رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523558

قانون جدید دولت ترامپ: محدودیت صدور ویزا برای اعضای حزب کمونیست چین

ساعت 24-این قانون چالش دیگری برای دولت آتی "جو بایدن" به شمار می‌آید. دولت بایدن در واقع وارث بدترین روابط بین چین و آمریکا پس از دهه‌ها به شمار می‌آید.

براساس دستورالعمل‌های جدید آمریکا سفر 92 میلیون نفر از اعضای حزب کمونیست چین به آمریکا سخت و محدود می‌شود. اگر وزارت خارجه آمریکا هویت اعضای حزب کمونیست چین را تشخیص دهد، به آنها ویزای یک ماهه با قابلیت ورود یکبار به آمریکا را خواهد داد.

منطقه بررسی مهاجرت در فرودگاه بین‌المللی "کندی" در نیویورک. قوانین جدید مدت باقی ماندن برخی از شهروندان چین در ایالات متحده آمریکا را به شدت محدود می‌کند/ عکس: رویترز

به نقل از نیویورک‌تایمز، دولت ترامپ روز چهارشنبه قوانین جدیدی را برای کاهش سفر اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌های آنها تعیین کرد. این اقدام به تشدید تنش‌های بین دو کشور دامن می‌زند.

به گفته دو مقام مطلع سیاست جدید که بلافاصله اجرایی می‌شود، ویزای ورود اعضای حزب کمونیست چین را به یک بار ورود و یک ماه اقامت در آمریکا محدود می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از طریق پست الکترونیک خود به نیویورک تایمز گفت که اعتبار ویزای اعضای حزب از 10 سال به یک ماه کاهش می‌یابد.

پیش از این اعضای حزب مانند سایر شهروندان چینی می‌توانستند ویزایی به مدت ده سال را برای بازدید از آمریکا بگیرند. اقدامات جدید بر اخذ دیگر انواع ویزا مانند ویزای مهاجرتی برای اعضای حزب کمونیست تاثیری نخواهد داشت.

این تغییر سیاست می‌تواند بر سفر 270 میلیون نفر به آمریکا اثرگذار باشد. در چین حدود 92 میلیون نفر عضو حزب کمونیست هستند. تشخیص اعضای حزب کمونیست چین در عمل دشوار است و تنها مقامات برجسته آن شناسایی می‌شوند.

قوانین جدید اخذ ویزای آمریکا به مشکلات چند ساله بین آمریکا و چین مانند تجارت و فناوری افزوده است.

طبق گفته افرادی که با قوانین آشنا هستند، دستورالعمل‌های جدید به مقامات آمریکایی اجازه می‌دهد که با توجه به مصاحبه و بر اساس درخواست ویزا به موقعیت افراد و عضویت آنها در حزب کمونیست چین پی ببرند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از ایمیل خود اعلام کرد: سیاست‌های ادامه‌دار، مرتب، نظارتی و اجرایی در سراسر آمریکا برای محافظت ملت در برابر تاثیرات بدخواهانه حزب کمونیست چین اجرایی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره نوشت: برای دهه‌ها به اعضای حزب کمونیست چین اجازه دسترستی آزادانه و بی‌قید و شرط به موسسات و مشاغل در آمریکا را دادیم، در حالیکه که شهروندان آمریکایی ساکن چین از چنین امتیازاتی برخوردار نیستند.

قوانین جدید ویزا می‌تواند چالش جدیدی برای دولت منتخب آتی "جو بایدن" به شمار آید/ عکس: نیویورک تایمز

نیویورک تایمز نوشت: قوانین جدید می‌تواند شکاف در پکن را افزایش داده و قلب نخبگان حاکم در چین را نشانه بگیرد. با این وجود محدودیت‌ها در قانون جدید، از ممنوعیت کامل سفر اعضای حزب کمونیست که دولت ترامپ در تابستان سال جاری در مورد آن بحث کرد؛ ملایم ترند.

نیویورک تایمز نوشت: چنین اقداماتی احتمالا موجب واکنش تلافی‌جویانه دولت چین خواهد شد. با این وجود مسافرت بین چین و آمریکا به خاطر شیوع کرونا کاهش یافته است.

در سال 2018 تقریبا سه میلیون شهروند چینی به آمریکا سفر کردند.

در این روزهای آخر دولت ترامپ، این قانون چالش دیگری برای دولت آتی"جو بایدن" به شمار می‌آید. دولت بایدن در واقع وارث بدترین روابط بین چین و آمریکا پس از شروع عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1979 خواهد بود.

بسیاری نیز انتظار داشتند روابط بین چین و آمریکا در دوران بایدن بهتر شود اما ظاهرا نگرش بایدن از زمان معاونتش در دوران "باراک اوباما" سخت‌گیرانه‌‌تر است. ظاهرا بایدن متعهد است تا بسیاری از اقدامات سخت‌گیرانه ترامپ مانند اعمال تعرفه‌ها و محدودیت فناوری چین را سر جای خودش حفظ کند. او اعلام کرده به قوانین نقض حقوق بشر در چین مانند بازداشت‌های گسترده در منطقه غربی "سین‌کیانگ" (ترکستان شرقی) رسیدگی می‌کند. مقامات چینی نیز نگرانند که بایدن در رهبری جهان و فشارهای بیشتر روی چین موثرتر عمل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها