رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523205

مشکلات زیر ساختی برای انتقال واکسن‌های فایزربه ایران

ساعت 24 - محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به شرایط خاص نگهداری و جابه‌جایی واکسن فایزر که به دمای منفی 70 درجه نیاز دارد، عنوان کرد که چنین زیرساختی در ایران و بسیاری از دیگر کشورها وجود ندارد و امکان جابه‌جایی این واکسن در دنیا بسیار محدود است. اما برای دیگر واکسن‌های کنونی اگر موثر باشند مشکلی از بابت نگهداری و حمل نداریم.

dir="RTL">در حالی شرکت‌های سازنده واکسن کرونا از موفقیت بالای اثرگذاری ساخته‌های خود خبر می‌دهند که رقابت میان سازندگان برای ارتقای سطح نگهداری و جابه‌جایی تولیدات خود کماکان ادامه دارد. شرکت داروسازی فایزر که امیدها به ساخت واکسن کرونا با اثرگذاری درمان قطعی این بیماری از سوی این شرکت بسیار بالاست، در تلاش است تا امکان نگهداری این واکسن که پیش از این اعلام شده بود در دمای کمتر از منفی 70 درجه سانتی‌گراد باید باشد، را به دمای مطلوب‌تری برای جابه‌جایی و نگهداری بلندمدت برساند. با این حال برخی دیگر از سازندگان واکسن کرونا مدعی شده‌اند که شرایط محیطی و نگهداری ساخته‌های آنها به مراتب بهتر از تولیدات فایزر است.در چنین شرایطی، مسئله وجود زیرساخت لجستیک و نگهداری واکسن‌های تولیدی کرونا در ایران قابل تامل است. اگر آن‌طور که رئیس‌جمهور چندی پیش دستور به تامین ارز موردنیاز واردات واکسن کرونا را به بانک مرکزی و خرید این تولیدات از سوی وزارت بهداشت را داد، آیا تجهیزات حمل و نگهداری واکسن کرونا در ایران آماده پاسخگویی به نیازهای فوری در این بخش را دارد؟رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه شرکت دارویی فایزر در تلاش است شرایط محیطی برای نگهداری واکسن‌های تولیدی خود را بهبود بخشد، تاکید می‌کند که ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی در جهان نیز تجهیزات کافی برای جابه‌جایی واکسن کرونا در دمای منفی 70 درجه سانتی‌گراد را ندارد و در ایران نیز این زیرساخت فراهم نیست.

محمود نجفی‌عرب با اشاره به اینکه در داخل کشور امکان نگهداری برخی محصولات دارویی از جمله پلاسما در دمای زیر منفی 40 درجه فراهم است، افزود: با این حال کشور در زمینه تجهیزات حمل و انتقال واکسن‌های با شرایط خاص محیطی، دچار ضعف است و اگر فایزر نتواند دمای محیطی نگهداری واکسن‌های تولیدی خود را بهبود بخشد، امکان تامین و مصرف واکسن کرونا تولیدی این شرکت در ایران تقریباً صفر است.با این حال، به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، تامین و انتقال واکسن‌های کرونا از دیگر شرکت‌های خارجی که تاکنون اعلام شده، به داخل کشور امکان‌پذیر است و ناوگان حمل و جابه‌جایی آن در ایران وجود دارد و در این زمینه بعید است مشکلی پیش آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها