رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 52864

حضور گروه کُر شهر تهران در فستیوال خاورمیانه

ساعت24- گروه کُر شهر تهران برای حضور در فستیوال کُر خاورمیانه در روزهای پایانی سال راهی دبی خواهد شد.

حضور گروه کُر شهر تهران در فستیوال خاورمیانه
رهبر گروه کُر شهر تهران گفت: گروه کُر شهر تهران از سال ۷۸ فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده و از همان سال تا امروز ما سالانه دو کنسرت را برگزار کرده‌ایم که با اسقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شده است.

مهدی قاسمی ادامه داد: چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از کارهای‌مان را منتشر کردیم که برگزارکنندگان فستیوال کُر خاورمیانه آثار ما را در این شبکه‌های اجتماعی دیده بودند و بعد از مدتی خودشان پیشنهاد کردند که ما در این فستیوال نوپا شرکت کنیم. ما هم پس از بررسی‌هایی که درباره‌ی این فستیوال انجام شد، پذیرفتیم که در این رویداد بین‌المللی حضور داشته باشیم.

او اظهار کرد: فستیوال بین‌المللی کُر خاورمیانه که به‌نوعی یکی از فستیوال‌های نوپا در عرصه‌ی موسیقی است، ۲۰ تا ۲۴ اسفند در دبی برگزار می‌شود. در این فستیوال، گروه‌های از کشورهای عراق، افغانستان و چند گروه کُر اماراتی حضور دارند، البته اغلب اعضای گروه‌های اماراتی را هنرمندانی از کشورهای آمریکا و فیلیپین و تعدادی دیگر از کشورها تشکیل می‌دهد و نوع کار آن‌ها به شکلی است که نباید هیچ‌کدام را دست کم گرفت.

این هنرمند افزود: تیم ما شامل ۳۹ هنرمند است که از این تعداد، ۳۳ نفر از اعضای گروه کُر و سایر اعضا شامل یک پیانیست و کوارتت زهی هستند.

قاسمی در ادامه اظهار کرد: قطعاتی که قرار است در این فستیوال اجرا کنیم، مربوط به دوره‌ی باروک و چند قطعه‌ی ایرانی است. بر این اساس، آثاری از استاد احمد پژمان، محمدرضا تفضلی، زنده‌یاد مرتضی حنانه و ... اجرا خواهد شد.

وی با بیان این‌که در روز اول جشنواره، گروه‌های شرکت‌کننده به مدت ۲۰ دقیقه اجرا خواهند داشت، توضیح داد: از آنجا که گروه ما قطعات ایرانی نیز برای اجرایش در نظر گرفته است، برای ۴۵ دقیقه اجرا برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در روز دوم فستیوال نیز تمام گروه‌ها یک قطعه را تمرین و در کنسرتی به نام «شب هزار صدا» اجرای مشترکی با یک گروه کر از کشور کانادا خواهند داشت. روز سوم هم به مسابقه اختصاص دارد و در این روز، گروه‌ها با هم رقابت می‌کنند.

قاسمی بیان کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد به‌طور کامل در جریان حضور ما در این فستیوال بین‌المللی است؛ اما از آنجا که فستیوال اسپانسر دارد، ما به حمایت مالی نیاز نداشتیم و براساس وظیفه به مسوولان دفتر موسیقی اطلاع دادیم که در جریان باشند.

این هنرمند یادآوری کرد:‌ ما برای کسب مدال و مقام به این فستیوال نمی‌رویم، چون این رویداد را تجربه‌ای می‌پنداریم که می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

قاسمی با بیان این‌که سرپوشیده نبودن سالن اجرا در دبی، او را تا حدی می‌ترساند، اظهار کرد:‌ صدادهی کُر در فضای باز بسیار سخت است؛ اما تا آنجا که بررسی کردیم، گویا مکانی که برای فستیوال در نظر گرفته‌اند در یکی از مراکز تجاری معتبر دبی است که قابلیت‌های خوبی برای اجرای برنامه دارد.

محمدرضا تفضلی نیز به‌عنوان آهنگساز در این نشست حضور داشت و در سخنانی گفت: قطعه‌ای که قرار است از آثار من توسط این گروه اجرا شود، قطعه‌ی «سوتک» با شعری از علی شریعتی است. دغدغه‌ی من همیشه هارمونی است، اما تصمیم گرفته‌ام که از هارمونی متعارف فاصله بگیرم و البته مهدی قاسمی به‌خوبی از پس اجرای این قطعه برآمد.

گلاره وزیری‌زاده (مربی آواز گروه کر شهر تهران) نیز در این نشست خبری توضیح داد: در این مدت روی تکنیک‌های آوازی و قطعات گروه کار کردیم که واقعا قطعات سنگینی بودند. اعضای گروه به نسبت این‌که ما در ایران خواننده‌ی حرفه‌ای زیاد نداریم، توانستند به خوبی از اجرای این قطعات برآیند و البته در این راه سختی رهبر ارکستر دیده می‌شود که باید وقت بیشتری را برای خوانندگان غیرحرفه‌ای بگذارد که واقعا از پس کار به خوبی برآمدند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها