رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 522233

چرا نتانیاهو به عربستان رفت؟

ساعت 24 -دیگر کسی درباره انجام سفر نتانیاهو به عربستان و دیدارش با بن سلمان، ولیعهد این کشور و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تردیدی ندارد. مهم‌ترین پرسش این است که چرا نتانیاهو به عربستان رفت.تحلیل‌گران به این پرسش چه پاسخی می‌دهند؟

dir="RTL">بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه شب ۲۲ نوامبر (دوم آذر) به همراه یوسی کوهن، رئیس سازمان موساد برای یک جلسه سری با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به شهر نئوم عربستان سعودی رفت. خبر این سفر "محرمانه" با وجود تکذیب آن از سوی وزیر خارجه عربستان توسط رسانه‌های اسرائیل و برخی مقامات این کشور برملا شد.

نتانیاهو رسما درباره سفرش سکوت اختیار کرده است. اما توپاز لوک، مشاور شبکه‌های اجتماعی نتانیاهو روز دوشنبه ۲۳ نوامبر با انتشار یک پست توییتری به طعنه نوشت نخست‌وزیر به فکر بستن پیمان صلح است و وزیر دفاع سرگرم کار سیاسی.بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل رسانه‌ای کردن این خبر را غیرمسئولانه و نگران‌کننده دانست.یوآو گالانت، وزیر آموزش اسرائیل ضمن تائید این خبر گفت: «هرچند ملاقات نیمه رسمی برگزار شده، معذالک از اهمیت زیادی برخوردار است». این سفر به دنبال توافق‌ امارات متحده عربی، بحرین و سودان در برقراری روابط رسمی با اسرائیل انجام می‌شود.در اغلب تحلیل‌ها به وضعیت خاورمیانه در دوران "پساترامپ"، به عنوان متحد عربستان و اسرائیل و ونگرانی این کشور از بازگشت جو بایدن به صحنه سیاسی آمریکا اشاره می‌شود.

عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با عربستان و بهره جستن عربستان از لابی اسرائیل در آمریکا و از همه مهم‌تر رویارویی دو کشور با "دشمن مشترک" ایران در این تحلیل‌ها جایگاه مهمی را به خود گرفته است.احمد زیدآبادی کارشناس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در تحلیلی تحت عنوان "یک سفر محرمانه، همه داستان به ایران برمی‌گردد!" در کانال تلگرامی خود می‌نویسد دیدار سه جانبه گامی بزرگ در جهت عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است و معادلۀ بغرنج خاورمیانه را به کلی تغییر خواهد داد.

زیدآبادی تاکید کرده است: «آنچه سبب این ماجرای غیرمترقبه شده است، به نظرم نفع استراتژیک مشترکی است که سعودی‌ها و دولت راستگرای اسرائیل آن را در سایۀ حمایت دولت ترامپ دنبال می‌کننداین کارشناس علوم سیاسی در تهران، در ادامه تاکید کرده است که با پیوند خوردن عربستان با اسرائیل "لابی‌های قدرتمند یهودی در آمریکا" اجازۀ کاهش تعهدات امنیتی دولت بایدن در برابر عربستان را نخواهند داد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم در مقاله‌ای تحت عنوان "دلایل سفر نتانیاهو به عربستان" چهار دلیل عمده را برشمرده است.

اسپوتنیک ضمن اشاره به عادی‌شدن روابط عربستان و اسرائیل تاکید کرده است شرایط سیاسی و اجتماعی عربستان سعودی با امارات عربی متحده یا بحرین و یا حتی سودان بسیار متفاوت است و پذیرش چنین مسئله‌ای توسط مردم عربستان بسیار سخت است، حال اگر نخواهیم بگوییم محال است.اسپوتینک همچنین اشاره کرده است که عربستان، امارات و اسرائیل روی ترامپ سرمایه‌گذاری کرده بودند و حال قرار است ترامپ برود و عربستان از آمدن بایدن بیم دارد.تحلیل‌گر این خبرگزاری روسی نتیجه گرفته است که پمپئو و نتانیاهو تلاش کردند که نگرانی عربستان را رفع کنند و وعده دادند که لابی‌ اسرائیل در آمریکا پشت عربستان خواهد بود.در گمانه‌زنی اسپوتینک به احتمال حمله اسرائیل به ایران و امکان استفاده از فضای عربستان و همکاری کشورهای عربی هم اشاره شده است.

منشه امیر، تحلیل‌گر امور خاورمیانه از اسرائیل در گفت و گو با دویچه وله در توضیح اهداف سفر نتانیاهو گفت دولت آقای ترامپ بعد از اینکه دید طرح معامله قرن به نتیجه نمی‌رسد و تهدیدات حکومت ایران شدت پیدا کرده به این فکر افتاد که یک "کمربند امنیتی علیه حکومت ایران" ایجاد کند.به گفته این کارشناس آمریکا می‌خواهد به کمک اسرائیل و امیرنشینان عرب این کمربند امنیتی را ایجاد کند.آقای امیر تاکید کرد: «شرط اول ایجاد چنین کمربند امنیتی این است که امیرنشینان و عربستان روابطشان را با اسرائیل عادی بکنند. با امارات و بحرین روابط عادی شده است اما عربستان هنوز جواب قطعی نداده است. دو ماه به پایان ریاست جمهوری ترامپ مانده و وقت تنگ است. آقای پمپئو سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده تا کار را تمام بکند و از نتانیاهو خواست که مستقیم با بن سلمان صحبت کند. نتانیاهو هم به عربستان رفت و گفت و گوها انجام گرفت ولی به آن توافق نهایی که خواستند یعنی اعلام عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل نرسیدند

با این وجود منشه امیر، کارشناس امور خاورمیانه در اسرائیل، سفر نخست وزیر این کشور به عربستان را با "یک تیر به دو نشان زدن" توصیف کرده و می‌گوید هدف دوگانه این سفر "عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان" و "ایجاد ائتلاف علیه حکومت ایران" بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها