رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517698

روسیه رقیب ایران یا رفیق ایران ؟

روسیه حتی 5 دلار از وام 5 میلیارد دلاری را به ایران نداد

ساعت 24 - روسیه ولادیمیر پوتین یکی از کشورهای خوشبخت در مناسبات با ایران است . در حالی که شهروندان ایرانی به دلایل تاریخی و نیز به دلایلی که رفتارهای حاکمان روسیه با ایران داشته اند از این کشور دلخوشی ندارند اما مدیران دولتهای ایران و نیز بخشی از رهبران احزاب وگروههای سیاسی ایرانی از روسیه پوتین به مثابه متحد استراتژیک و دوست ایران نام می برند .

پوتين و روحاني
dir="RTL">این درحالی است که رهبران روسیه تنها در حرف و ان هم نه همیشه از ایران دربرابر آمریکا حمایت کرده اند.اگر این خبر رضا زندی خبرنگار حوزه انرژی در ایران درست باشد که رضل اردکانیان وزیر نیرو، در بخش اول مصاحبه اختصاصی‌مان رسما اعلام کرد از 5 میلیارد دلار وام دولتی روس‌ها، حتی 5 دلارش هم به ایران نرسیده است." درست باشد که دلیلی بر نادرستی آن وجود ندارد تازه ترین رفتار ریاکارانه روسیه را می توان درمناسبات با ایران دید. زندی در روزنامه اعتماد نوشته است " ازرضا اردکانیان، رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه است. سوالی ساده دارم؟ چرا وزارت امور خارجه ایران، درباره این موضع، توضیح علنی به مردم نمی‌دهد؟نمی‌شود خبر کلنگ‌زنی ساخت نیروگاه 1400 مگاواتی «سیریک» در استان هرمزگان توسط وزیر انرژی فدراسیون روسیه و وزیر وقت نیرو در سال 1395 منتشر شود و این پروژه همین‌طور روی هوا بماند، کسی هم به افکار عمومی پاسخگو نباشد"

وام خیالی 5میلیارد دلاری ؟

درست یک سال پیش در ابان ماه بود که دویچه وله به نقل از رضااردکانیان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نوشت "از روسیه ۵ میلیارد دلار وام می‌گیریم به گفته اردکانیان قرار است جمهوری اسلامی برای تکمیل چند پروژه نیروگاهی و راه‌آهن پنج میلیارد دلار از روسیه وام بگیرد. دو روز پیشتر یک مقام روسی از فروش تجهیزاتی از جمله "سیستم‌های شنود الکترونیکی" به ایران خبر داد.وزیر نیرو در حاشیه نشست روز چهارشنبه، ۲۹ آبان هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «من به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با روسیه، فردا با هیئتی از دستگاه‌های مختلف برای عملیاتی کردن دریافت وام ۵ میلیارد دلاری دولتی این کشور به ایران عازم مسکو خواهم شدبه گزارش خبرگزاری ایسنا، رضا اردکانیان گفته که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار این وام صرف تکمیل دو پروژه نیروگاهی در استان هرمزگان و حدود یک میلیارد دلار آن صرف برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار می‌شود.

چند وقت بعد خبرگزاری رویترز به نقل از الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت ایران از روسیه یک وام ۲ میلیارد دلاری دیگر برای ساخت پروژه‌های نیروگاه برق حرارتی، نیروگاه برق هیدروالکترونیک، خطوط راه‌آهن و مترو درخواست کرده است.وزیر انرژی روسیه، در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران مبنی بر دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه گفت: با توجه به تصمیمات گرفته شده مجموع وامی که ایران دریافت می‌کند به حدود پنج میلیارد دلار خواهد رسید.نوآک بدون ارائه جزئیات گفت: «آنها خواستار وام حدودا 2 میلیاردی شده‌اند…آنها مدعی هستند که در سال 2015 به آنها وعده وام 5 میلیارد دلاری داده شده است… اکنون آنها می‌خواهند مجموع این وام به 5 میلیارد دلار برسد.

رقیب ما رفیق ما نمی شود

محمد صادق جنان صفت سردبیر ساعت 24 در 26 فروردین در روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر " رقیب ما، رفیق ما نمی‌شود" نوشت" ر ایران دومین ذخایر گاز طبیعی را دارد و روسیه با فاصله‌ای زیادی بالای سر ایران در این عرصه ایستاده است.ایران و روسیه دارای ذخایر غنی نفت و جزو صادرکنندگان بزرگ نفت به حساب می‌آیند.بنابراین دو کشور ایران و روسیه که اتفاقا نفت و گاز آنها در تملک دولت‌هایشان است از دادوستد این محصولات با هم نفع نمی‌برند و رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند و براساس عرف تجارت جهانی می‌توانند رقابت کرده و بازارهای موجود و آینده را تسخیر کنند. " واقغیت این است که روسیه با ترفندهای گوناگون تا امروز توانسته است خود را انحصارگر بازار گاز اروپا کند درحالی که اروپایی ها تمایل داشتند از ایران گاز خریداری کنند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها