رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521626

آبان، ماه سیاه کرونا در ایران با ۱۹ بار رکوردزنی

ساعت 24 - تعداد مبتلایان شناسایی شده کرونا در آبان بیش از یک سوم کل مبتلایان ایران در ۹ ماهی است که از تائید شیوع کرونا می‌گذرد. در ماه آبان آمار روزانه از موارد شناسایی ابتلا به بیماری کووید۱۹ و مرگ مبتلایان ۱۹ بار رکورد زده است.

مترو
dir="RTL">حدود ۹ ماه از تائید رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. گسترش بیماری کووید۱۹ در ایران دو موج را پشت سرگذاشت و از اواخر شهریور ماه به موج سوم رسید که به لحاظ افزایش موارد ابتلا و مرگ از موج‌های قبلی بسیار شدیدتر است و با گذشته بیش از دو ماه همچنان روندی صعودی دارد.نگاهی به آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که آبان ماه، که امروز به پایان می‌رسد، با فاصله‌ای بسیار نسبت به ماه‌های قبلی، وضعیتی تیره و تار داشته و این روند به احتمال زیاد در آذرماه نیز ادامه خواهد داشت.روز اول آبان شمار مبتلایان به کرونا در ایران ۵۵۰ هزار و ۷۵۷ نفر بود و این تعداد در روز آخر ماه به ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر رسیده است.

شناسایی یک سوم کل مبتلایان در آبان ماه

به این ترتیب در ماه آبان شمار مبتلایان شناسایی شده بیماری کووید۱۹ بیش از یک سوم کل مبتلایان در ۹ ماه اخیر بوده است. سخنگوی وزارت بهداشت شمار مبتلایان شناسایی شده در ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز سی‌ام آبان را ۱۳ هزار و ۲۶۰ نفر اعلام کرد.

سیما سادات لاری روز جمعه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۴۷۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و شمار مجموع مبتلایان به مرز ۴۴ هزار نفر بسیار نزدیک شد.در پنج روز پایانی آبان ماه هیچ روزی شمار مبتلایان جدید از ۱۳ هزار نفر کمتر نبوده است. در نیمه دوم این ماه نیز هیچ روز شمار قربانیان کمتر از ۴۵۰ نفر نبود.

۱۹ رکورد جدید در یک ماه

رکورد زنی‌های پی در پی آمار کرونا در آبان ماه هم قابل قیاس با ماه‌های گذشته نیست. در این ماه رکورد بیشترین موارد ابتلا ۱۲ بار و رکورد موارد فوت هفت بار شکسته شد.

تا کنون بالاترین آمار ابتلای جدید مربوط به سه روز پیش و بیشتر تعداد قربانیان در یک روز مربوط به پنج روز قبل با ثبت ۴۸۶ مرگ در بین مبتلایان به کووید۱۹ بوده است.برای درک بهتر ابعاد بحران کرونا در ایران باید در نظر داشت که بالاترین تعداد مرگ‌های ثبت شده در قبل از موج سوم پاندمی مربوط به هفتم مرداد با ۲۳۵ مورد بود و شمار قربانیان پس از مدت‌ها دو رقمی بودن بار دیگر ۱۴ مهر ماه به این رقم رسید.

حدود ۳۵ درصد فوتی‌ها فقط در آبان

از ابتدای مهرماه تا کنون بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر به قربانیان کووید۱۹ در ایران افزوده شده که ۱۲ هزار و ۲۴۶ مورد آن مربوط به آبان ماه است. به بیان دیگر حدود ۳۵ درصد کل مرگ‌های کرونایی در ۹ ماه گذشته فقط در آبان ماه رخ داده است.با ادامه گسترش شدید کرونا در ایران بسیاری از کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت تاکید کردند که اگر محدودیت‌های شدیدی در مناطق قرمز، که شامل ۲۷ استان ایران می‌شوند، اعمال نشود بیمارستان‌های کشور که در حال حاضر نیز با کمبود تخت و کادر درمانی روبرو هستند دچار مشکلات جدی‌تر می‌شوند.از نزدیک به ۴۴ هزار مورد مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ تا پایان آبان، ۱۲ هزار و ۲۴۶ مورد آن در این ماه رخ داده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا که ریاست آن را رئیس جمهوری حسن روحانی بر عهده دارد پس از مدتی مقاومت و تعلل سرانجام با اعمال محدودیت‌ها از روز شنبه اول آذر ماه موافقت کرد.

کارشناسان معتقدند با توجه به دوره بیماری کووید۱۹ تاثیر محدودیت‌ها از دو تا سه هفته بعد از آغاز آن قابل مشاهده خواهد بود. به این ترتیب انتظار می‌رود روند رو به افزایش شیوع کرونا در ایران دست‌کم تا نیمه آذر ماه به همین شکل ادامه داشته باشد.

برخی مسئولان علت افزایش موارد ابتلای شناسایی شده را بیشتر شدن آزمایش‌های تشخیص عنوان می‌کنند. ابتدای آبان ماه در ایران روزانه حدود ۳۰ هزار آزمایش کرونا انجام می‌شد و این میزان در پایان ماه به حدود ۶۰ هزار افزایش یافته است.تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد افزایش آزمایش به معنای تشخیص زودهنگام ابتلا و بالا رفتن شانس درمان است و باعث بیشتر شدن نسبت قربانیان به مبتلایان نمی‌شود.این اتفاق هنوز در ایران نیفتاده و با افزایش آزمایش‌ها، هم آمار مبتلایان بالاتر رفته و هم شمار قربانیان. در آلمان که سه تا چهار برابر ایران بیشتر تست کرونا گرفته می‌شود در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان شناسایی شده بیش از ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر و تعداد قربانیان ۲۶۰ نفر بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها