتش بس دائمی بعید است برقرار شود، تا زمانی که تکلیف ۷ شهر آذربایجان که در اشغال ارمنستان است روشن نشود و ارمنستان بیرون نرود نمی توانیم شاهد مذاکرات جدی دو طرف باشیم. وی خاطرنشان کرد : اگر کشورهایی و یا شورای امنیت قصد میانجی‌گری دارند در وهله اول باید راهی را پیدا کنند تا ارمنستان ۷ شهر اشغال شده از آذربایجان را پس دهد در این صورت امکان آتش بس دائمی وجود دارد.

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان به نقش اسرائیل در درگیری های اخیر آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: اسرائیل با آذربایجان روابط قدیمی دارد، در واقع فروشنده اصلی سلاح به آذربایجان است، ضمن اینکه با ارمنستان نیز روابط خوبی را ایجاد کرده است. همچنین رژیم صهیونیستی از فروش سلاح به آذربایجان در آمد زیادی را کسب می کند در عین حال همکاری های اطلاعاتی با ارمنستان دارد و در نتیجه علاقه‌مند نیست درگیری ها خاتمه یابد زیرا در این صورت نیاز دو کشور به اسرائیل کم می شود بنابراین اسرائیل یکی از عوامل تحریک‌کننده درگیری و آتش افروز معرکه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها