رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518211

باهنر: سعید حجاریان پیغام داد همه تان را به دریا میفرستیم/با ادبیات بگم نگم احمدی نژاد رئیس جمهور شدن، ظلم است /حرف‌های فتاح خردمندانه نبود

ساعت24- دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید: آقای حجاریان در مجلس ششم بعد از آنکه آقای هاشمی جزء لیست ما شد، به ما پیغام داد و گفت که یا هاشمی را از لیست بر می‌دارید یا همه‌تان را به دریا می فرستیم.

باهنر
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفتگویی تفصیلی به پرسش‌هایی در خصوص وضعیت سیاست داخلی کشور پرداخت و درباره مجلس یازدهم گفت: رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس یازدهم به صورت مجازی صحبت کردند و بعد از این که از مجلس تعریف کردند و گفتند که مجلس خوب، قوی، جوان و با شور و هیجان انقلابی شکل گرفته است، اما یه عده از این مجلسیون قبل از اینکه مجلس راه بیفتد به دنبال استیضاح رئیس جمهور بودند، رهبر انقلاب فرمودند دولت تا ۱۴۰۰ بماند؛ یعنی قوای ما باید به این فهم برسند که باید مملکت را با یکدیگر اداره کنند و علیه یکدیگر اقدام نکنند. متاسفانه خیلی از مواقع این گونه است که مجلس می‌گوید دولت کارآمد نیست و دولت نیز می‌گوید مجلس متوجه نیست و قوه قضاییه می‌گوید یکی از مجلس و یک نفر را هم از دولت باید گرفت بنابراین وضعیت خوب نیست.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از این گفتگو است:

* مجلسی تشکیل شده است که مدعی انقلاب گری است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از آنها مجلس اولی هستند خیلی تلاش دارند که در تضاد با دولت عمل کنند آیا این موضوع را از نگاه سیاسی می‌دانید یا فکر می‌کنید آنها گمان می‌کنند این شکل از نظارت صحیح تر است؟

برخی از نمایندگانی که برای بار نخست به مجلس می‌آیند می‌گویند که در دوره‌های قبل هیچ کاری صورت نگرفته است و من می‌خواهم بیایم همه چیز را درست کنم، اما بعد از شش ماه که در مجلس حضور یافت می‌بیند خبری نیست.

مردم نیز اطلاع کافی از اختیارات نماینده ندارند؛ البته مردم حق دارند چرا که در حاکمیت نیستند؛ اما نماینده‌ای که ‌می‌خواهد به مجلس برود باید متوجه این موضوع باشند. از سویی عمده نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری هم همین‌گونه هستند.

زمانی که رئیس‌جمهور مستقر شد موفقیت او موفقیت نظام است و عدم موفقیت رئیس‌جمهور هم به اهداف نظام ضربه می‌زند، بنابراین ما هم به عنوان رقیب رئیس جمهور نباید آرزو کنیم که رئیس جمهور ناموفق باشد باید کمک کنیم که موفق شود.

* مجلس یازدهم با حواشی پیش از شروع انتخابات و در زمان بسته شدن لیست روبرو بود. بعد از پیروزی اصولگرایان و انتخاب رئیس دیوان محاسبات یا رئیس کتابخانه مجلس نیز شاهد برخی حواشی بودیم. از سویی آقای میرسلیم هم ادعای رشوه آقای قالیباف را مطرح کردند،آقای میرسلیم سال‌هاست که از مدیران ارشد نظام هستند و جایگاه های خیلی مهمی داشته‌اند، شما چه تحلیلی از این مساله دارید؟

آقای میرسلیم یک ادعایی را مطرح کردند در مورد این ۶۰ میلیارد حالا این میزان که هیچی حتی اگر یک ریال هم رد و بدل شده باشد باید پیگیری کرد، اما نمی‌توان در تریبون عمومی بگوئیم کسی که در حال حاضر با ۲۰۰ رای بر کرسی ریاست مجلس نشسته، چه کرده است.

سوال این است که اگر از نظر شما چنین آدمی بوده چرا اسمت در هنگام لیست بستن کنار او قرار گرفته است؟ می بایست از همان ابتدا می‌گفتی که مثلاً اسم این فرد در لیست نباشد، یا اینکه یا اسم من در لیست باشد باشد یا اسم او.

* با توجه به اینکه این مجلس به نام اصولگرایان است فکر می‌کنید عملکرد آن چه تاثیری در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد؟

بستگی به عملکرد آنها دارد.حتما تاثیر دارد اما گاهی اقدامات در ذائقه مردم می‌نشیند. به طور مثال تورم یک گزاره اقتصادی است که منتظر قانون نمی‌ایستد؛ فردا تصویب کنند که تورم نباید باشد؛ صد عامل تورم را تحریک می‌کند و تورم نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد و کاری هم با قانون ندارد وحتی اگر بگویند دلار ۴۲۰۰ تومانی باید باشد در بازار اتفاق‌های دیگری می‌افتد. اگر توانستیم به دولت کمک کنیم و آن پارامترهایی که تورم را تحریک می‌کنند را مهار کنیم، درست است که مردم کمی با تاخیر اما در نهایت به ذائقه‌شان می نشیند. ممکن است حتی به نفع دولت هم تمام شود اما در زمان انتخابات مطرح کنند و بگویند که تمام کارها را ما کرده‌ایم و دولت تنها عامل بوده است.

اکنون مجلس باید اقداماتی کند که به ذائقه مردم بنشیند این‌که بگوییم مجلس اثر دارد یا نه به این بستگی دارد که چه عملکردی خواهند داشت. البته من با دکتر قالیباف و تعدادی از نمایندگان گفت‌وگو و برادرانه به آنها توصیه کرده‌ام که در مجلس چه کارهایی می‌توانند انجام دهند که به دل مردم هم خواهد نشست و خرجی هم ندارد چرا که اکنون گردن دولت خرج انداختن مشکلی را حل نمی‌کند.

* آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان صحبت‌هایی در مورد روسای جمهور پیشین کردند که خیلی جنجالی شد، نظر شما راجع به این صحبت ها چیست و چه ضرورتی داشت، آیا برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بود؟

آقای فتاح قسم جلاله خورده‌اند که نمی‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند، اما در عالم سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست. ممکن است آدم یک روز احساس تکلیف کند و بیاید و یک روز نه؛‌ مجموع حرف‌های ایشان خیلی خردمندانه نبود. با محاسبه نبود یعنی باید سبک و سنگین می‌کرد. یک موقع خدایی نکرده آدم می‌رود در ادبیات رئیس دولت نهم و دهم و بگم و نگم راه می‌اندازد که فکر می‌کنم ظلم است. چرا که ممکن است از این رهگذر یک دوره رئیس‌جمهور شود اما اینکه همه جای کشور را تخریب کند که من می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم واقعاً ظلم است و عدالت نیست.

من اصلا نمی خواهم متهم شان کنم اما ممکن است آقای فتاح این قصد [شرکت در انتخابات ]را داشته‌اند اما یک سری از حرف‌ها نظرشان را عوض کرده‌ باشد. آدم‌هایی که به مقامات بالا می‌رسند، گفتن یا نگفتنشان، لبخند و اخمشان هم اثر دارد.

* شما پیشتر نیز به عملکرد شورای نگهبان نقد داشتید و این موضوع البته بیشتر از سوی اصلاح طلبان مطرح می‌شود و می‌گویند نمی‌توانند کاندیداهای مورد نظر خودشان مثلا حجاریان یا صفایی فراهانی را در انتخابات داشته باشند؛ نظر شما چیست؟

اینکه اصلاح طلبان تصور کنند شورای نگهبان هرکسی را که اصلاح‌طلب است رد می‌کند و هر کس که اصولگرا است تایید می‌شود، درست نیست.۸۰ نفر از اصولگراها را شورای نگهبان در انتخابات پیشین مجلس رد کرد و با صحبت‌هایی که کردیم و حتی شهادت و نامه ‌رسمی دادیم تنها ۵ نفرشان تایید شد؛ بنابراین ما افراد اصولگرای مجرب زیادی داریم که رد می‌شوند.

شورای نگهبان هم تقصیر ندارد چرا که در ظرف یک ماه می‌خواهد ۱۵ هزار نفر را بررسی کند که نمی‌رسد مقدار زیادی از این‌ها را انجام دهد. دادگاه هم وقتی می‌خواهد یک نفر را از حقوق اجتماعی محکوم کند ۳ سال زمان می‌برد اما شورای نگهبان باید ۱۵ هزار نفر را ظرف مدت یک ماه بررسی کند که البته در آن اشتباه و خطا وجود خواهد داشت؛ بنابراین باید ساختار انتخابات ما اصلاح شود.

برخی فکر می‌کنند که با رای نیاوردن می‌توان هنجارهای نظام را زیر سوال ببرند آنها نیز معطل هستند و تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی هست هر کسی که می‌خواهد هنجار شکنی کند و زیرخم نظام برود، مورد برخورد قرار می‌گیرد.

* آیا افرادی مانند آقای حجاریان ضد نظام هستند؟

نمی‌خواهم اکنون در مورد آدم‌ها قضاوت کنم اما ما در بعد از انقلاب آدم‌هایی داشتیم که آمدند و می‌خواستند مجلس، قوه قضاییه و دولت را از اکثریت بیاندازند در انفجار هفت تیر نیز منافقین این قصد را داشتند، فرقش این بود که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شهید شدند و تعداد زخمی شده روز بعد با برانکارد در مجلس شرکت کردند تا مجلس حتی یک روز از اکثریت نیفتد.

اما در مجلس ششم عده‌ای گفتند می‌خواهیم استعفا دهیم تا مجلس از اکثریت بیفتد. نماینده‌ها می‌توانند رقیب احزاب باشد، احزاب می‌توانند رقیب احزاب باشند اما نمی‌توانند رقیب نظام باشند هیچ کشوری چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

شما در آمریکا متصور شوید که از میان دو حزبی که فعالیت می‌کنند عده‌ای کمونیست بخواهند در انتخابات شرکت کنند نه تنها جامعه نمی‌پذیرد بلکه تا هفت نسل بعد از آن را نیز لوله می‌کنند.

نمی گویند صلاحیت ندارند بلکه پرونده از جد آنها پیدا می‌کنند که مالیات نداده است و بعد خود فرد و همه فرزندانش را زندان می‌کنند، نه به جرم سیاسی بلکه به جرم غیر سیاسی؛ هیچ نظامی با حاکمیت خود شوخی ندارد.

آقای حجاریان در مجلس ششم بعد از آنکه آقای هاشمی جزء لیست ما شد، به ما پیغام داد و گفت که یا هاشمی را از لیست بر می‌دارید یا همه‌تان را به دریا می فرستیم! اخیرا گویا آقای حجاریان گفته که هر نقدی هم داریم و هر تغییری که می‌خواهیم باید به پای صندوق رای برویم، ما هم همین را می‌گفتیم اما اگر بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم این دیگر هنجارشکنی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها