رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 529653

صحبت‌های معاون و سخنگوی وزارت خارجه نشان داد

سفر بیحاصل مقام کره‌ای به تهران

ساعت 24-دست‌کم به این زودی‌ها نه منتظر بازپرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران باید باشیم و نه احتمالا منتظر آزادشدن کشتی کره‌ای که در ایران توقیف شده است. گفته‌های معاون سیاسی وزیر خارجه ایران بعد از دیدار با معاون وزیر خارجه کره جنوبی و حرف‌های سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروزش حاکی از این بود که مشکل ایران و کره جنوبی نه حل بلکه عمیق‌تر می‌شود.

سیدعباس عراقچی پس از دیدار دیروزش با چوی جونگ کان، تعارفات دیپلماتیک را کنار گذاشت و صراحتا کره جنوبی را مسئول انسداد منابع مالی ایران خواند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ایران مسدودماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به‌ دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد، ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی بوده است». سعید خطیب‌زاده هم در نشست خبری هفتگی خود گفت امکان عدم پرداخت وجود ندارد و بهانه‌ای که کره برای عدم پرداخت آورده، درست نیست. لحن مواضع مقامات ایرانی در مقایسه با حرف‌های طرف کره‌ای نشان می‌دهد این ایران بوده که از نتیجه گفت‌وگوها راضی نبوده و تأکید مقامات ایران مبنی بر اثرگذاشتن رفتار کره روی روابط دو کشور، صریح‌تر و صریح‌تر شده است. این حرف‌ها در حالی مطرح شد که دیروز قرار بود این مقام کره‌ای با شخص وزیر خارجه ایران نیز دیدار داشته باشد اما تا لحظه تنظیم این گزارش، جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده بود.
‌عراقچی: توسعه روابط وقتی معنا دارد که این مشکل حل شود
چوی جونگ کان، معاون اول وزارت امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیئتی از مقامات سیاسی و مالی آن کشور به تهران سفر کرده است، عصر یکشنبه با «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مسدودشدن منابع مالی ایران در کره اظهار کرد: «حدود دوسال‌و نیم است که بانک‌های کره‌ای به ‌طور غیرقانونی منابع ارزی ایران را به‌ دلیل آنچه ترس از تحریم‌های آمریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام که تنها تسلیم‌شدن در برابر باج‌خواهی آمریکاست پذیرفتنی نیست و طبعا توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود». عراقچی با اشاره به ناموفق‌ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کره‌ای به‌ویژه توسط بانک مرکزی ایران صورت گرفته است، گفت: «از نظر ما مسدودماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به ‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد، ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است». وی از قائم‌مقام وزارت امور خارجه آن کشور خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع به‌عنوان اولویت اصلی در روابط دو کشور شد.‌ معاون وزیر خارجه کره جنوبی تأکید کرد که سفر او به تهران نشان‌دهنده اهمیتی است که آن کشور برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. وی افزود کره جنوبی درصدد است در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط بازگرداند. چوی جونگ کان تأکید کرد که فراهم‌آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره ازجمله اولویت‌های دولت آن کشور نیز هست و سئول مصمم است این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.
‌درخواست ناکام کره‌ای‌ها درباره کشتی توقیف‌شده
عراقچی در پاسخ به درخواست قائم‌مقام وزیر خارجه کره مبنی بر کمک به حل موضوع توقیف نفتکش کره‌ای نیز خاطرنشان کرد که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آب‌های ایران صرفا اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به ‌دلیل آلودگی زیست‌محیطی بوده و رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است. عراقچی به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی‌کردن موضوع و تبلیغات بی‌حاصل خودداری کند و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.
‌خطیب‌زاده: قانون جنگل که در دنیا حاکم نیست
خطیب‌زاده با ادبیاتی صریح‌تر و تندتر از عراقچی به تبیین مواضع ایران در قبال مسئله بدهی سئول به تهران پرداخت. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر کره جنوبی پول ایران را پس ندهد، واکنش ایران چیست، گفت: «امکان عدم پرداخت وجود ندارد. از تمام مجاری حقوقی استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که در دنیا حاکم نیست. طرف کره‌ای هم که نگفته نمی‌خواهد پول ایران را پس بدهد. هرچند طرف کره‌ای هنوز پول ایران را نداده و این موضوع در تاریخ روابط دو کشور اثر می‌گذارد، ولی هیچ‌وقت نگفته که این پول را نمی‌دهد. درعین‌حال بهانه‌ای را درباره عدم پرداخت مطرح کرده که از نظر ما درست نیست». وی درباره میزان دقیق بدهی ایران در کره جنوبی یادآور شد: «متولی مذاکرات درباره پول‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی است. وزارت خارجه مذاکرات را هدایت می‌کند، ولی متولی‌اش بانک مرکزی است». ‌وی در ادامه درباره سفر هیئت کره‌ای گفت: «این سفر در راستای پرداخت بدهی این کشور انجام شده است. ما می‌خواهیم پول‌های بلوکه‌شده ایران به‌سرعت آزاد شود. درحال‌حاضر در این زمینه تحول خاصی رخ نداده است و امیدواریم کره جنوبی بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند».
‌سیاسی‌کردن ماجرا کمکی نمی‌کند
خطیب‌زاده همچنین درباره ادعای کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا مبنی بر گروکشی ایران با توقیف نفتکش کره جنوبی خاطرنشان کرد: «من فرانسه را به رعایت حقوق بین‌الملل دعوت می‌کنم. محیط‌ زیست دریایی باید صیانت شود. کشتی کره‌ای به ‌خاطر آلوده‌کردن خلیج فارس با اخطار قبلی و حکم قضائی توقیف شده است». وی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند این ماجرا را سیاسی کنند، راه غلطی می‌روند، ابراز کرد: «برخی کشورهایی که دراین‌باره مداخله می‌کنند، جایگاه خود را فراموش کرده‌اند. ما موظف به حفاظت از محیط ‌زیست دریایی هستیم. به طرف کره‌ای و کسانی که مداخله کرده‌اند، مکررا گفته‌ایم هر چقدر این مسئله را سیاسی کنند، کمکی به حل مسئله نمی‌کند». سخنگوی وزارت امور خارجه درعین‌حال گفت: «کمک کنسولی و غیرکنسولی کرده‌ایم تا سرنشینان آن در آرامش و سلامت باشند».‌ این البته اولین‌بار نیست که یک سخنگوی وزارت خارجه ایران با ادبیات صریح به موضوع بدهی کره می‌پردازد. چندی پیش وقتی کره پیشنهادی برای ارسال اقلام دارویی برای تسویه چند میلیون دلار از بدهی خود به تهران را در دستور کار قرار داد، سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه، با «زحمت کشیده‌اند!» به استقبال این خبر رفت و همان زمان بود که رسما رقم بدهی را هفت میلیارد دلار اعلام کرد. گفت‌وگوها درباره این بدهی کره‌ای مدت‌هاست که بین ایران و کره جنوبی در جریان بوده است؛ اما با گذشت زمان، تعلل طرف کره‌ای دنباله‌دارتر شد تا بسیاری به نتیجه برسند سئول برای اطمینان از مصون‌ماندن از خشم واشنگتن قصد دارد با وقت‌کشی منتظر تغییر شرایط باشد و نمی‌خواهد در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و در میانه کارزار فشار حداکثری‌اش، تعامل چندانی با ایران داشته باشد؛ اما مقامات ایران در ماه‌های اخیر تأکید داشته‌اند که کره در این مدت راه‌ها و فرصت‌های متعددی داشته که بدون ایجاد مشکل بدهی خود با ایران را تسویه کند اما فراتر از آنچه در محدوده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مجبور به رعایت آن بوده، خود از تعامل با ایران دست کشیده است. به‌تازگی اخباری نیز منتشر شده بود که ایران و کره درباره استفاده از این منابع برای تهیه واکسن کرونا مذاکره کرده‌اند. ‌نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل هفت‌هزارو ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به ‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج فارس خبر داد. سفارت کره جنوبی در تهران روز چهارشنبه گذشته سلامت هر ۲۰ ملوان را تأیید کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها