رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521788

انفجار بمب فقر و گرسنگی اقتصاد جهان را تهدید می کند

ساعت 24 - در آستانه نشست سران کشورهای گروه بیست (G20) در عربستان سعودی، یازده سازمان غیر حکومتی خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از انفجار گرسنگی، سو تغذیه و قحطی ناشی از رکود اقتصادی جهانی مرتبط با همه گیری کرونا شده اند.

بمب
dir="RTL">این سازمان های غیرحکومتی از جمله "آکسفام"، "اقدام علیه گرسنگی"، "مراقبت بین المللی"، "کودکان را نجات دهید" و "کمک مسیحی" زنگ های خطر را به صدا درآورده اند و به رهبران بیست کشور بزرگ و ثروتمند جهان هشدار داده اند که «این بار یک بمب دیگر در جهان در حال انفجار است، یک بمب انسانی که اقتصاد جهان را تهدید می کندجان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ به رهبران کشورهای گروه بیست هشدار می دهد: «ما شاهد افزایش چشمگیر نرخ فقر و سوء تغذیه در میان پناهندگان و آسیب دیدگان درگیری ها هستیم. صدها هزار نفر هنوز در معرض خطر ترک خانه و آشیانه خود قرار دارند، میلیون ها نفر از خوردن وعده های غذایی خود صرف نظر می کنند و میلیون ها کودک نمی توانند به مدرسه بروند و از تحصیل باز می مانند. رهبران گروه بیست هم فرصت و هم ابزار لازم را برای پاسخگویی به این بحران رو به رشد دارند، آنها نباید لحظه ی درنگ کنند، زمان اقدام همه جانبه در برابر این بحران فرا رسیده است

بانک جهانی در گزارش اخیر خود برآورد کرده است که ۱۵۰ میلیون نفر در جهان می توانند تا سال ۲۰۲۱ در چنبره فقر شدید بیافتند. گزارش سازمان ملل در ماه ژوئیه گذشته نشانگر این واقعیت تلخ است که در سال ۲۰۱۹ تقریبا از هر ۹ انسان بر روی کره زمین ، یک نفر ازسوء تغذیه مزمن رنج می برد. به دلیل همه گیری کوید -۱۹ ، این نسبت در سال جاری بدتر شده و بازهم می تواند بدتر شود.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP)هفته پیش درباره خطر افزایش قحطی در چندین کشور جهان هشدار داده است.دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل هفته گذشته گفت جهان در حال حاضر نه تنها با ویروس کرونا بلکه با شیوع قحطی و گرسنگی رو برو شده است. او بر پایه برآوردهای این نهاد بین المللی اعلام کرد:«خطر قحطی هم اکنون چهار کشور جهان را تهدید می کند و بر أساس بدترین سناریو احتمالا در ۳۶ کشور جهان قحطی بروز خواهد کرد».

آقای بیزلی ضمن تأکید به نتایج جنگ و درگیری در یمن ، سوریه، سودان جنوبی و حمله ملخ ها در افریقای شرقی، آفات طبیعی و تغییرات اقلیمی و بسیاری از پیش آندهای ناگوار دیگر گفت : «امروز ما دچار یک فلاکت انسانی درجهان هستیموی با تاکید بر اینکه میلیونها نفر در مناطق جنگی هر روز بسوی قحطی سوق داده می شوند، گفت:« ٨۲۱ میلیون نفر هر شب گرسنه می خوابند و از گرسنگی مزمن رنج می کشندوضعیت گرسنگی در جهان حتی پیش از آغاز همه گیری کرونا بسیار هشداردهنده بوده است به نحوی که برنامه جهانی غذای سازمان ملل در اوایل سال میلادی جاری پیرامون بروز بدترین بحران انسانی در جهان از هنگام جنگ جهانی دوم بدین طرف هشدار داده بود. حال با بروز همه گیری کرونا این خطر دو صد چندان شده ست.شورای پناهندگان نروژ بر پایه نتایج مطالعه ای که اخیراً در ۱۴ کشور تحت تأثیر این بحران انجام داده، اعلام می کند:« ۷۷ درصد از افراد نظرسنجی شده اظهار داشتند که از زمان شیوع همه گیری کرونا شغل خود را از دست داده اند، یا درآمد ناشی از کار آنان به شدت کاسته شده، به نحوی که این موضوع منجر به کاهش ۷۳ صدی وعده های غذایی روزانه خانوار آنان شده است.ژان میشل گراند، مدیر اجرایی سازمان غیر حکومتی "اقدام علیه گرسنگی" در بریتانیا می گوید:« تاکنون، گروه بیست (G20) نتوانسته است تعهدات خود را انجام دهد تا مانع از بروز چنین فاجعه ای شود.» این سازمان غیر حکومتی به ویژه این واقعیت تلخ را یادآوری می کند که برنامه واکنش بشردوستانه جهانی به همه گیری کوید -۱۹ که توسط سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۲۰ هماهنگ شده است، تا نیمه نوامبر سال جاری فقط موفق به تأمین ۳٨ درصد بودجه این برنامه شده است. این کم توجهی کشورهای گروه بیست آنچنان آشکار است که بانک جهانی خواستار "اقدامات بین المللی بسیار گسترده تر" در این باره شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها