رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517539

ظریف: قصدی ورود به مسابقه تسلیحاتی در منطقه نداردرا نداریم

ساعت 24 - وزیر امور خارجه ایران در نشست مجازی سازمان ملل درباره امنیت خلیج فارس گفت، ایران هیچ قصدی برای ورود به مسابقه تسلیحاتی در منطقه ندارد.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در نشست مجازی سازمان ملل درباره امنیت خلیج فارس گفت که ایران هیچ قصدی برای ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ندارد.وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پایان یافتن تحریم تسلیحاتی علیه سازمان ملل علیه ایران گفت که با وجود پایان این تحریم،‌ ایران قصدی برای خرید گسترده سلاح ندارد.وی با اشاره به فروش گسترده تسلیحات توسط آمریکا به منطقه گفت که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ یک چهارم از فروش تسلیحات جهان به کشورهای منطقه بوده است.وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «ما می‌دانیم که اکثر همسایگانمان صلح و گفت‌وگو را ترجیح می‌دهند».

ظریف در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «می‌توانیم انتخاب کنیم که در گذشته زندانی باقی بمانیم و به بی ثباتی پایان ندهیم یا اینکه همه صلح،‌امنیت،‌ ثبات و کامیابی را برای همه انتخاب کنیم. انتخاب باید برای همگان واضح باشد.»محمد جواد ظریف در این نشست که به ریاست لاوروف وزیر خارجه روسیه و با حضور وزیرخارجه چین و تعداد دیگری از وزرا برگزار شد با اشاره به پویش صلح هرمز اظهار داشت: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است.وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه ای مسبب عواقب ناگواری شده است.دکتر ظریف همچنین افزود: حضور غیر مشروع آمریکا با ۷۶۰۰ مایل فاصله از سواحلش دستاوری نداشته جز ترور بزدلانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش توسط رئیس جمهور آمریکا.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: شاید کسی بتواند با پول پیچیده‌ترین تسلیحات را بخرد اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست.دکتر ظریف اضافه کرد: ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشورهای منطقه برای ایجاد گفتگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه ای در منطقه داریم. در غیر اینصورت برای نسلها درگیر هرج و مرج خواهیم بود. رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ما نیاز به تغییر پارادیم بنیادین در منطقه خود بر اساس بازتنظیم آگاهانه و شناسائی ضرورت ایجاد امنیت و ترتیبات همکاری منطقه ای داریم. ما نیاز به یک منطقه قوی داریم که توهمات هژمونیک بوسیله یک قدرت- منطقه ای یا جهانی- را بزداید. یک منطقه قوی نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی رشد یافته در منطقه دارد.

دکتر ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما نگرانی‌ها و گلایه های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز بطورکامل توسط همسایگان حمایت مالی می شد را فراموش نمی کنند.وزیر امور خارجه در پایان اظهار داشت: معتقدیم که یک رهیافت جدید منطقه ای بایستی نتیجه تعاملات جمعی ما باشد. رئیس جمهور روحانی ایده های اولیه امان را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج فارس به اشتراک گذاشت و آنها را دعوت کرد که این ایده ها را غنی کنند و در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها