رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 528169

رسول جعفریان: آیت الله مصباح یزدی دغدغه اش شریعتی بود و بعدها سروش /پیام های تسلیت سردار سلامی، آیت الله جنتی و سیدحسن خمینی

ساعت 24-رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان درپیامی در گذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، متن پیام تسلیت آیت الله جنتی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت عالم ملکوتی، فقیه بصیر و فیلسوف مجاهد مرحوم علامه آیت الله آقای حاج شیخ تقی مصباح یزدی «قدس سره» عضو مجلس خبرگان رهبری، موجب کمال تأثر و تأسف گردید.

مرحوم آقای مصباح که از شاگردان مبرز حضرت امام و علامه طباطبائی رضوان الله علیهما و از ذخایر اسلام و انقلاب بود در عرصه های مختلف نظام مقدس اسلامی، از جمله مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با روحیه ای انقلابی به عنوان یک متفکر و صاحب نظر حاضر شد و با نظریه پردازی، ارائه آثار علمی و تربیت شاگردان فراوان، همواره یار و یاور انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بود و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبائی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند».

از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت.

اینجانب خاضعانه این مصیبت مؤلمه را محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان به ویژه خانواده و فرزندان فاضل ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم روح و رضوان الهی و برای بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر و توفیق ادامه راه این شخصیت انقلابی و بابصیرت را مسئلت دارم.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

پیام تسلیت سرلشکر سلامی در پی ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی

در پی ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

بنابر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال جانسوز مجاهد نستوه، فقیه انقلابی و فیلسوف الهی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) رئیس معزز موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و از پرچم‌داران خط مقدم وفاداری و دفاع از امامین انقلاب اسلامی، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

آن عالم جلیل‌القدر و متفکر برجسته، عمر پربار خویش را صرف تعلیم علوم، معارف و موضوعات اساسی اسلام و ترویج مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و هدایت فکری و اعتقادی آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان و پیشتازی در عرصه‌های مقابله به‌موقع با تفکرات التقاطی و نفوذ نحله‌های انحرافی نمود و در زمره طلایه‌داران همت جهادی و دائمی در تربیت شاگردانی ممتاز و نواندیش در حوزه و دانشگاه و پشتوانه‌سازی برای تحکیم مبانی و اصول انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رفت، به گونه‌ای که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب در توصیف و تکریم ایشان فرمودند: «به لطف خدا، این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر خلأ شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری در زمان ما را پر کرد.»

مجاهدت‌ها و تلاش‌های سترگ، درخشان و اثرگذاری‌های فکری و اعتقادی آن فقیه فداکار و وفادار به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در جهان اسلام را پاس داشته و اطمینان داریم، کارنامه پرفروغ آن شخصیت متواضع، فروتن، وارسته و برخوردار از معرفت و حکمت، با تلاش شاگردان و علاقه‌مندان معزز وی همچنان گرمابخش حوزه و دانشگاه و میدان‌های نقش‌آفرینی خیل عظیم جوانان مشتاق عزت و عظمت اسلام ناب محمدی (ص) و پیش‌برندگی انقلاب خواهد بود.

فقدان آن عالم متقی و زبان گویای اسلام و انقلاب که ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر جامعه دینی و انقلابی ایران است را به ساحت مقدس حضرت، ولی عصر (عج) و نایب بر حقش مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم و ارادتمندان و شاگردان ارجمند وی تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقیه فقید، رحمت و رضوان الهی و برای یادگاران و بازماندگان مکرم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

بنابر گزارش جماران؛ متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

در گذشت عالم متفکر آیت الله مصباح یزدی موجب تأثر دوستداران و علاقمندان ایشان شد.

بی شک تأثیر ایشان در بسط تفکر فلسفی در حوزه های علمیه که ناشی از حضور و تدریس دراز مدت ایشان بوده است از یادگارهای ارزشمند ایشان خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت در گذشت این فقید سعید به خانواده محترمشان غفران واسع الهی را برایشان مسئلت دارم.

سید حسن خمینی

از چهل و چند سالگی دغدغه اش شریعتی بود و بعدها سروش

همچنین رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران در توئیتی در واکنش به درگذشت آیت الله مصباح یزدی نوشت: آیت الله مصباح ـ که حق استادی بر بنده داشت ـ برحمت خدا رفت. از چهل و چند سالگی دغدغه اش شریعتی و بعدها سروش بود؛ شگفت آن که خودش فیلسوف بود، یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلامی، آن را انحراف از نوع بدخیم آن می دانستند و دغدغه آن را داشتند. چه راه حلی دارد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها