رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 522896

دختر15ساله در مرکز بهزیستی مشهد،خودش را با روسری خفه کرد/ پدر او زندانی و مادرش معتاد است

ساعت 24-دختری 15ساله که به‌دلیل اعتیاد و زندانی بودن والدینش در بهزیستی مشهد نگهداری می‌شد بنابر دلایل نامعلومی دست به‌خودکشی زد و به زندگی‌اش پایان داد.

این دختر 15ساله که ساجده نام دارد حدود 6‌ماه قبل درحالی‌که در یکی از پارک‌های مشهد پرسه می‌زد توسط پلیس دستگیر شد. با انتقال او به کلانتری معلوم شد دختر نوجوان وضعیت خانوادگی مناسبی ندارد. پدرش مدتی قبل به زندان افتاده بود و مادرش نیز به موادمخدر اعتیاد داشت. از سویی معلوم شد او یک خواهر و برادر نیز دارد که آنها به‌دلیل شرایط نابسامان خانوادگی در بهزیستی نگهداری می‌شوند. در چنین شرایطی بود که با دستور قاضی ساجده نیز به مرکز نگهداری دختران در معرض آسیب بهزیستی مشهد واقع در بلوار شفای مشهد منتقل شد.

ورود به بهزیستی، دوران تازه‌ای از زندگی دختر نوجوان را رقم زد. او و 22دختر دیگر همراه با یک مددکار در این مرکز زندگی می‌کردند. هرچند او از خانواده‌اش دور بود اما شرایط زندگی برایش بهتر از پیش شده بود. در این مرکز روانشناس یا روانپزشک حضور نداشت، اما دختران مددجو به‌طور دوره‌ای معاینه و وضعیت سلامتی‌شان کنترل می‌شد.

پنجشنبه شوم
6‌ماه از انتقال ساجده به این مرکز می‌گذشت و او به زندگی در آنجا عادت کرده بود. با تعدادی از دختران مددجو دوست شده بود و در کنار آنها زندگی آرامی داشت تا اینکه پنجشنبه گذشته فرا رسید. دختر نوجوان عصر آن روز به حمام رفت اما هرچه گذشت خبری از او نشد. وقتی حمام ساجده طول کشید یکی از مددجویان دنبالش رفت و زمانی که در حمام را باز کرد با صحنه وحشتناکی مواجه شد. دختر نوجوان در اقدامی هولناک با روسری‌اش خودش را حلق آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داده بود. فریاد این مددجو وقتی ساجده را در این وضعیت دید باعث شد سایر مددجویان و مددکارشان سراسیمه خود را به حمام برسانند. آنها صحنه‌ای را که با چشم می‌دیدند باور نداشتند. ساجده با وجود مشکلاتی که داشت، اما دختر آرامی بود و هیچ‌کس باورش نمی‌شد که او خودکشی کرده است. هرچند دقایقی بعد امدادگران اورژانس خود را به محل حادثه رساندند اما دیگر کار از کار گذشته بود. در این شرایط بود که با دستور قضایی تحقیقات درباره روشن شدن ابعاد این حادثه دلخراش آغاز شد.

ساجده چرا خودکشی کرد؟
انتشار خبر خودکشی دختر نوجوان مشهدی موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شد و همه به‌دنبال پاسخ این سؤال بودند که ساجده چرا خودکشی کرده است؟ حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این‌باره می‌گوید:« این حادثه پنجشنبه 6آذرماه در مرکزی که تحت نظر ما قرار دارد اتفاق افتاد. این دختر ۱۵ ساله ۶‌ماه بود که در این مرکز نگهداری می‌شد و به‌خاطر اینکه خانواده صلاحیت نگهداری وی را نداشتند، بنا بر حکم قضایی در مرکز پذیرش شده بود. » وی درباره وضعیت روحی- روانی این دختر می‌گوید:« او تحت نظر روانشناس و روانپزشک بود و دارو مصرف می‌کرد، ولی پیش از خودکشی هیچ‌گونه نشانه یا علائمی که نشان دهد در شرایط نامناسبی قرار دارد نداشت. دوربین‌های مرکز نیز کنترل شدند و رفتار غیرعادی از او مشاهده نشد. »
پوریوسف درباره وضعیت خانوادگی ساجده نیز می‌گوید:« پدر این دختر در زندان به سر می‌برد و مادرش نیز دچار اعتیاد است و به همین دلیل خواهر و برادر دیگر این دختر نیز به‌خاطر مشکلات مادرشان در سرپرستی از فرزندان در سایر مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند. »

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها