رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518074

کنایه کواکبیان به قالیباف: کار از دست مجلسیها در رفته/اگر مدیریت درستی در مجلس اعمال شود این حرف‌های بیربط زده نمیشد

ساعت 24-دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: سخنگوی شورای نگهبان می گوید «زنان می توانند ثبت نام کنند و بعد بلافاصله می گوید البته نظر فقها فرقی نکرده، این واقعا یعنی چی؟

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس دهم و دبیرکل حزب «مردم سالاری» درباره نرخ مشارکت کم در دور دوم انتخابات مجلس، به استان البرز اشاره کرد و گفت: در این استان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط بودند که فرد منتخب با ۲۷ هزار رای راهی مجلس شد. حتی می‌گفتند که ۳۷ تا ۳۸ هزار عامل اجرایی و نظارتی در این انتخابات رای ندادند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم با توجه به اینکه حدود ۵ ماه از فعالیت این مجلس می‌گذرد، نمی‌شود درباره عملکرد آنها داوری نهایی داشت اما به مصداق آن ضرب المثل که می‌گوید «سالی که نکوست از بهارش پیداست» ماه‌های آغازین شروع به کار مجلس نشان داد آنها ظاهرا در پی حل جدی مشکلات مردم نیستند و بیشتر دغدغه نمایش تحت عنوان نظارت قوی میدانی را دارند.

کواکبیان در ادامه به برخی اقدامات مجلس یازدهم اشاره کرد و یادآور شد: تقسیم مناصب در مجلس نشان داد آنها خیلی دنبال شایسته سالاری نیستند. نمونه آن گماردن افرادی از میان خودشان برای پست‌های مدیریتی مجلس است. همچنین برخوردی که در موضوع رد اعتبارنامه تاجگردون شد در حالی که نهادهای اجرایی و نظارتی او را تایید کرده بود یا گرفتن تذکر از رهبر انقلاب به دلیل اتفاقات رخ داده بر سر حضور ظریف در مجلس و ...

وی یادآور شد: خود آنها هم می‌دانند این قبیل کارها بیهوده است، چون رهبر انقلاب تاکید کردند این دولت باید تا پایان عمر قانونی خود بر سر کار بماند. در این چارچوب استیضاح و اعدام رییس جمهوری چه مفهومی دارد؟ الان هم توجیه می‌کنند. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس می‌گوید ۲ ماه طول می‌کشد تا سوال و استیضاح به جریان بیفتد و بعد هم به تعطیلات فروردین می‌خوریم و... این سخنان توجیه است و از اول اشتباه هم بود.

کواکبیان خاطرنشان کرد: یادم است ذوالنوری در مجلس دهم برای استیضاح رییس جمهوری امضاء جمع می‌کرد. پیش من آمد، گفتم آقاجان برو پی کارت! امضا نمی‌کنم. سپس پشت تریبون رفتم و گفتم که «ما اصلاح طلبان رشیدتر از آن هستیم که کار عبث و بیهوده انجام دهیم.» سر و صدا بلند شد گفتند یعنی ما رشید نیستیم؟ گفتم ما کاری به شما نداریم و داریم بحث خودمان را می‌کنیم، ما کار عبث انجام نمی‌دهیم. فردای آنروز به او گفته شده بود این بساط را جمع کنند بعد دیگر پیگیری نکردند.

نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: معتقد نیستم پشت رفتارهای این مجلس اتاق فکری وجود دارد. باز اگر بود خوشحال‌تر بودیم. معتقدم کار از دستشان در رفته و کنترلی بر آن ندارند. اگر مدیریت درستی در مجلس اعمال شود این حرف‌های بی‌ربط زده نمی شود مثلا یک نماینده بگوید ۸ ماه پیش داروی ضد کرونا را کشف کردم بعد مشخص شود آن داروی ضد سرفه بوده است یا کارهای عجیب و غریب دیگر، مثلا یک بار می‌گویند که خودروی دنا پلاس را می‌گیریم به افراد می‌دهیم بعد می‌گویند نه آنرا به مدیریت می‌دهیم تا استفاده کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه برخی از نمایندگان با توهین، انتظار چه پاسخی را از رییس جمهوری دارند، گفت: یقین دارم تا پایان این دولت در مرداد ۱۴۰۰ این وضعیت ادامه خواهد داشت. حتی به برخی از دوستان اصلاح‌طلب که گفته بودند وقتی دولت نمی‌تواند کاری کند زودتر استعفا کند، انتقاد کردم و گفتم این حرف درستی نیست. در این شرایط دولت بایستد و به مردم کمک کند.

رییس کمیته امور حقوقی خانه احزاب ایران با مطرح کردن بحث نامزدی زنان در انتخابات و اصطلاح «رجل سیاسی» پرداخت و گفت: سخنگوی شورای نگهبان می گوید «زنان می توانند ثبت نام کنند و بعد بلافاصله می گوید البته نظر فقها فرقی نکرده، این واقعا یعنی چی؟ » عیب ندارد آقایان که قانون می‌نویسند کنار اصطلاح رجل سیاسی، داخل پرانتز «اعم از زنان و مردان» درج کنند. حتی این کار هم انجام نمی‌شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، درباره صحنه رقابت انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، گفت: در هفت ماه باقی مانده به انتخابات ممکن است تحولات زیادی رخ دهد. کنشگر سیاسی نمی‌تواند زود پیش بینی کند، اما اگر اوضاع به همین روال پیش رود و اتفاق ویژه ای نیفتد آقایان اصولگرا [که نتایج انتخابات مجلس یازدهم] زیر زبانشان مزه کرده است حتی با ۳۰ درصد مشارکت، دولت بعدی را از خود می‌دانند و این موضوع برای آنها اصلا مهم نیست. حالا یکی تندتر و دیگری کندتر، رقابت میان خود اصولگرایان است.

کواکبیان در پاسخ به اینکه میان احزاب اصلاح طلب راهبرد واحدی برای استفاده از نامزد نیابتی در انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد، گفت: با دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شکل مجازی ارتباط دارم آنها عموما از نامزد خالص اصلاح طلب سخن می‌گویند. در کل تا زمانی که نامزدی معرفی شود ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب مردم سالاری به من گفت که اعلام نامزدی کنم اما این موضوع را به کنگره حزب در بهمن ماه امسال واگذار کردم تا نگویند از نامزد نیابتی حمایت کرده اند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: معتقدیم سوابق، عملکرد و پاکدستی نامزد اصلاح طلب باید ملاک قرار گیرد. بحث مهم دیگر پایگاه اجتماعی نامزد اصلاح طلب است. خیلی‌ها دوست دارند برای انتخابات نامزد شوند «اما ممکن است حاج خانمش هم به او رای ندهد.» تا الان راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان سه دسته است برخی به معرفی نکردن نامزد، عده ای به حضور بدون شرط در انتخابات حتی با نامزد نیابتی و گروهی هم چون ما معتقد به صبر و رصد اوضاع هستند. برای ما حضور مردم و شور و هیجان انتخاباتی مهم است. «شما اعلی علیینِ ویژگی‌ها را داشته باشید وقتی مردم پای صندوق نیایند چه فایده‌ای دارد؟»

وی درباره نحوه عملکرد محمدرضا عارف در فراکسیون امید مجلس دهم و شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: برای آقای عارف احترام قائل هستم و چوب همین موضوع را در مجلس دهم زیاد خوردم چون هیچ جا خودم را مطرح نکردم. «یک بار گفتم اگر نیاید می‌آیم اما او آمد و دفعه دوم خواستم بیایم که گفت تو نیا، گفتم چشم و نیامدم.»

وی درباره راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت کشور گفت: اگر بحث باند بازی، جناح بازی و حزب بازی مد نظر قرار ندهیم حتما فردی که می‌آید علاوه بر برنامه باید تیم خودش را معرفی کند ولی ما فقط شعار می‌دهیم.

کواکبیان با بیان اینکه دولت دوم حسن روحانی با کم شانسی بسیاری مواجه شد، گفت: باید بپذیریم شدیدترین تحریم‌های خارجی علیه این دولت اعمال شد و در عین حال با بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا مواجه بود. اما در عین حال دولت در این ۸ ماه باقی مانده باید تحرک بیشتری داشته باشد تا اوضاع بهتر شود. اولویت نخست دولت باید برنامه ریزی برای سیاست خارجی و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد. در بحث اقتصادی هم حداقل تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها