رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 519903

آشنایی با بهبود دهنده های نان

رپورتا تبلیغی / کیفیت نان به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ یکی از مواردی که بر کیفیت بافت خمیر نان موثر است، گندم است که از آن برای تهیه آرد استفاده می شود.

گاهی اوقات گندم به دلیل رطوبت هوا، بارندگی و یا نوع بذر کیفیت مناسبی ندارد و همین مسئله سبب می شود محصول نهایی چندان مطلوب نباشد. بنابراین استفاده از بهبود دهنده ها می تواند این ضعف را جبران کند.

بهبود دهنده در حقیقت ماده ای است که بهتر شدن کیفیت آرد و افزایش حجم نان یا شیرینی کمک می کند. همچنین سبب می شود خمیر بافت لطیف تر و نرم تری پیدا کند و ماندگاری نان نیز افزایش یابد. دو بازار دو نوع بهبود دهنده وجود دارد. یک نوع از آن به شکل ژل بوده و قدرت تحمل خمیر را افزایش می دهند. گونه دیگر بهبود دهنده ها، بهبود دهنده های پودری شکل هستند. این مواد نیز کیفیت خمیر و نان پخته شده را افزایش می دهند. بهبود دهنده ها گاز ها را در بطن خمیر نگهداری کرده و سبب می شوند که واکنش های شیمیایی سریع تر انجام شوند. به طور کلی از بهبود دهنده برای افزایش مقاومت خمیر، حفظ رطوبت و انعطاف پذیری نان و افزایش مدت زمان نگهداری آن استفاده می شود. همچنین این ماده به بهتر ور آمدن خمیر کمک کرده و باعث می شود مرحله خوابیدن و استراحت کردن خمیر در پروسه پخت نان حذف شود. بهبود دهنده ها در دو نوع طبیعی و شیمیایی در دسترس هستند. روغن و آرد سیب زمینی از جمله بهبود دهنده های طبیعی به کار رفته در نان به شمار می آیند. مواد بهبود دهنده تاثیر به سزایی در کیفیت نان تولید شده داشته و به همین جهت باید قبل از استفاده از آن ها، اطلاعات کاملی پیرامون ایین مواد و خواص و ویژگی های آن ها کسب کنید. در این مطلب به بررسی سه مورد از بهبود دهنده های غیر طبیعی و پر کاربرد می پردازیم.

پروپیونات کلسیم

یکی از مواد نگهدارنده و افزودنی های که هنگام پخت نان از آن استفاده می شود، پروپیونات کلسیم است. این ماده محلول در آب بوده و به شکل کریستال یا پودر وجود دارد. پروپیونات کلسیم از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و به این ترتیب به تازه ماندن نان و جلوگیری از بیات شدن آن کمک می کند. در کره و بعضی از پنیرها نیز می توانید این ماده را بیابید. فروش پروپیونات کلسیم بلامانع بوده و استفاده از آن در مواد غذایی مانند انواع نان ها، کیکی ها و شیرینی ها نه تنها مشکلی به وجود نمی آورد، بلکه منجر به افزایش ایمنی محصولات نیز می شود. چرا که رطوبت نان زیاد بوده و می تواند زمینه رشد کپک ها را فراهم آورد. در حالی که استفاده از این نگهدارنده می تواند این مسئله را بر طرف سازد. یکی از شرکت هایی که برای خرید پروپیونات کلسیم می توانید به آن مراجعه کنید، شرکت پیشگامان شیمی است. این شرکت پروپیونات کلسیم را از کشورهای آلمان و چین وارد کرده و در بسته بندی های 25 کیلویی به فروش می رساند.

پروپیونات سدیم

از دیگر مواد افزودنی می توان به پروپیونات سدیم اشاره کرد. این ماده که نمک سدیم ارگانیک بوده، در طبیعت وجود دارد اما به صورت صنعتی نیز تولید می شود. پروپیونات سدیم یک اسید آلی است که به شکل کریستال های شفاف و بی رنگ در دسترس است. فروش پروپیونات سدیم به طور گسترده در سراسر جهان اتفاق می افتد. چرا که این ماده کپک ها و باکتری ها را از بین برده و از فاسد شدن مواد غذایی مانند پنیرها و فرآورده های گوشتی جلوگیری می کند. از دیگر کاربردهای این ماده نگهدارنده می توان به استفاده در نوشابه های غیر الکلی، ژلاتین، پودینگ، آب نبات های نرم و به طور کلی محصولات پخته شده آردی و هر ماده غذایی دیگری که حساس بوده و احتمال کپک زدن آن وجود دارد، اشاره کرد.

دکستروز مونوهیدرات

دکستروز مونوهیدرات کریستال های پودری سفید رنگی بوده که در آب حل شده و طعم شیرینی دارند. این ماده به طور طبیعی در میوه ها و گیاهان یافت می شود و برای افرادی که قند خون پایینی داشته یا دچار تب یا سرگیجه می شوند، مناسب است. دکستروز مونوهیدرات از هیدرولیز نشاسته به دست می آید و از جمله کاربردهای این مونوساکارید می توان به استفاده از آن در صنایع غذایی، صنایع دارویی و تغذیه حیوانات اشاره کرد. نانواها و کارخانه های تولید کننده نان ها بسته بندی شده نیز برای بهتر تخمیر شدن مخمر اقدام به خرید دکستروز مونوهیدرات کرده و از این منبع کربوهیدرات برای تهیه انواع نان و شیرینی استفاده می کنند. همچنین این ماده به تعدیل واکنش ماژولار و افزایش مدت زمان نگهداری محصولات غذایی کمک کرده و قند و شیرینی محصولات را کاهش می دهد. دکستروز مونوهیدرات فاقد بو بوده و خاصیت اتصال دهندگی عالی و دیده شدن با چشم غیر مسلح از جمله ویژگی های این ماده افزودنی به شمار می آیند.

از دیگر مواد بهبود دهنده نان گلوتن گندم می باشد. جهت خرید گلوتن با به سایت شرکت پیشگامان شیمی مراجعه کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها