رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521765

نرخ تورم یک ساله تا آبان به ۴۶.۴ درصد رسید

خانوارهای ایرانی در آبان ماه امسال به طور میانگین ۴۶.۴ درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات هزینه کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری ایسنا در گزارش مرکز آمار ایران که روز شنبه، اول آذر منتشر شده نرخ تورم ماهانه در آبان ماه ۵.۲ درصد اعلام شده است.

dir="RTL">به این ترتیب نرخ تورم در آبان ماه سال جاری در مقایسه با مهرماه ۱.۸ درصد کاهش داشته است.مرکز آمار ایران پیش از این نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه را ۴۱.۴ اعلام کرده بود.بر اساس این گزارش تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۱۳ و ١.٦ درصد بوده است.طبق این گزارش، دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۶.۳ درصد برای دهک اول تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم است.

معمولا نرخ تورم به صورت سالانه محاسبه می‌شود؛ یعنی میزان تغییر قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماهی مشخص نسبت به دور مشابه سال قبل آن.بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متوسط مصرف کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۵ کاهش قابل توجهی یافته است.خبرگزاری تسنیم ۲۳ آبان ماه با مقایسه داده‌های این پژوهش گزارش داده بود که مصرف گوشت گوساله ۲۰ درصد و گوشت گوسفندی ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش داشته است. در این گزارش آماری از وضعیت مصرف کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۹ عنوان نشده بود.

کارشناسان یکی از دلایل مهم افزایش نرخ تورم را در یک سال گذشته افزایش چشمگیر قیمت بنزین در آبان ماه پارسال عنوان می‌کنند که جرقه اعتراضات گسترده در کشور را زد و با سرکوب شدید مواجه شد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها