رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523457

اطلاعات اعداد سرگیجه آور شرکتهای دولتی دربودجه 1400

ساعت 24 - سازمان برنامه و بودجه برای آسان سازی اطلاع رسانی و نیز تخصصی کردن این کار دشواررا از دوش روابط عمومی بر داشته ومژگان خانلورا سخنگوی ستاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ کرده است . او در نخستین تصویری از وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه را ترسیم کرده است. اعداد و ارقام و تقسیم بندی های طرح شده از اینکه یک شرکت دولیتی صدرصد است ، زیان ده است ، سود آور است ، بلاتکلیف است یا باید واگذار شود یا زیان ده هست نیاز مند واکاوی و دقت بالایی است .

بخشی از گزارش وی درباره بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در ادامه بخوانید:

به استناد قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است گزارش عملکرد بودجه سال گذشته و صورت‌های مالی حسابرسی شده، بودجه تفصیلی سال جاری و عملکرد بودجه مصوب شش‌ماهه اول سال جاری تمامی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و همچنین بودجه پیشنهادی سال آینده آن‌ها و شاخص‌های کلان کل بودجه را تا پانزدهم آبان ماه هر سال به همراه گزارش ارزیابی بر مبنای شاخص‌های مالی و عملکردی به تفکیک به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.در اجرای قانون یادشده در روز چهاردهم آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ «گزارش بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» به همراه لوح فشرده حاوی سایر گزارش‌های درخواستی، به تفکیک زیر تهیه و تنظیم شد و تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده است.

خلاصه‌ای از ارقام بودجه شرکت‌های دولتی

بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شامل درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها، معادل ۱۵,۶۱۹.۵۷۰ میلیاردریال است، که نسبت به بودجه مصوب سال ۱۳۹۹، حدود ۸/۷ درصد رشد داشته است.

در پیوست شماره سه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اطلاعات بودجه‌ای ۳۸۲ شرکت شامل ۳۷۱ شرکت دولتی (شامل ۲ ردیف فرعی)، ۹ بانک دولتی و ۲ مؤسسه انتفاعی وابسته به دولت درج شده است. ردیف‌های فرعی یادشده در اجرای تعهدات بند «ق» تبصره (۲) قانون بودجه ۱۳۹۳ و ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به ترتیب برای شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران منظور شده است. همچنین از تعداد ۳۷۱ شرکت دولتی، بودجه ۱۹ شرکت در حال تصفیه و ۳۱ شرکت آب و فاضلاب استانی با حجم بودجه صفر منظور شده است.

اطلاعات بودجه‌ای ۳۸۲ شرکت دولتی به تفکیک ۳۲۳ شرکت سودده و سربه‌سر و ۵۹ شرکت زیان‌ده تنظیم شده است. بودجه ۳۱ شرکت آب و فاضلاب روستایی استانی که در سال گذشته زیانده دیده شده بود، به دلیل انتقال وظایف و مأموریت آن‌ها به شرکت‌های آب و فاضلاب استانی صفر در نظر گرفته شده¬ است که موجب خروج این شرکت‌ها از فهرست شرکت‌های زیانده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شده است.در اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور نمایش بودجه شرکت‌های دولتی به تفکیک گروه‌های سه‌گانه، آخرین مصوبات هیأت محترم وزیران در خصوص اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با هر یک از سه گروه اقتصادی مصرح در ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی،‌ اعمال شده است. بر این اساس:

تعداد ۱۷۵ شرکت‌های دولتی با حجم بودجه ۸,۸۵۶.۰۵۶ میلیارد ریال معادل ۵۶/۷ درصد از حجم بودجه کل شرکت‌ها، در گروه سوم (صددرصد دولتی) قرار دارند.‌تعداد ۱۲ شرکت مادر تخصصی با حجم بودجه ۲,۲۳۶.۴۴۷ میلیارد ریال معادل ۱۴/۳ درصد از حجم بودجه کل شرکت‌ها، مشمول ماده (۴) آیین‌نامه تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با هر یک از سه گروه اقتصادی مصرح در ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی هستند که باید پس از تعیین تکلیف شرکت‌های تابعه آن‌ها، در خصوص واگذاری آن‌ها تصمیم‌گیری شود.•

۶۴ شرکت دولتی با حجم بودجه ۲,۰۲۹.۱۳۵ میلیارد ریال معادل ۱۳ درصد از حجم بودجه کل شرکت‌ها، طی سالیان گذشته به دلایل مختلف با تصویب هیأت وزیران از گروه‌های یک و دو خارج شدند و تاکنون تعیین تکلیف نشدند.

تعداد ۱۰۶ شرکت با حجم بودجه ۲,۱۹۲.۶۴۵ میلیارد ریال معادل ۱۴ درصد از حجم بودجه کل شرکت‌ها، مشمول گروه دو هستند و دولت می‌تواند حداکثر تا ۲۰ درصد از سهم بازارهای مرتبط را در اختیار دارد.

تعداد ۲۵ شرکت با حجم بودجه ۳۰۵,۲۸۷ میلیارد ریال معادل ۲ درصد از حجم بودجه کل شرکت‌ها، در گروه یک قرار دارند که می‌بایست به‌صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شوند.

سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی (ارقام میلیاردریال و سهم بر اساس حجم بودجه)

در مجموع تعداد ۵۹ شرکت دولتی در فهرست شرکت‌های زیان‌ده قرار دارند که ۳۵ شرکت اعتبار هزینه‌ای معادل ۴۳،۶۱۶ میلیارد ریال از محل منابع عمومی دریافت می‌کنند. کمک زیان ۲۵ شرکت آب منطقه ای به میزان ۱۲۵۰ میلیاردریال است که نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. برای ۲۴ شرکت زیانده نیز اعتبار هزینه‌ای منظور نشده و شرکت از محل منابع داخلی خود زیان پیش‌بینی شده را تأمین خواهد کرد. مطابق جدول زیر ۱۰ شرکت اصلی زیر جمعاً ۹۷ درصد اعتبارات هزینه‌ای (کمک زیان) را به خود اختصاص داده‌اند.

پرداخت‌های شرکت‌های دولتی به دولت و دریافت‌های شرکت‌های دولتی از دولت

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت‌های شرکت‌های دولتی بابت مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی ۷۲,۱۲۸ میلیارد ریال ، بابت مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی ۴۲.۸۷۱ میلیارد ریال، بابت ۵۰ درصد سود ویژه ۹۴.۰۲۷ میلیاردریال و بابت سود سهام دولت که عمدتاً توسط شرکت نفت پرداخت می‌شود ۵۷.۰۲۷ میلیارد ریال است که در مجموع با احتساب موارد یادشده و سود سهام معوقه شرکت‌های دولتی (۲.۰۰۰ میلیاردریال )، نیم درصد درآمد مشمول مالیات بانک‌ها موضوع قانون تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد (۲۰۰ میلیارد ریال )، اصل وام¬های داخلی موضوع ماده ۳۲ قانون برنامه و بودجه (۱۱.۴۹۲) و دو درصد از یک‌دوازدهم هزینه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده (۳۵.۴۲۰ میلیارد ریال)، کل پرداختی‌های شرکت‌های دولتی به دولت بالغ بر ۳۱۵.۱۶۵ میلیارد ریال می‌گردد که سهمی معادل حدود ۱۰ درصد از درآمدهای عمومی را شامل می‌شود (از دو بخش درآمدهای مالیاتی و درآمدهای حاصل از مالکیت دولت).

از طرفی شرکت‌های دولتی مبالغی را بابت کمک‌زیان و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از دولت دریافت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که مجموع دریافت‌های شرکت‌های دولتی از دولت در سال ۱۴۰۰ به دولت بالغ بر ۲۷۴,۸۳۰ میلیارد ریال ل خواهد بود که معادل ۴۷.۳۸۵ میلیاردریال نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹ افزایش یافته‌ است؛ لذا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور تفاوت پرداخت‌ها و دریافت‌های دولت و شرکت‌های دولتی معادل ۴۰.۳۳۵ میلیارد ریال است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای ۳۲۳ شرکت دولتی، مجموعاً معادل ۷۲,۱۲۸ میلیاردریال مالیات علی‌الحساب پیش‌بینی شده (ردیف ۱۱۰۱۰۲ مندرج در جدول شماره ۵ ماده واحده لایحه بودجه) که حدود ۹۰ درصد از مجموع مالیات‌های شرکت‌های دولتی مربوط به ده شرکت برتر به شرح جدول زیر است. سهم مالیات شرکت ملی نفت از مجموع مالیات شرکت‌های برتر ۳۹/۵ درصد است که بالاترین سهم نیز می‌باشد. برآورد میزان مالیات شرکت نفت ۲۸.۵۱۴ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به ارقام مصوب ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. در جدول زیر تغییرات ارقام مالیات ده شرکت‌ دولتی را که در لایحه ۱۴۰۰ بالاترین مقادیر مالیات را به دولت پرداخت می‌نمایند درج شده است. شایان ذکر است با احتساب مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی (موضوع ردیف درآمدی ۱۱۰۱۰۳ مندرج در جدول شماره ۵) در مجموع درآمدهای مالیاتی دولت از شرکت‌های دولتی معادل ۱۱۴.۹۹۹ میلیاردریال است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سود سهام ابرازی (۵۰ درصد سود ویژه و سود سهام شرکت نفت) کلیه شرکت دولتی، معادل ۱۵۱,۰۵۴میلیاردریال است که با احتساب سود سهام معوقه شرکت‌های مذکور و سود شرکت‌هایی که سهم دولت در آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد است، در مجموع ۱۵۳.۰۵۴ میلیارد ریال سود سهام پرداختی شرکت‌های دولتی به دولت پیش‌بینی شده است. حدود ۸۸ درصد از مجموع سود سهام ابرازی شرکت‌های دولتی مربوط به ۱۰ شرکت برتر به شرح جدول زیر است. سهم سود سهام شرکت ملی نفت از مجموع مالیات شرکت‌های برتر ۳۷/۸ درصد است که بالاترین سهم نیز می‌باشد. برآورد میزان ۵۰% سود ویژه و سود سهام شرکت نفت به ترتیب ۹۴.۰۲۷ و ۵۷.۰۲۷ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به ارقام مصوب ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۱ و ۳۰ درصد افزایش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها