رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517597

تاناکورای لباس‌های ایرانی! / کیلو کیلو لباس‌ دست دوم در بازار / فروش لباس کهنه بچگانه!

ساعت 24-«وضعیت بازار پوشاک خوب نیست، اگر تولیدکننده و فروشنده‌ای بخواهد آنطور که هزینه کرده است اجناس خود را بفروشد، قیمت‌ها بالاتر می‌رود. به نوعی تولیدکننده و فروشنده برای همین قیمت‌ها از سود خود کم کرده‌اند.» در حالی عضو اتحادیه پوشاک اینها را می‌گوید که این روزها بازار تاناکورا رونق پیدا کرده است.

این روزها بازار تاناکورا دوباره داغ شده است. راسته فروشندگان لباس دست دوم در خیابان آذربایجان تهران شلوغ‌تر از همیشه به نظر می‌آید و فروشندگان این راسته برخلاف سایر بازاری‌ها از وضعیت فروش‌شان رضایت دارند.

استقبال مشتریان از لباس‌های دست دوم به حدی است که مغازه‌داران به استخدام نیروهای جدید روی آورده‌اند و با اینکه برخی از این مغازه‌ها سه یا چهار نفر نیروی کار دارند اما باز هم این تعداد پرسنل جوابگوی تقاضا در مغازه‌های تاناکورا نیست. برای همین است که روی شیشه‌های اغلب از این مغازه‌ها آگهی جذب نیرو دیده می‌شود: «به یک نفر فروشنده نیازمندیم»

حالا لباس‌های دست دوم داخلی هم به بساط تاناکورا راه پیدا کرده است. از روسری‌های ترکمن گرفته تا مانتو و مقنعه! فروشندگان تاناکورا می‌گویند لباس بچگانه بیشترین فروش دارد و پدر و مادرها کمتر برای خودشان لباس می‌خرند. این در شرایطی است که فروشندگان پوشاک نو و بوتیک‌داران از کاهش شدید فروش‌شان می‌گویند و توضیح می‌دهند که بیشترین فروش‌شان مربوط به لباس‌های راحتی است و فروش لباس‌های رسمی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

حمیدرضا یوسفی، دبیر کارگروه تخصصی مد و لباس اتحادیه پوشاک هم با تایید کاهش فروش فروشندگان لباس‌های نو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بازار پوشاک در رکود است. اگر تولیدکننده و فروشنده‌ای بخواهد آنطور که هزینه کرده است اجناس خود را بفروشد قیمت‌ها بالاتر می‌رود و مشتری‌های بیشتری از دست می‌دهد. بنابراین تولیدکننده‌ها و فروشندگان از سود خود کم کرده‌اند.»

لباس دست دوم روی زمین نمی‌ماند!

در بساط تاناکورا همه جور پوشاکی پیدا می‌شود از لباس‌های چرم و بافتنی تا لباس شنا، از پوتین و کفش تا عینک آفتابی و … خریداران به جهش قیمت لباس‌های نو اشاره می‌کنند و می‌گویند شال‌های رنگی که تا پیش از این در بساط دستفروش‌ها فقط با 20 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود حالا به 80 هزار تا 100 هزار تومان رسیده‌اند.

اخیرا برخی از صفحات مجازی با دغدغه‌های محیط زیستی اقدام به تبلیغ برای خرید از تاناکورا کرده‌اند. اما اغلب کسانی که از اینجا خرید می‌کنند گرانی را دلیل خرید خود می‌دانند. سارا می‌گوید: «روزی فکرش را هم نمی‌کردم تاناکورا بپوشم، از صحبت کردن درباره لباس‌های تاناکورا هم خجالت می‌کشیدم. اما حالا با این گرانی ناچار شده‌ام لباس‌هایم را از تاناکورا بخرم. در غیر این صورت باید نصف حقوقم را برای خرید چند تکه لباس معمولی بدهم.»

اینجا برخلاف بازاری‌هایی که از فروششان گلایه دارند، از اوضاع کاری خود راضی هستند. خودشان می‌گویند مردم استقبال می‌کنند چون جنس خارجی با قیمت مناسب می‌دهند و خریدار ممکن است پالتوی زنانه 700 هزار تومانی را با قیمت 200 هزار تومان در بساط تاناکورا پیدا کند.

آنچه که در این مغازه‌ها توجه را جلب می‌کند لباس‌های دست دوم تولید داخل است که به سبد تاناکورا راه یافته است. حالا لباس‌های کارکرده ایرانی نیز خریدار دارد.

«اجناس اینجا روی زمین نمی‌ماند، خریدارش پیدا می‌شود.» فروشنده اشاره می‌کند به گونی‌های بزرگ لباسی که روی هم انباشته است و ادامه می‌دهد: «اینها را پنجشنبه باز می‌کنم. هر چند روز یکبار چند گونی باز می‌کنیم.»

لباس‌های کارکرده کدام کشورها را می‌پوشیم؟

آنطور که فروشنده‌ها می‌گویند لباس‌ها مخلوطی از اجناس چند کشور است. برندهای امریکایی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی و حتی چینی ویترین مغازه‌های تاناکوراها را پر کرده است. آنها لباس‌های دست دوم را کیلویی وارد می‌کنند و در گونی‌ها ترکیبی از لباس‌های چند کشور وجود دارد.

این فروشنده‌ها توضیح می‌دهند که لباس‌های دست دوم ممکن است استوک یا ضایعاتی تولیدی‌های خارجی باشد یا اینکه لباس‌های از مد افتاده و فروش نرفته بوتیک‌های خارجی باشد اما هرچه باشد این لباس‌ها برند هستند!

یکی از دلایل خریداران نیز همین مارک بودن اجناس است. علی می‌گوید: «همان پولی که بخواهم لباس نو بخرم که آن هم چینی است اینجا مارک‌های خوب می‌خرم که چند سال برایم کار کند.»

هشدار درباره خرید لباس دست دوم بچگانه

قدیم‌ها رسم بود پدر و مادر دست فرزندشان را می‌گرفتند و راهی بازاری می‌شدند که بوی نو بودن لباس‌هایش هیجان و لذت کودکشان بود. حالا اما برخی‌ها مقصدشان تاناکوراست و بوی ضدعفونی کننده لباس‌های دست دوم برای کودکشان خاطره‌ساز می‌شود.

زن جوانی که دست کودکش را گرفته است کاپشن بچگانه‌ای را با دقت بررسی می‌کند. فروشنده می‌گوید قیمتش 120 هزار تومان است. از قیمتش راضی است و آن را می‌خرد. در همان حال مرد جوانی از در که وارد می‌شود می‌پرسد «بچه‌گونه هم دارید؟»

خرید لباس بچگانه در حالی در این مغازه‌ها رونق پیدا کرده است که حمیدرضا یوسفی، عضو اتحادیه پوشاک ایران می‌گوید: «خانواده‌ها باید دقت کنند که لباس‌های دست دوم نخرند، به ویژه لباس بچگانه. رعایت استفاده از مواد اولیه بهداشتی از فاکتورهای اصلی تهیه لباس بچگانه است. خانواده‌ها حتی لباس نوی آنها را باید بررسی کنند که استاندارد باشد. اگر مواد مصنوعی لباس زیاد باشد، پوست کودک را آزار می‌دهد و حتی ناراحتی‌های تنفسی برای او ایجاد می‌کند.»

دبیر کارگروه تخصصی مد و لباس اتحادیه پوشاک در ادامه می‌گوید: «لباس بچگانه مانند لباس بزرگسالان طراحی و نقش خود را دارد. به ویژه اینکه لباس بچگانه بهداشتی است و از مواد اولیه‌ای در این لباس‌ها استفاده می‌شود که استاندارد بهداشتی باشد. برای همین است که قیمت بالایی دارند.»

تاناکورا به سبک قاچاق

تاناکورا قاچاقی به ایران می‌آید. یکی از فروشندگان می‌گوید: «قاچاقی وارد می‌کنیم و کار خیلی سختی نیست! در واقع در این وضعیت تحریم برای خرید اجناس مورد نیازمان راه دیگری نداریم! »

اجناس کارکرده از مرزهای دوبی، پاکستان، ترکیه و عراق وارد می‌شود. فروش اجناس دست دوم در برخی از شهرها از جمله چابهار، مهاباد و کردستان با قیمت بسیار پایین‌تر از تهران انجام می‌شود. همین باعث می‌شود واسطه‌هایی نیز به چرخه خرید و فروش اجناس تاناکورا وارد شوند. برخی از این اجناس نیز به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود.

تجارت‌نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها