رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 524205

طرز تهیه آبلیمو خانگی | نکات مهم در نحوه گرفتن تلخی آبلیموی تازه

آبلیمو خانگی یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در تهیه غذا در سراسر جهان است که به عنوان طعم دهنده عالی برای بسیاری از غذاها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد در این مطلب هر آنچه در خصوص نکات مهم تهیه این نوشیدنی لازم است بدانید برای شما آماده کردیم.

html>

درست کردن آبلیمو در منزل یکی از بهترین راه های بهره بردن از خواص آبلیمو می باشد، که با رعایت نکات بسیار ریزی می توانید از آبلیمویی کاملا طبیعی استفاده نمایید. اما برای بسیاری از عزیزان ممکن است این سوال پیش آید که چگونه باید آبلیمو را در منزل درست کنیم. با ما همراه باشید در ادامه مطلب طرز تهیه آبلیمو خانگی را برای شما توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه آب لیمو خانگی

طرز تهیه آبلیمو در خانه

آبلیمو یکی از معرف ترین چاشنی های ایرانی ها می باشد که در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آبلیمو تازه و خوشرنگ باید لیموهایی را خریداری نماییم که خراب نشده باشند. برای درست کردن آبلیمو در خانه نیازی به وسایل خاصی نداریم.

مواد لازم تهیه آبلیمو عبارت است از:

مواد مورد نیاز آبلیمو

لیموترش

5 کیلو گرم یا به مقدار دلخواه

مرحله اول:

برای درست کردن آبلیمو خانگی اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مرغوب ترین لیمو را تهیه کنیم، باید بگوییم مناسب ترین نوع لیمو برای آب گرفتن لیمویی می باشد که رنگ آن سبز و زرد باشد، اگر لیمویی را تهیه کنیم که فقط دارای رنگ زرد باشد ممکن است آبلیمو با کمی تلخی همراه باشد، از طرفی هم اگر پوست لیمو فقط سبز باشد دارای آب خیلی کمی است.

مرحله دوم:

بعد از اینکه لیمو ها را تهیه نمودیم باید چند بار آن ها را شسته و آب بکشیم، سپس تمامی لیموها را درون ظرفی قرار داده و بر روی آن ها آب می ریزیم و لیموها را کنار می گذاریم به مدت یک شبانه روز که آب روی آن ها را بگیرد. این کار باعث می شود آب لیمو بیشتر شود.

مرحله سوم:

در این مرحله باید لیمو ها را از آب بیرون بیاوریم و آن را به وسیله آبمیوه گیری دستی یا برقی آب بگیریم، در صورتی که آبمیوه گیری در اختیار نداشته باشیم می توانیم لیموها را آماده کنیم و ببریم بیرون و با دستگاه های آبلیمو گیری آب آن ها را بگیریم. بعد از اینکه آب لیموها را گرفتیم باید آن ها را به مدت یک شبانه روز داخل بطری بگذاریم.

مرحله چهارم:

در این مرحله از طرز تهیه آبلیموی خانگی بعد از اینکه به مدت یک شبانه روز به آبلیمو استراحت دادیم باید آن را از صافی رد کنیم و پالپ های لیمو را بگیریم. بعد اینکه نباید پالپ آبلیمو را دور ریخت می توانیم آن را در نایلون فریزر بگذاریم و داخل یخچال نگهداری کنیم می توانیم از پالپ لیمو داخل غذا ها هم استفاده نماییم. در ادامه کار باید آب لیمو ها را داخل ظرف های شیشه ای بریزیم و درون یخچال نگهداری کنیم، اما اگر تعداد شیشه های زیاد باشند می توانیم آن ها را در جایی که نور نباشد نگهداری کنیم. بعد از پایان کار نکاتی وجود دارد که باعث می شود آبلیمو ما تازه بماند. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

آبلیموها را نباید در بطری های پلاستیکی نگهداری نماییم چرا که ترش بودن آن باعث اکسیده شدن می شود و این امر عامل بیماری های سرطانی خواهد شد.

یکی از آنزیم های داخل لیمو تکستیناز نام دارد که دلیل بر ته نشین شدن پالپ لیمو می شود، این آنزیم در آبلیموهای صنعتی با حرارت دادن و پرس از بین می رود و غیر فعال می شوند، این آنزیم کشی در طرز تهیه آبلیمو در خانه انجام نمی شود به همین علت باعث ته نشین شدن آبلیمو می شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام نگهداری از آبلیمو پیش آید زنگ زدن درب آن می باشد. در تهیه آبلیموهای صنعتی از لاک هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی استفاده می شود تا باعث ایجاد زنگ زدگی نشود. اگر در آبلیموهای خانگی زنگ زدگی درب آن ها را مشاهده کردیم باید بلافاصله بعد از دیدن درب ظرف را عوض نماییم و یا از مصرف آن خود داری نمایید.

با توجه به اینکه آبلیمو دارای PH است و ممکن است در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی کپک بزنند و میکروب ها در آن رشد کنند، اگر قصد داشته باشید آبلیموهای خانگی را به دور از میکروب نگهداری کنید باید قاشق های چرب را در تماس با آبلیمو قرار ندهیم، همچنین باید شیشه هایی را که قرار است آبلیمو را در آن نگهداری کنیم کاملا خشک نماییم و در جاهای خشک نگهداری نماییم.

برای اینکه آبلیموها کپک نزنند در طرز تهیه آبلیمو خانگی می توانیم آن را کمی حرارت دهیم اما توجه داشته باشید که حرارت دادن آبلیمو باعث می شود ویتامین C آن از بین برود. تابش نور به شیشه های آبلیمو باعث می شود که رنگ و طعم آن تغییر کند.

گرفتن تلخی آب لیمو

نحوه گرفتن تلخی آبلیمو

با رسیدن فصل لیمو و هنگام آبلیمو گرفتن ممکن است آبلیمو تلخ شود دلیل آن هم این است که هسته های لیمو هنگام گرفتن آب لیمو با دستگاه کمی له می شود که مزه تلخی را به لیمو می دهد، برای رفع نمودن این مشکل می توانیم بعد از گرفتن آب لیمو از چند عدد هویج استفاده نماییم. به عنوان مثال برای 15 کیلو لیمو باید 4 عدد هویج متوسط را پوست بگیریم و آن را به صورت کامل داخل آبلیمو بیاندازیم، در نهایت اجازه دهیم آبلیمو همراه با هویج به مدت 24 ساعت استراحت کند این کار باعث می شود تلخی آبلیمو گرفته شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این می باشد که اگر قصد داریم آبلیمو را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنیم باید دور آن ها را پوشش دهیم تا رنگ آن ها تیره نشود.

هنگامی که آبلیمو را داخل بطری می ریزیم باید اندازه یک قاشق از آن را خالی بگذاریم و یک قاشق مربا خوری نمک هم به آن اضافه کنیم تا ماندگاری آبلیمو بیشتر شود این کار برای جلوگیری از تلخی آبلیمو بسیار مناسب می باشد، سپس باید درب ظرف مورد نظر را محکم ببنیم تا هوا داخل آن جریان پیدا نکند.

با رعایت نمودن نکاتی که در این مطلب برای طرز درست کردن آبلیمو طبیعی گفته شد می توانید به مدت خیلی طولانی از آبلیمو مورد نظر خود استفاده نمایید و همواره طعم طبیعی خود را حفظ می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها