رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523473

این حجم از کینه به برجام شگفت انگیز است

ساعت 24 - تاریخ سیاست در ایران نقاط عطف قابل اعتنایی دارد که در یاد تاریخ این مرز و بوم می‌ماند و پاک نمی‌شود. کاری که آمریکایی‌ها و هواداران محمدرضا پهلوی با نخست‌وزیر قانونی وقت محمد مصدق کردند و دولت او را از روی زمین محو کردند و خودش را تا پایان زندگی در یک روستا و در انزوا نگه داشتند از جمله این نقاط عطف در تاریخ ایران به حساب می‌آید.

هيات+نظارت+بر+برجام.jpg
dir="RTL">فروپاشی بهت‌برانگیز رژیم شاهی بر اساس نافرمانی مدنی و نخواستن این رژیم از سوی شهروندان ایرانی در یک دوره کوتاه‌مدت نیز ازبه یادماندنی‌ترین رخدادهای تاریخی به حساب می‌آید. شروع و پایان جنگ عراق علیه ایران که هشت سال به درازا کشید و بخش قابل اعتنایی از امکانات این مرز و بوم را به خود اختصاص داد در دوره نزدیک‌تر باز هم یک نقطه عطف است. در دهه‌های تازه‌سپری‌شده و در روزگاری که سخن گفتن درباره گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی مجازات داشت اما نظام سیاسی به این نتیجه رسید که به وزیر امور خارجه ایران اجازه دهد در جریان و در مسیر گفت‌وگوهای طولانی منتهی به عقد قرارداد برجام با مقام بلندپایه آمریکایی گفت‌وگو کند. قرارداد برجام یک رخداد به یادماندنی است که تاریخ جدید ایران را به پیش و پس از برجام تقسیم کرده است. نکته شگفت‌انگیز درباره یک قرارداد که زیر و رو و پشت و پنهان آن آشکار است و قوای اصلی اداره‌کننده کشور همه آن را تایید کردند اما با دشمنانی کینه‌ورز روبه‌رو است که هیچ کس دلیل این همه کینه نسبت به آن را درک نمی‌کند.این گروه سیاسی کینه‌ورز در این سال‌های پس از عقد قرارداد حتی یک روز به این قرارداد امان نداده‌اند تا برای شهروندان آشکار شود چه فایده‌هایی داشته و دارد.

این گروه کینه‌ توز و کینه ‌ورز به برجام هر رخدادی در ایران که بوی ناامیدی و یأس و شکست دارد را به برجام نسبت می‌دهند و آن گونه بر این کار اصرار دارند که هر آدم عاقل و واقع‌بینی را به شک می‌اندازد که مگر این قرارداد چه کرده است؟ در میان هزاران هزار سرمقاله‌، یادداشت‌، گزارش روزنامه‌ای و سخنرانی‌های پرشمار درباره این قرارداد هیچ استدلال کارشناسانه‌ای دیده نمی‌شود که نشان دهد برجام می‌تواند این همه بدبختی به بار آورد. شاید روزهایی برسند و بشود در یک فضای مهربان‌تر و مداراجویانه‌تر انگیزه‌های این همه کینه‌ورزی به برجام را واکاوی کارشناسانه کرد و شاید به این نتیجه هم رسید که کینه‌ورزان حقایقی را می‌دیده‌اند. اما دست‌کم تا امروز این حقیقت است که تندروهای مستقر در آمریکا به ویژه در میان نئومحافظه‌کاران و جمهوریخواهان که دوستان تل‌آویو هستند نیز دل خوشی از برجام نداشته و ندارند. این همه کینه‌ورزی به برجام باید کالبدشکافی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها