رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 522095

دژپسند و معجزه سرمایه گذاری خارجی

ساعت 24 - سرمایه‌گذاری در ایران تقریبا از حال و روز افتاده است و بخش خصوصی انگیزه ندارد و بخش دولتی هم منابع. به این ترتیب است که در کارنامه بانک‌ها سهم‌ آنها در تسهیلات داده‌ شده در گزارش‌های ماهانه مدام کمتر و کمتر می‌شود.

دژپسند
dir="RTL">ادامه این روند روزهای تاریکی در برابر ایرانیان باز می‌کند و چشم‌انداز رشد و توسعه را تیره‌تر. یکی از راه‌های تامین سرمایه برای تزریق به اقتصاد در همه کشورهای جهان جذب سرمایه‌گذاری خارجی به طور مستقیم است که مزیت‌های قابل اعتنایی دارد. شوربختانه ایران در همه دهه‌های تازه‌سپری‌شده در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. اطلاعات منتشرشده از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نشان می‌دهد میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۱۹ با افت ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به یک میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار رسید.

از سوی دیگر همین نهاد به تازگی اطلاعات خود را در کنفرانس تجارت و توسعه ملل‌ متحد از جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منتشر کرد. به گزارش این سازمان، بحران «کووید۱۹» منجر به کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود جریان جهانی این سرمایه‌گذاری نسبت به ارزش ۵۴/۱ هزار میلیارد (تریلیون) دلاری سال ۲۰۱۹ تا ۴۰درصد کاهش یابد؛ اتفاقی که باعث خواهد شد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ به سطح زیر هزار میلیارد دلار کاهش یابد.

بر این اساس این روند کاهشی در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت و سرمایه‌گذاری مستقیم جهان در این سال با افت ۵ تا ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد. البته در سال ۲۰۲۲ جریان سرمایه‌گذاری مستقیم جهان روندی معکوس می‌یابد و به دوره رونق خود بازمی‌گردد.به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های این نهاد معتبر بین‌المللی و نیز تشدید رژیم تحریم‌های ایران از سوی آمریکا رقم سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده در ایران امسال کاهش چشمگیری را تجربه کند مگر اینکه معجزه رخ داده باشد. رقم اعلام‌شده از سوی فرهاد دژپسند نشان می‌دهد این معجزه رخ داده است یا آقای وزیر بر اثر سهو یا عمد تفاوت تصویب و جلب و جذب را نادیده گرفته است. وزیر اقتصاد در همین روزهای گذشته از جلب ۸/۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب پروژه‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری خارجی طی شش ماهه اول سال خبر داد و جزئیاتی از طرح این وزارتخانه برای تسهیل و تسریع جلب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه کرد. آیا گزارش کارشناسان به آقای وزیر اشتباه بوده است، آیا آقای دژپسند توجه نکرده شکاف میان تصویب سرمایه خارجی تا جذب سرمایه خارجی یک دره بسیار پهناور و بزرگ و ژرف است؟ کاش چنین معجزه‌ای رخ داده باشد. در این صورت وزارت اقتصاد با بیان جزئیات می‌تواند شهروندان را بسیار خوشحال کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها