رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523023

شروع اعتراضات با سوت آغاز لیگ

ساعت 24-با شروع رقابت‌های لیگ برتر بیستم بار دیگر اعتراضات شدیدی به نحوه قضاوت داوران مطرح شده است.

به صدا درآمدن سوت شروع لیگ برتر برای هر قشر وابسته به فوتبال آغازی برای درگیری‌های ذهنی است. از یک سو تکاپوی مدیران فوتبال برای پرداختن چک‌های سنگین بازیکنان و کادرفنی شروع می‎‌شود و از سویی دیگر بازیکنان و مربیان تلاش می‌کنند تا بهترین نتایج را برای باشگاه‌های‌شان بگیرند. در این میان قاضیِ زمین مسابقه نیز با انتقادهای فراوانی روبه‌رو می‌شود زیرا بیشتر مربیان ترجیح می‌دهند تا آن‌ها را به‌عنوان علت ناکامی خود معرفی کنند. مهم نیست که داوران در واقعیت مقصر هستند یا نه؟ آن‌ها تحت هر شرایطی با انتقاد روبه‌رو خواهند شد و انجام دادن کوچک‌ترین حرکت مشکوکی در زمین مسابقه، زندگی حرفه‌ای آن‌ها را برای هفته‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اشتباهات ترسناک؛انتقادات ترسناک‌تر

یکی از پدیده‎‌های عجیب که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران شایع شده است، اعتراض به انتخاب داوران است. برای مثال انتخاب محمدحسین زاهدی‌فر-که به باور بعضی از هواداران استقلال،در گذشته قضاوت‌های بدی را برای آنها داشته-با اعتراض رسمی این باشگاه همراه می‌شود؛ نکته‌ای که بسیار عجیب است، چراکه این حرکات ممکن است عملکرد داوران را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار دهد و باعث از دست رفتن تمرکز آن‌ها شود.

دیگر رفتار رایج در فوتبال ایران این است که در جریان بازی نیز هر تصمیم داور مورد انتقاد تیم خطاکار قرار می‌گیرد. در جریان هفته دوم لیگ برتر بود که یحیی گل‌محمدی به‌خاطر اعتراض شدید و دور از انتظار به یک خطای ساده، از نیمکت اخراج شد. البته گاهی ممکن است حق با تیم‌ها باشد، اما انجام حرکاتی در راستای آن باعث می‌شود تا این موضوع ابعاد دیگری نیز پیدا کنند. ذوب‌آهن در دو هفته نخست لیگ برتر از داوری متضرر شد و این اشتباهات تاثیرات زیادی روی روند نتیجه‌گیری آن‌ها داشت؛ گرچه اشتباهات داوری ضربه زیادی به ذوب‌آهن زد، اما نامه‌ مدیران این تصمیم و تهدید به کناره‌گیری از لیگ برتر اقدامی عجیب مدیران این تیم بود.

آن‌ها در نامه به وزیر ورزش و جوانان خود نوشتند: «بدین‌ وسیله به آن مقام محترم بعنوان عالی ترین کرسی مدیریت و نظارت بر ورزش ایران اسلامی معروض می‌داریم که در صورت ادامه این روند که به معنای بیهوده بودن حضور و تلاش ما در عرصه فوتبال کشور و جهت جلوگیری از به هدر رفتن میلیاردها ریال بیت المال و هزاران نفر_ ساعت وقت و استعداد ورزش در این زمینه است از ادامه حضور در لیگ برتر فوتبال امتناع کرده و عطای لیگ رابه لقای مافیای برد و باخت و دستهای پشت پرده آن خواهیم بخشید». در اینکه باشگاه ذوب‌آهن از طرف داوران آسیب زیادی دیده است شکی نیست، اما این دست رفتار و صحبت کردن از «مافیای برد و باخت»، در حالی که این تیم هنوز در لیگ برتر فعالیت می‌کند بیش از هر چیزی به تصویر این باشگاه ضربه خواهد زد.

راهکارهای عجیب حاشیه‌ساز

در همین راستا اتفاق عجیبی در هفته سوم لیگ برتر رخ داد. در حالی که داور مسابقه یک پنالتی اشتباه علیه ذوب‌آهن اعلام کرده بود، تیم داوری با بازبینی دوباره تصویر تصمیم گرفتند که پنالتی را برگردانند. گرچه ناظر مسابقه می‌گوید: «داور وسط از طریق سیستم رادیویی مطلع شد که برخوردی صورت نگرفته، داور چهارم به درستی این مساله را به او اطلاع داد و اصلا مانیتوری وجود نداشت که بخواهند از آن استفاده کنند»، اما صحبت‌های عبدالله حسینی، بازیکن ذوب‌آهن اثبات می‌کند که بازبینی صورت گرفته است. او در مصاحبه‌ای گفت: «به دلیل اتفاقات دو هفته قبل واقعاً استرس این را داشتیم که با کوچکترین برخوردی دوباره یک تصمیم اشتباه گرفته شود و در نتیجه بازی تاثیر بگذارد و وقتی داور پنالتی گرفت با خودم گفتم در سومین بازی هم این اتفاق تکرار شد. من اصلاً برخوردی با بازیکن حریف نداشتم و خود پورامینی هم در صحبتی که با هم داشتیم گفت که برخوردی نداشتیم. خدا را شکر که داور قبول کرد صحنه را از طریق اسکوربورد بازبینی کند و با این کار شرافت خودش را نشان داد و تصمیم درستی گرفت.»

اما بازبینی صحنه‌های مشکوک اتفاقی دردسرساز برای لیگ برتر است چراکه در لیگ برتر شرایطی ایجاد می‌شود که همه تیم‌ها علاوه بر انجام دادن تمام رفتارهای پیشین خود درخواست بازبینی دوباره صحنه را دارند. اتفاقی که رخ دادن آن عجیب و دور از انتظار است. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که لیگ ایران تجهیزات کمک‌داور ویدیویی را ندارد و کیفیت تصویربرداری در بسیاری از مناطق پایین است و این دست بازبینی‌های غیراصولی تنها باعث افزایش مشکلات داوران در ادامه فصل خواهد شد.

اگرچه لیگ برتر بیستم با تمام این حواشی برگزار خواهد شد و بارها پای مسائل داوری به کنفرانس‌های خبری باز خواهد شد، اما مربیان بهتر است به خود یادآوری کنند که داور نیز قسمتی از مسابقه است و حتی درصورت اینکه اتفاق مشکوکی رخ داد، بهتر است در وهله اول از خودشان انتقاد کنند و بعد داوران را به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار معرفی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها