رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517685

معرفی یک کتاب جذاب

زبان و اقتصاد: نگاهی از زاویه اقتصاد به زبان در گذر زمان

ساعت 24 - وحید رضا نعیمی روزنامه نگار با سابقه و یکی از مترجم های ورزیده ایرانی که همواره با انتخاب و ترجمه کتابهای مفید کتابخوان های ایرانی را به سر شوق می آورد به تازگی کتاب تازه ترجمه شده خود به نام زبان و اقتصاد را به بازارنشر عرضه کرده است.

کناب
dir="RTL">در این کتاب می خوانیم ، زبان یکی از بدیهی ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های انسان است. زبان ارتباط مستقیمی با قدرت اقتصادی و سیاسی کشورهای مبدا دارد. بی‌دلیل نیست که پس از جنگ جهانی دوم و برتری نظام غرب و در راس آن آمریکا، زبان انگلیسی در جهان گسترش یافت و اکنون زبان میانجی بین میلیون‌ها نفر به شمار می‌رود. کتاب زبان و اقتصاد نوشته خانم گابریل هوگان-برون اهمیت زبان را در بستر تمدن بشر شرح می‌دهد. آن چنان که در کتاب می‌خوانیم، ظاهرا در قدیم، شخصی معین به نام مترجم نبوده است و اغلب گویشوران زبان‌های مختلف ناچار بودند خودشان وظیفه فهماندن منظور خود را به دیگران بر عهده بگیرند. به این ترتیب، پادشاهانی که بر سرزمین‌های گسترده حکم می‌راندند، دست کم تعدادی از زبان‌های مردمان خود را می‌دانستند و از این طریق بی‌واسطه با آنان ارتباط برقرار می‌کردند. کاتبان چندزبانه دیگر وسیله برقراری ارتباط با مردمان دارای زبان متفاوت بودند.

گروه دیگری که به یادگیری زبان خارجی نیاز داشتند، بازرگانان بودند. در کتاب زبان و اقتصاد نمونه جالبی از پدیده تجارت خاموش ذکر شده است که گمان می‌رود هزاران سال قبل رایج بوده است. در این نوع تجارت با توجه به اینکه دو طرف زبان هم را بلد نبودند، عرضه‌کننده جنس را در جایی می‌گذاشت و می‌رفت. متقاضی به سراغ کالا می‌رفت و به اندازه‌ای که فکر می‌کرد ارزش کالاست، طلا می‌گذاشت و می‌رفت. سپس عرضه‌کننده که از دور شاهد اوضاع بود، می‌آمد و اگر میزان طلا را کافی می‌دانست، آن را بر می‌داشت و می‌رفت. در غیر این صورت از محل دور می‌شد تا خریدار برگردد و طلای بیشتری بگذارد. اما با گسترش زبان و شکل‌گیری نظام اعداد کار برای همه راحت‌تر شد. بازرگانان حالا دیگر سفیران سیاسی و فرهنگی هم بودند. یک نمونه معروف آن مارکو پولو است که به همراه پدر و عمویش به چین رفت و سال‌ها آنجا ماند و در دستگاه حکمرانی چین مقرب شد.

کتاب زبان و اقتصاد روایت کاربرد زبان در قدیم را به روزگار کنونی پیوند می‌دهد و از اهمیت زبان در کشورها و اقتصاد آنها سخن می‌گوید. طبیعتا تمرکز کتاب بر نقش اقتصادی زبان در کشورهای مختلف است. خانم هوگان-برون مثال‌های خوبی درباره کشورهای چندزبانه در اروپا می‌زند و پیامدهای چندزبانگی را در اقتصاد این کشورها از جمله سویس تشریح می‌کند. اهمیت اقتصادی زبان‌ها برای یادگیری و نقش آنها در فعالیت شرکت‌های بین‌المللی و نیز چشم‌انداز زبان‌های بین‌المللی در آینده از دیگر مباحث این کتاب خواندنی است.

کتاب زبان و اقتصاد را انتشارات روزنامه دنیای اقتصاد با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها