رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 522234

میراث ترامپ برای بایدن : زمین سوخته

آیا قبول ریاست جمهوری بایدن از سوی ترامپ به معنای شروع به کار بدون مانع و مشکل رئیس جمهور جدید خواهد بود؟ آیا میراث ترامپ هموارکننده راه بایدن است یا انبوهی از موانع و هزینه‌ برای او ایجاد کرده است؟

زکین

اشپیگل آنلاین در گزارشی تحلیلی نوشته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مخالفت خود با جو بایدن و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دست نخواهد کشید و در هفته‌های آخر حضور خود در کاخ سفید سعی می‌کند از راه های مختلف بر سر راه بایدن سنگلاخ ایجاد کند. اقداماتی که می‌تواندعواقب ناگواری برای بسیاری از آمریکایی ها داشته باشد.

به نوشته اشپیگل ترامپ در فرصتی که دارد از تمام اهرم‌ها استفاده خواهد کرد تا با تصویب قطعنامه‌های دقیقه ۹۰ عملا زمینی سوخته برای بایدن به جای گذارد. فهرست کارهای او می‌تواند از خرابکاری‌ برای جلوگیری از رشد اقتصادی در سال‌های پیش رو باشد که بایدن به شدت به آن نیاز دارد، تا مقررات ضد زیست محیطی، یا مانورهایی پر هزینه در سیاست خارجی.این اقدامات که اغلب بازگرداندن یا خنثی کردن آنها دشوار است، به این دلیل انجام می‌شوند که هم آغاز و هم ادامه کار را برای بایدن هرچه دشوارتر کنند و راه را برای به قدرت رسیدن مجدد جمهوریخواهان در دور بعدی هموار نمایند. اقداماتی که به ویژه در بحبوحه بحران کرونا به شهروندان آمریکا آسیب جدی می‌رسانند.

بخش اقتصاد

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا تمامی کمک‌های مالی برای اقتصاد کرونا زده این کشور را در پایان سال لغو کرد. این کمک‌ها شامل ضمانت وامی بالغ بر حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برای شهرداری‌ها و کسب و کارهای کوچک می‌شود، که کنگره به عنوان بخشی از بسته "مراقبت" اضطراری ارائه کرده است. بانک مرکزی ایالات متحده که این منابع را اداره می کند، اکنون باید این پول را پس بدهد، آنهم با وجود مخالفت صریح جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که در اعتراض گفته است اقتصاد «هنوز متشنج و آسیب پذیر» کشور به این بسته کمکی وابسته است.حالا و با آمدن موج دوم کرونا که به تعطیلی کسب و کار در این کشور نیز می‌انجامد، وضع اقتصاد آمریکا به شدت وخیم می‌شود و میلیون‌ها آمریکایی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند، زیرا ترامپ منابعی را که بایدن برای و سامان دادن به این وضع لازم دارد، از او می‌گیرد.

حوزه محیط زیست

ترامپ می‌خواهد در هفته‌های باقی مانده سیاست ضد زیست محیطی خود را تثبیت کند. وزارت کشور آمریکا در حال حاضر مجوزهای بسیار غیرضروری حفاری نفت در بزرگترین ذخیره گاه طبیعی ایالات متحده را صادر می‌کند که پناهگاه حیات وحش ملی در قطب شمال در آلاسکا است. همچنین اجازه حفاری در چاکو کانیون (Chaco Canyon) در نیومکزیکو داده شده است که سرخپوستان بومی آن (مردمان باستانی پوئبلو) در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند.دانشگاه نیویورک با تحقیقی به نام "پروژه دیده‌بان نیمه شب" دست به ثبت سه دوجین اقدام ضد زیست محیطی زده که ترامپ در آخرین فرصت‌هایی که دارد انجام داده است. دیوید هیز، مدیر این پروژه به واشنگتن پست گفته است که «این"شورش" نهایی دولت ترامپ می تواند برای بایدن به یک مانع جدی تبدیل شود». به گفته او ترامپ در طول چهار سال بیش از ۱۰۰ قانون زیست محیطی توسط سلف خود باراک اوباما را لغو کرده که جو بایدن به این زودی‌ها قادر به بازگرداندن همه آنها نخواهد بود.

برخورد با ایران

دونالد ترامپ مارک اسپر، وزیر دفاع (پیشین) و برخی دیگر از مقام‌های ارشد پنتاگون را اخراج کرده و کریستوفر میلر، جانشین اسپر دستور خروج گسترده نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را داده است. خروج نیروهای آمریکا از سومالی نیز به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد. اقدامی که دست بایدن را برای پیشبرد سیاست نظامی خود در این نقاط می‌بندد.خالفان جنگ از این اقدام ترامپ استقبال می‌کنند اما بسیاری نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از این کشورها هشدار می‌دهند. آمریکا در افغانستان درگیر مذاکرات صلح متزلزلی با طالبان است و اکنون این نگرانی وجود دارد که نیروهای ناتو نیز این کشور را ترک کنند.ترامپ هم‌چنین دست به کارهای دیگری می‌تواند بزند؛ مثلا اقداماتی علیه چین که دست بایدن را برای بهبود مناسبات با این کشور ببندد. فعلا مشاوران ترامپ توانسته‌اند در آخرین لحظات او را از حمله به تاسیسات اتمی ایران منصرف کنند.

دستگاه قضایی

در حالی که اعضای سنا در این روزها شتابی برای رسیدگی به مسائل مربوط به کرونا ندارند، اما به سرعت درباره پر کردن کرسی‌های خالی در دستگاه قضایی این کشور تصمیم می‌گیرند. تنها از شروع ماه نوامبر سنای آمریکا شش قاضی منطقه‌ای محافظه‌کار را برای تمام عمر ابقا کردند، از جمله یک وکیل ۳۳ ساله که کانون وکلای آمریکاAmerican Bar Association) ) صلاحیت او را رد کرده بود. یکی دیگر از اقدامات غیرقابل جبران ترامپ انتخاب امی برت، قاضی به شدت محافظه کاری است که جای روت بدر گینزبورگ، یکی از قضات دیوان عالی آمریکا را گرفت که پاییز امسال درگذشت.به نوشته اشپیگل ترامپ هم‌چنین برخلاف روال جاری در سراسر آمریکا اجرای مجازات اعدام‌ را در سطح ایالتی تسریع کرد. اورلاندو هال، مردی که دختری نوجوان را ربوده و بعد از تجاوز او را زنده به گور کرده بود، هفته گذشته اعدام شد. از سال ۱۸۸۹ این اولین اعدامی است که در مرحله تغییر قدرت پس از انتخابات (Lame Duck) اجرا می‌شود. پنج نفر دیگر نیز قرار است تا پایان ریاست جمهوری ترامپ اعدام شوند، دو نفرشان درست دو هفته قبل از ورود بایدن به کاخ سفید. یک سیاه پوست به نام داستین هیگز نیز قرار است روز ۱۵ ژانویه یعنی روز تولد مارتین لوتر کینگ، نماد حقوق مدنی اعدام شود.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها