رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517931

ترامپ: مصر احتمالا سد النهضه را منفجر کند

ساعت 24- رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد، وضعیت سد النهضه خطرناک است و احتمالا قاهره سد را منفجر کند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از گفتگوی تلفنی با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان درباره وضعیت سد النهضه و مسائل دیگر گفت: از سودان خواستم به توافقی با اتیوپی و مصر درباره سد النهضه دست یابد. امیدواریم به زودی به راهکاری دوستانه دست یابیم. به مصر نیز همین را گفتم.

وی گفت: وضعیت واقعا خطرناک است و قاهره احتمالا سد را منفجر کند. برای رسیدن به توافق میانجیگری کردم اما اتیوپی توافق را نقض کرد و ما مجبور شدیم حمایت مالی از آن را قطع کردیم. معامله‌ای را با آن‌ها امضا کردم اما متأسفانه اتیوپی آن را نقض کرد درحالی که نباید این کار را می‌کرد. اشتباه بزرگی بود. اتیوپی تا زمانی که به توافق پایند نباشد هیچ گونه حمایت مالی را نخواهد دید. به هیچ وجه نمی‌توانیم مصر را سرزنش کنیم.

به رغم امضای بیانیه‌ای میان مصر، سودان و اتیوپی در مارس ۲۰۱۵ درباره سد النهضه اما مذاکرات هنوز به توافقی منجر نشده است.

اتیوپی با هدف تولید برق ساخت سد النهضه روی رودخانه نیل را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است و مصر از این مساله نگران است که این سد بر سهمش از آب که چیزی بیش از ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است و بیشترین بخش آن را از رودخانه نیل تامین می‌کند، تاثیر بگذارد.

دولت اتیوپی ۲۱ ژوئیه آغاز اولین آبگیری سد را اعلام و سپس تصریح کرد، در پی بارش شدید باران در اتیوپی که به آبگیری سد کمک کرد، این کار انجام شد.

با وجودی که سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در سال ۲۰۱۵ بیانیه اولیه‌ای را پیرامون پرونده سد النهضه امضا کردند و طبق آن سه طرف باید از طریق مذاکرات به توافقی برسند اما این مذاکرات تاکنون به هیچ توافقی منجر نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها