رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 520556

ترخیص کالا از گمرک

رپورتاژ تبلیغی / ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحل واردات کالا در ایران میباشد به طوری که بخش مهمی از هزینه ای که واردکنندگان در پروسه واردات کالای خود پرداخت میکنند

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحل واردات کالا در ایران میباشد به طوری که بخش مهمی از هزینه ای که واردکنندگان در پروسه واردات کالای خود پرداخت میکنند مربوط به مرحله ترخیص کالا در گمرکات ایران میباشد از این رو انتخاب تیم ترخیص و کارگزار مناسب میتواند علاوه بر تسریع در فرایند ترخیص هزینه های واردات کالا را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان اصلی ترین مرز ورودی هوایی ایران مهترین نقش را در واردات هوایی به کشور دارا میباشد.

گروه تجاری ققنوس به عنوان یکی از فعالترین شرکت های خدمات حمل بار هوایی در ایران و با دارا بودن تیم های ترخیص در فرودگاه امام خمینی آمادگی دارد تا ترخیص کلیه بارهای مشتریان اعم از بارهای تجاری و غیر تجاری را به صورت درب به درب و با تشریفات کامل به انجام برساند.

در این مقاله ما سعی میکنیم مراحل ترخیص کالا از از گمرک را به صورت کامل شرح دهیم تا به بسیاری از سوالات واردکنندگان و تجار ایرانی پاسخ داده شود

حوزه 1 یا حوزه 2 یا حوزه 3 گمرک فرودگاه امام ، کدام را انتخاب کنید؟

گمرک فرودگاه امام خمینی در حال حاظر دارای 2 حوزه کاری میباشد . به دلیل تفاوت نوع مرسولاتی که به صورت هوایی وارد کشور میشود که به دو دسته اصلی تجاری و غیر تجاری تقسیم میشود این دو حوزه ایجاد شده است.

حوزه 1 گمرک فرودگاه امام خمینی

اغلب واردات هوایی کشور توسط حوزه 1 گمرک فرودگاه امام خمینی انجام میگیرد. این حوزه مخصوص بارهای تجاری و کارگو(فریت) میباشد که اغلب نیاز به انجام تشریفات کامل گمرکی اعم از ثبت سفارش ، تامین ارز و ارائه کارت بازرگانی و ارزیابی و .... دارد

اگر صاحبین بار مرسولات خود را به صورت کارگو توسط شرکت های خدمات حمل بار هوایی نظیر ققنوس حمل کنند مرسولاتشان در حوزه 1 گمرک فرودگاه امام خمینی پذیرش و انبار میگردد.

حوزه 2 گمرک فرودگاه امام خمینی

حوزه 2 گمرکی مخصوص حمل مرسولات پست اکسپرسی میباشد . بارهایی که توسط شرکت های پست سریع بین المللی نظیر آرامکس،DHL یا TNT حمل میگردد وارد این حوزه میشود.

شرکت های فوق در حوزه 2 گمرک فرودگاه امام خمینی توانایی ترخیص روی ریل و یا همان ترخیص 1 روزه را برای کالاهای غیر تجاری دارا میباشند

البته لازم به ذکر است ترخیص 1 روزه همانطور که در بالا ذکر شد فقط برای بارهای غیر تجاری که از نظر وزن کمتر از 2 کیلوگرم و ارزش 60 دلار داشته باشد میشود، در صورتی که مرسوله شما پس از ورود به حوزه 2 گمرک فرودگاه امام خمینی پس از ارزیابی توسط کارشناسان گمرک غیر تجاری شناخته نشود طبیعتا شرکتهای فوق توانایی ترخیص به صورت 1 روزه را ندارند و مرسوله فوق به اصطلاح ( قبض میشود )

حوزه 3 گمرک فرودگاه امام خمینی

حوزه 3 گمرک فرودگاه امام مخصوص مرسولاتی میباشد که توسط پست دولتی جمهوری اسلامی حمل و وارد میگردد. این حوزه به عنوان گمرک امانات پستی شناخته میشود و مراحل کاری ان تقریبا مشابه حوزه 2 گمرکی میباشد.

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا چیست؟

ثبت سفارش جهت واردات کالا به ایران فرایندی به نسبت دشوار و زمان گیر میباشد اما به زبان ساده مراحل این ثبت سفارش جهت واردات به شرح ذیل میباشد:

  • آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش
  • اخذ پروفرما از فروشنده کالا
  • مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی جهت تکمیل فرم ثبت سفارش.
  • اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهای ذیربط.
  • مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه نامه.
  • اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا (پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی و پروفرما و بیمه نامه و اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد.

فرایند واردات و ترخیص کالا از گمرک ( جهت کالاهای تجاری )

مرحله اول: اظهار کننده کالا

در این مرحله صاحبین کالا میبایست با هماهنگی ققنوس امور اظهار و ارسال مانیفست به گمرک را انجام دهند. این مراحل به شرح ذیل میباشد:

  • ارسال اطلاعات مربوط به مانیفست کالا توسط شرکت حمل کننده به گمرک قبل از شروع عملیات حمل (به صورت الکترونیکی) (درحال حاضر صرفا درگمرکات دریایی فعال می باشد.)
  • صدور قبض انبار به صورت الکترونیکی
  • صدو ر ترخیصیه سیستمی توسط شرکت حمل و نقل و اعلام ب ه صاحب کالا جهت انجام اظهار الکترونیکی (درحال حاضر صرفا درگمرک هوایی فعال می باشد.)
  • مراجعه صاحب کالا به سامانه اظهار از راه دور ، انجام اظهار الکترونیکی ،اسکن اسناد و اخذ شماره ثبت یا سریال
  • ارسال پیامک به صاحب کالا و تأیید ثبت اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی
  • انتخاب نحوه پرداخت حقوق ورودی متعلقه

مرحله دوم: گروه روسای سرویس ارزیابی و کارشناسان

در این مرحله نوبت به این است که ارزیاب و کارشناسان گمرک امام خمینی به صورت مجازی و سیستمی مدارک و ارزیابی مرسوله وارداتی صاحب بار را انجام دهند

ابتدا صاحب کالا اظهارنامه مربوطه به همراه اسکن اسناد را از طریق زیر سامانه اظهار از راه دور کالا به نشانی www.epl.irica.ir برای گمرک ارسال می نماید. سپس گمرک با استفاده از مدیریت ریسک اقدام به بررسی اسناد و کالا نموده و پس از اخذ مجوزهای لازم (درصورت نیاز) ، دریافت عوارض متعلقه و صدور پروانه گمرکی دستور اجازه بارگیری و در نهایت خروج کالا از گمرک را صادر می نماید.

شرح این مراحل به شرح ذیل است:

  • تعیین رئیس سرویس مجازی :رئیس سرویس از بین تمامی روسای سرویس گمرکات تعریف شده در سیستم تعیین می گردد
  • تعیین کارشناس مجازی :کارشناس از بین تمامی کارشناسان گمرکات تعریف شده در سیستم تعیین می گردد
  • انتخاب ارزیاب توسط سیستم
  • درج گزارش ارزیابی در سامانه جامع امورگمرکی

مرحله سوم: کارشناس

در این مرحله کارشناس مجازی مسئول بررسی موارد ذیل میباشد:

  • بررسی اسنادی
  • نظارت بر تخصیص سیستمی مجوزهای مورد نیاز
  • نمونه برداری جهت تعیین ماهیت کالا ( در صورت نیاز ) توسط سازمان ذیربط و اعلام نظر به گمرک به صورت سیستمی
  • کارشناسی نهایی
  • پرداخت حقوق ورودی
  • کنترل و تایید نهایی توسط مسئول سرویس
  • صدور پروانه الکترونیکی
  • ارسال پیامک به صاحب کالا جهت اعلام تأیید نهایی اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی

مرحله چهارم: ارسال به کارشناس بازبینی

در این مرحله سند مربوطه جهت بازبینی مجدد به کارشناسان درب خروج ارسال میگردد

کنترل سیستمی مجوزهای مورد نیازوصدور مجوز

بارگیری توسط درب خروج

کارشناسی درب خروج

دریافت اصل اسناد لاک ومهر شده

ورود کامیون جهت بارگیری

باسکول ورود و توزین

معرفی بهترین شرکت خدمات حمل بار هوایی در ایران

اگر به دنبال یافتن بهترین شرکت فعال در حوزه بازرگانی و حمل و نقل بین المللی در ایران میباشید که بتواند کلیه امور واردات کالا از چین شما را از 0 تا 100 به صورت کامل با بهترین هزینه ممکن به انجام رساند ما به شما شرکت بازرگانی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه ( گروه تجاری ققنوس ) را پیشنهاد میکنیم.

این شرکت امادگی دارد تا خدمات حوزه بازرگانی اعم ازحوالجات ارزی (حواله یوان ) ، منبع یابی، حمل و نقل هوایی،دریایی و نهایتا ترخیص کالا از گمرک را با بهترین شرایط ممکن برای واردکنندگان ایرانی انجام دهد

برای اطلاعات بیشتر از وبسایت گروه تجاری ققنوس به ادرس www.fnxshipping.com بازدید نمایید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02148000110 تماس حاصل نمایید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها