رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521783

تصمیم برای تحریک تقاضا کارساز می شود؟

ساعت 24 - با تصمیم سازمان بورس و بانک مرکزی تحرکات مثبتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برای تحریک تقاضا در بازار سرمایه رخ خواهد داد.

dir="RTL">به گزارش فارس، یکی از روش هایی که چند سالی است برای سرمایه گذاری به فعالان بازار سرمایه معرفی شده است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می باشد. این صندوق ها در بازار سرمایه فعال بوده و از نظر ریسک، کمترین میزان ریسک را دارا هستند. در واقع این نوع صندوق‌ها، ویژه افراد ریسک ‌گریز طراحی شده که علاوه بر پذیرش ریسک کمتر، بازدهی نسبتا مناسبی نیز برایشان دارد.ارزش دارایی‌های این صندوق ها در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. این صندوق ها در بورس به عنوان شرکت های حقوقی شناخته می شوند که می توانند نقش بسزایی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور بر عهده داشته باشند.مطابق با امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت باید این صندوق ها حداقل ۷۵‌ درصد از کل دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند. البته طبق آخرین ابلاغیه سازمان بورس، صندوق‌های مزبور موظف شدند، میزان سرمایه‌گذاری در سهام خود را از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش دهند.

2 تصمیم مهم

در این خصوص دو تصمیم مهم درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گرفته شده است. اولین تصمیم را شورای عالی بورس اتخاذ کرده است که سقف صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. علاوه بر این شورای عالی بورس در مورد تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز تصمیم جدیدی گرفته است. حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب ها از ۱۰ درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

تصمیم دوم نیز به بانک مرکزی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بر می گردد. بانک مرکزی موظف شده است در امور صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانکها، تسریع و تسهیل کند. همچنین امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شود.

آینده صندوق‌های سرمایه‌گذاری

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با اتخاذ این دو تصمیم، روند رو به رشد صندوق‌های درآمد ثابت تا پایان سال ادامه خواهد یافت و ارزش مجموع آنها با رشدی حدودا 20 درصدی به محدوده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دور از انتظار نخواهد بود. البته افزایش نسبت سهام این صندوق ها به 20 درصد، می‌تواند اثر مثبتی در میان‌مدت روی این صندوق‌ها داشته و باعث افزایش سودآوری آنها شود.اما می توان گفت ماهیت به وجود آمدن صندوق‌های با درآمد ثابت، جذب منابع و نقدینگی افراد ریسک‌گریز است و مدیران صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران خواهان دریافت بازدهی کمی بیشتر یا حداقل متناسب با سود بانکی هستند. از همین رو بعید به نظر می‌رسد که مدیران و متولیان صندوق‌ها مایل به افزایش ریسک این نوع صندوق‌ها با افزایش درصد سهام باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها