رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529832

آیا پروبیوتیک‌ها میتوانند به درمان اضافه وزن کمک کنند؟

ساعت 24-مطالعه‌ای بروی افرادی که بای پس معده انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که تغییر در جامعه‌ی میکروبی در روده می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

اضافه وزن یک مشکل تناسبی همه‌گیر در جهان است. بر اساس آخرین داده‌های سازمان بهداشت جهانی(WHO)، ۱۳ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان در حال حاضر اضافه وزن دارند. در ایالات متحده، این نسبت به بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

اضافه وزن با برخی از بیماری‌های جسمی از جمله دیابت، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان همراه است. در برخی موارد نیز بخاطر از دست دادن تحرک، انزوای اجتماعی و کاهش توانایی در کار کردن سلامت روان این افراد هم تحت تأثیر قرار گیرد.

باکتری های ضد چربی

مطالعات جدیدی که محققان در دانشگاه ایالتی آریزونا انجام داده‌اند، نقش میکروبیم(جامعه‌ای از باکتری ها که در/روی بدن زندگی می‌کنند) را در مورد اضافه وزن بررسی کرده است.

باکتریها برای طیف وسیعی از عملکردهای اساسی بدن از جمله تنظیم سوخت و ساز بدن بسیار مهم هستند. باکتری‌های موجود در روده متابولیت‌هایی ایجاد کرده که برخی از آنها در تجزیه مواد غذایی نقش دارند و به‌طور بالقوه به کنترل وزن بدن کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای اضافه وزن هستند، از تنوع میکروبی کمتری در روده خود برخوردارند. بنابرین، میکروبیوم به نظر می‌رسد عاملی برای تعیین افرادی که اضافه وزن داشته یا ندارند، است.

انتخاب عمل جراحی بای‌پس معده

برای افرادی که از طریق رژیم و ورزش به تنهایی قادر به کاهش وزن نبوده و سلامتی آنها به دلیل وزنشان در معرض خطر است، گزینه‌ی جراحی به میان می‌آید.

یکی از گزینه‌های جراحی، جراحی بای‌پس معده که همچنین با عنوان جراحی Roux-en-Y نیز شناخته می‌شود، باعث تغییر در ترکیبات باکتری‌ها در روده می‌شود.

با استفاده از این دانش، محققان در مطالعات جدیدشان بررسی کردند که میکروبیوم بعد از عمل جراحی چگونه تغییر کرده که این به معنای نحوه‌ی تجزیه و از بین بردن غذایی است که توسط افراد مصرف شده است.

محققان جوامع میکروبی را در نه نفر با اضافه وزن زیاد قبل از عمل و همچنین شش ماه و یک سال بعد از عمل بررسی کردند.

علاوه بر مقایسه جوامع میکروبی در این نقاط زمانی، محققان همچنین آنها را با جوامع موجود در ده گروه افراد تحت کنترل و گروهی از بیست و چهار نفری که سیزده تا شصت ماه پیش جراحی کرده بودند نیز مقایسه کردند.

میکروب‌ها و سوخت‌وساز بدن

همانطور که انتظار می‎‌رفت، شرکت کنندگان در پی جراحی وزن خود را از دست دادند. با این حال، محققان همچنین تغییراتی در میکروبیم‌ها نیز مشاهده کرده و آنها را در دو مکان ارزیابی کردند : مخاط رکتوم(پوشش روده) و مدفوع آن افراد؛ بیشتر مطالعات قبلی تا حد زیادی به دومی متکی بوده‌اند زیرا نمونه‌برداری از سطوح مخاط رکتوم بسیار چالش انگیز تر است. بنابرین این مطالعه یک گام مهم به جلو را نشان می‌دهد.

محققان تغییرات مهمی را در هر دو جامعه مشاهده کردند. تغییرات میکروبیوم مدفوع برجسته تر بوده و در طی شش ماه بعد از عمل جراحی رخ داد و در دراز مدت ادامه داشت.

تغییرات میکروبیوم همچنین با تخمیر مواد غذاییِ تغییر یافته همراه بود، از جمله تغییر در تجزیه چربی‌ها و اسید‌های صفراوی که هر دو با بهبود سوخت و ساز همراه هستند.

آیا یک پروبیوتیک می‌تواند جایگزین جراحی شود؟

برخی از افراد بعد از عمل جراحی، وزنی که از دست داده‌اند را دوباره به‌دست می‌آورند و نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند که میکروبیوم آنها منجر به کاهش وزن وزن دائمی نمی‌شود. آنها خاطر نشان کردند که برخی از افراد ممکن است فاقد میکروبهای مطلوب برای کاهش وزن دائمی باشند.

این یعنی تغییرات میکروبیومی می‌توانند بهتر از بای‌پس معده عمل کنند. اگرچه این چشم‌اندازی هیجان انگیز است، اما لازم است به یاد داشته باشید که در این مطالعه از حجم نمونه کوچکی استفاده شده است.

مطالعات گسترده تری برای تأیید یافته‌های این تحقیق و آزمایش بیشتر این ایده که می‌کروبیوم باعث کاهش وزن می‌شود، ضروری است.

منبع : طبنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها