رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 524589

8 روش برای آموزش به کودکان تا بتوانند لباس دلخواه خود را برای پوشیدن انتخاب کنند

ساعت 24-یادگیری نحوه انتخاب لباس برای پوشیدن، یکی از مهارت‌های ضروری زندگی است که باعث رشد استقلال و تفکر منطقی کودکان می‌شود. و زمانی که به کودکان یاد داده شود که مستقل شوند، آن‌ها به بزرگسالانی سازنده و با انگیزه تبدیل خواهند شد که قادر هستند در آینده بر روی پاهای خودشان بایستند.

خبر
پس اگر تا حالا برای آموزش نحوه انتخاب لباس برای پوشیدن به کودک خود تعلل کرده‌اید، الان بهترین زمان است که این مورد را نیز در لیست مواردی که باید به فرزند خود آموزش دهید، بگنجانید. برای چگونگی این کار در ادامه با ما همراه باشید.
آیا وقتی می‌خواهید لباس بپوشید، همیشه با پسر یا دختر کوچولوی خود در جنگ هستید؟ شما می‌خواهید آنها لباس‌های بادوام و متناسب با آب و هوا بپوشند، اما آنها بدون در نظر گرفتن این موارد دوست دارند مطابق با سلیقه خود پیش روند. در لحظه ای که به آنها می‌گویید، "این را بپوش و آن را نپوش"، در نهایت با یک ناراحتی کامل روبرو می‌شوید که ممکن است کل روز طول بکشد. حتی آنها ممکن است لج کرده و اصلاً چیزی نپوشند، روی زمین خوابیده و حرکت نکنند. بسیاری از والدین نبرد فرزندان خود را هنگام پوشیدن لباس از سر گذرانده اند، پس این امری طبیعی است. این نشانه بزرگی برای بزرگ شدن آنهاست، در نتیجه خوشحال باشید که مسئولیت این تصمیمات ساده در زندگی خود را به دست می‌گیرند، چرا که به همان اندازه که مستقل می‌شوند، می‌توانند در آینده نیز تصمیمات بهتری بگیرند.


1. به آن‌ها حق انتخاب بدهید

اگر به کودک خود بگویید خودش انتخاب کند کدام لباس را بپوشد، خیلی برایش هیجان انگیز است. سعی کنید گزینه‌های انتخاب زیاد نباشند، چرا که کودک هنوز یاد نگرفته که چه رنگ‌هایی را باید با هم ست کند. آماده شدن برای بیرون رفتن از خانه به فرزندان این فرصت را می‌دهد تا استقلال را تمرین کنند. با این اوصاف، چند راه‌کار وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها، این شرایط را از قبل قابل تحمل تر کنید. به فرزندتان اجازه دهید در مورد چیزهایی که برای شما اهمیتی ندارند انتخاب‌هایی انجام دهد؛ آیا می‌خواهید دامن آبی یا شلوار قرمز بپوشید؟ آیا می‌خواهید موهایتان بالا یا پایین باشد؟ و...


2. با آنها خرید کنید

دفعه دیگر که قصد تهیه لباس برای کودک خود را دارید، در اینجا روش دیگری وجود دارد که می‌توانید آنها را در روند تصمیم گیری گنجانده و به آنها گزینه دهید. اگر در حال خرید آنلاین هستید، این یک روش عالی برای نشستن با فرزندتان و نشان دادن گزینه‌های موجود به او و همچنین صحبت و مشورت با او در مورد انتخاب نوع لباس است. از آنها بپرسید چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، به آنها بگویید چه چیزی برای هوای سرد و گرم مناسب است، به آنها اجازه دهید در هنگام خرید آنلاین لباس تصمیم بگیرند چیزهایی را به سبد خرید اضافه کنند. برای تمرین این کار می‌توانید خرید اینترنتی لباس بچه گانه زمستانی جدید در طرح ها و رنگ های متنوع را امتحان کنید.


3. به آنها اجازه دهید سلیقه‌های مختلفی داشته باشند



درست مثل شما، بچه‌ها نیز دوست داشتن و دوست نداشتن خود را دارند. در مورد ترجیحاتشان با آنها انعطاف پذیر باشید. آنها احتمالاً از احساس پارچه خاصی روی پوستشان متنفر هستند، دقیقاً مثل ما. آنها همچنین ممکن است یک رنگ خاص را ترجیح دهند. ممکن است دخترتان بخواهد مدام لباس بپوشد، یا پسر شما فقط بخواهد با شلوار کوتاه بچرخد. می‌توانید گزینه‌هایی برای لباس پوشیدن به آنها بدهید و همچنین در مورد اهمیت پوشیدن لباس‌های خاص با آنها صحبت کنید تا سرد نشوند.


4. به آن‌ها زمان بدهید که برای پوشیدن لباس تمرین کنند

زمانی که کودک شما در سنین پایین‌تر است، ممکن است بتواند لباس‌های زیر را بپوشد، موهای خود را مسواک بزند اما بستن بندهای کفش، دکمه پیراهن و حتی کشیدن زیپ ممکن است برای او کمی‌سخت تر باشد. وقتی زمان لباس پوشیدن است، به آنها اجازه دهید این کار را به تنهایی انجام دهند و فقط در صورت نیاز به آنها کمک کنید. به همین منظور می‌توانید لباس‌هایی مانند هودی دخترانه زیبا و شیک (در انواع مدل اسپرت، کلاه‌دار، زیپ‌دار) با قیمت مناسب، خرید کنید.
اجازه دادن به کودک برای پوشیدن لباس شخصی اعتماد به نفس و شایستگی را در او ایجاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که کودکی که خودش لباس را بپوشد زمان بیشتری طول می‌کشد، اما تا آنجا که ممکن است، اجازه دهید خودش لباس بپوشد، مخصوصاً در آخر هفته‌ها که نیاز به عجله ندارید. همچنین قدرت دادن به آنها برای لباس پوشیدن منجر به دلهره‌های کمتری در روزهای مدرسه می‌شود.


5. لباس پوشیدن را به یک بازی تبدیل کنید



از آن‌جا که زمان مهم است و در خیلی از مواقع شما برای بیرونرفتن از خانه عجله دارید، برای مقابله با این موضوع می‌توانید آن را به یک رقابت تبدیل کنید تا لباس پوشیدن را به بازی تبدیل کنید. با گفتن این که این یک مسابقه است، بگذارید ببینیم چه کسی می‌تواند سریع ترین لباس را بپوشد. جهت هیجانی‌تر شدن این بازی، اگر می‌توانند قبل از شروع به پوشیدن لباس، یک تایمر تنظیم کنید و به کودک خود یک برچسب یا جایزه کوچک دیگر پاداش دهید. شما را واقعا متعجب خواهید کرد که چگونه آن‌ها با اضافه کردن یک عنصر سرگرم کننده، سریع لباس می‌پوشند و سرعت پیشرفت آنها بسیار زیاد می‌گردد.


6. پوستر مراحل پوشیدن را بسازید

تنظیم راهنمای گام به گام لباس پوشیدن را با کودک خود به فعالیت دیگری تبدیل کنید. از تصاویر لباس پوشیدن خود یک راهنمای گام به گام برای آنها ایجاد کنید. از مراحل بیدار شدن، مسواک زدن، پیراهن یا لباس پوشیدن، صبحانه خوردن عکس بگیرید، این را در اتاق آنها بچسبانید تا آنها بتوانند هر روز آن را دنبال کنند. این پوستر به کودک شما نشان می‌دهد که هر روز صبح چگونه لباسش را بپوشد. برای مشاهده راه های آموزش پوشیدن لباس در مهدکودک های معروف دنیا اینجا کلیک کنید.


7. آماده کردن لباس‌ها از شب قبل از پوشیدن

عادت دادن آن‌ها به اینکه لباس‌هایشان را از شب قبل برای فردا از آماده کنند، به اندازه آماده شدن برای خواب مهم است. آماده کردن لباس‌هایی که می‌توانند برای صبح روز بعد بپوشند می‌تواند از تنش صبحگاهی بکاهد و همچنین انتظار بیدار شدن در صبح روز بعد را ایجاد می‌کند. به فرزندتان اجازه دهید آنچه را که می‌خواهد بپوشد انتخاب کند (این به شما این امکان را می‌دهد تا به او کمک کنید تا تصمیم بگیرد چه لباسی برای آب و هوا بهتر است و زمان را در یافتن لباس مورد علاقه خود که باید کاملاً بپوشد کاهش دهد) و آن را بیرون بکشد و قبل از اینکه بخوابند روی میز یا صندلی خود قرار دهد.


8. از انتقاد و سرزنش بکاهید

یادگیری لباس پوشیدن برای کودکان خیلی راحت نیست و انتقاد و سرزنش نه تنها این کار را برای آن‌ها آسان نمی‌کند بلکه موجب تشویش خاطر کودک نیز می‌شود. پس در برابر گفتن چیزهایی مانند؛‌«دکمه پیراهن را اشتباه بستی»، «دوباره کفش ات رو عوضی پوشیدی» مقاومت کنید. چنین حرف‌هایی به کودک شما لطمه می‌زند، تلاش و تقلای کودک را بی‌ارزش می‌کند و موجب از بین رقتن عزت نفس او می‌گردد. در عوض با تشویق‌های مناسب و صادقانه تلاش و کوشش او را ارج نهید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها