رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517839

وعده‌های آمریکا به سودان برای عادیسازی روابط

ساعت 24 ایالات متحده آمریکا از حدود دو هفته پیش مذاکرات خود با مقامات سودانی اعم از دولت انتقالی و شورای حاکمیتی این کشور را کلید زده است. آمریکایی ها در جریان مذاکرات صورت گرفته، در ازای حذف نام سودان از لیست سیاه سلسله شروطی را برای این کشور تعیین کردند که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مهمترین شرط در میان آنها محسوب می شود. پس از تعلل مقامات سودانی در پاسخ گفتن به معامله واشنگتن، کاخ سفید سیاست تهدید را در پیش گرفت.

آمریکا اصرار دارد سودانی ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در تاریخ ۱۳ آبان رسماً عادی سازی روابط خود با تل آویو را اعلام کنند.بدین ترتیب، آمریکایی ها مقامات سودان را تهدید کردند که در صورت عدم موافقت با توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش از موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوریِ آمریکا در تاریخ ۱۳ آبان ماه، دیگر گام نهادن در این مسیر بی فایده خواهد بود. تشدید فشارها علیه سودان نیز موجب شد تا طی ۴۸ ساعت گذشته منابع رسانه ای از موافقت اولیه دولت انتقالی سودان با معامله پیشنهادی واشنگتن، خبر دهند.

در همین ارتباط، گفته شد که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در صورت موافقت پارلمان اعلام آمادگی کرده است. این درحالی است که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان نیز حدود ۹ ماه پیش یعنی در فوریه سال جاری میلادی در جریان دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافقت خود با عادی سازی روابط با این رژیم را صراحتاً اعلام کرده بود.

بنابراین، به نظر می رسد که مقامات سودان از یک سوی با وعده های ایالات متحده آمریکا تطمیع شده و از سوی دیگر تحت تأثیر تهدیدات آن قرار گرفته و قصد دارند تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به صورت رسمی عادی سازی روابط خود با صهیونیست ها را اعلام کنند. مقامات سودان معتقدند که با عادی سازی روابط با تل آویو نام این کشور از لیست سیاه آمریکا حذف می شود اما هیچگاه به این سؤال پاسخ نگفته اند که آیا متعاقب حذف نامشان از لیست سیاه، تحریم های اعمالی علیه خارطوم نیز لغو خواهند شد؟نکته قابل تأمل این است که آمریکا قصد ندارد حتی پس از حذف نام سودان از لیست سیاه به تحریم های تأثیرگذاری که پیشتر علیه این کشور وضع شده بود، پایان دهد

کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی و بین المللی معتقدند که حذف نام سودان از لیست سیاه آمریکا منجر به لغو تحریم ها علیه این کشور نخواهد بود و یا حداقل تحریم های تأثیرگذار لغو نخواهد شد. از همین روی، به نظر می رسد که آمریکایی ها لغو تحریم های تأثیرگذار علیه سودان را به تحقق شروط دیگری منوط سازند. لذا پُر واضح است که آمریکایی ها به بهانه صلح در حال سوق دادن سودان به سمت سَراب هستند.

در حقیقت، مقامات کشور سودان از مسأله غافل شده اند که دولت دونالد ترامپ درحال استفاده ابزاری از آنهاست تا از این رهگذر، با یک تیر دو هدف را نشانه برود. هدف اول، وادار ساختن سودان به عادی سازی روابط با صهیونیسم و تأمین منافع رژیم صهیونیستی است و هدف دوم، خلق یک دستاورد سیاسی برای ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. ازهمین‌روی، اینگونه به نظر می رسد که سودانی ها نیز مانند آل خلیفه و آل نهیان بدون دریافت کوچکترین امتیازی قصد دارند به عنوان ابزاری در دستان واشنگتن و تل آویو نقش آفرینی کنند.

به عبارت دیگر، می توان گفت که واشنگتن و تل آویو، توافق عادی سازی روابط با صهیونیسم را در پوشش برقراری صلح در مقابل سودانی ها قرار دادند؛ صلحی که سَرابی بیش نیست و مقامات خارطوم هیچگاه به آن دست پیدا نخواهند کرد؛ همانطور که پیش از آنها امارات و بحرین موفق به تحقق چنین دستاوردی نشدند

.مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها