رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518366

ادغام ۲ وزارتخانه نفت و نیرو؛ تشکیل وزارت انرژی قطعی است

ساعت 24-مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه دو وزارتخانه نفت و انرژی در بسیاری از موارد موازی کاری انجام می‌دهند به همین دلیل این دو وزارتخانه با یکدیگر ادغام می‌شوند.

احمد مرادی اظهار کرد: ما در کمیسیون انرژی مجلس ارتباط مستقیمی هم با وزارت نیرو و هم وزارت نفت داریم و هر کدام از این وزارتخانه ها می‌توانند نقش اساسی در تولید داشته باشند.

وی افزود: این دو وزارتخانه خیلی جاها موازی کاری کرده و حتی به حل مشکلات نه تنها کمک نکرده بلکه به صورت ناخواسته به مشکلات هم دامن زده اند و به همین دلیل می‌خواهیم این دو وزارتخانه بایکدیگر ادغام شده و وزارت انرژی نیز تشکیل شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بخش خصوصی به راحتی کارهایی را انجام می دهد که دولت قادر به انجام آن نیست، لذا باید موانع را از جلوی پای آن ها برداشته و از ظرفیت این بخش استفاده کرد، در هیمن راستا ما با انجمن ها و سندیکاهای بخش خصوصی جلساتی را برگزار کرده ایم.

مرادی با بیان اینکه ما باید از انرژی های فسیلی دور شویم و انرژی های تجدید پذیر را تقویت کنیم، خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهم این است که پس از تشکیل وزارت انرژی باید این وزارتخانه صرفا به کارهای حاکمیتی پرداخته و نظارت خود را انجام دهد.

در ادامه این گفتگو، محسن عسگری، استاد دانشگاه و کارشناس انرژی اظهار کرد: باید یک تغییر ابرانگارانه در تامین انرژی داشته باشیم، در غیر این صورت ممکن است در ۲۰ سال آینده در این زمینه با مشکلات بسیار عمده ای مواجه شویم.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد اگر مصرف انرژی به همین شکل باشد از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ میلادی دوره فروپاشی سوخت های فسیلی آغاز خواهد شد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: ما فرصتی که داریم این است که سیاست گذاران‌مان نفت را به بالاترین قیمتی که می توانند بفروشند و آن را برای انرژی های پاک سرمایه گذاری کنند.

عسگری خاطر نشان کرد: ما ۲۵ سال است که شعار می دهیم می خواهیم دولت را کوچک کنیم اما این مهم صورت نمی گیرد، از سال ۵۸ تاکنون جمعیت کشور ۲ برابر شده اما حجم دولت چهار برابر شده و از سال ۵۸ تا۸۸، نسبت بودجه عمومی نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور ۱۲۵ درصد رشد داشته است و این شعار تحقق نیافته است.

وی تصریح کرد: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که پس از اتمام سوخت های فسیلی تولید و انرژی کشور را چگونه می خواهیم تامین کنیم؟ به عبارت دیگر، درآمد نفتی مان را نباید دیگر خرج نفت کنیم، بلکه باید خرج تولید از منابع دیگر انرژی شود.

بازار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها