رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529944

اظهارات دوپهلوی ترامپ درباره خشونت‌های اخیر

ساعت 24-رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه استیضاح وی در مجلس نمایندگان جریان داشت در پیامی اعلام کرد که تظاهرات بیشتری در راه است اما او طرفدار خشونت نیست.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کوتاه که دفتر سخنگوی کاخ سفید منتشر کرد، گفت: با توجه به گزارش‌ها از تظاهرات بیشتر ، من اصرار دارم که نباید هیچ نوع خشونت، قانون شکنی و هیچ گونه تخریب انجام شود.

وی افزود: این همان چیزی نیست که من طرفدار آن هستم و آن چیزی نیست که آمریکا مدافع آن است.

ترامپ که پس از شورش ۱۷ دی‌ماه از شبکه‌های اجتماعی رانده شد، روز گذشته به بهانه بازدید از دیوار مرزی تگزاس در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تایید رفتار و گفتار خود در سخنرانی اجتماع هوادارانش در روز تایید ریاست جمهوری بایدن در کنگره آمریکا، گفت به دنبال خشونت نیست.

از ۱۳ آبان ماه که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شد، ترامپ به طور مداوم بر تقلب انتخاباتی دمید. او ده‌ها یا صدها پرونده قضایی علیه انتخابات در دادگاه‌های محلی، ایالتی و حتی فدرال مطرح کرد. هیچ یک از آنها ره به جایی نبرد.

او کوشید تا پیش از نشست گزینشگران انتخاباتی ایالت‌ها، نتیجه را تغییر دهد اما این نشست در ۲۴ آذرماه برگزار شد و هیچ تغییری رخ نداد.

رئیس جمهوری بازنده آمریکا تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری نشست مشترک کنگره در روز ۱۷ دی‌ماه متمرکز کرد و ابتدا با تحت فشار گذاشتن مایک پنس معاون خود، خواستار بازگرداندن نتایج به ایالت‌ها و درخواست از مجالس ایالتی برای ارسال رای گزینشگران شد.

این اقدام با مخالفت پنس مواجه شد و سرانجام ترامپ به پیشنهاد مایکل فلین نخستین مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ که به جرم تبانی با روسیه بازداشت شده بود، فراخوان اجتماع طرفدارانش را در پایتخت آمریکا صادر کرد.

پس از سخنرانی فرزندانش و برخی نمایندگان جمهوری‌خواه، شخصا در این اجتماع حاضر شد و از جمعیت خواست به سمت کنگره حرکت کنند. این چراغ سبز، باعث شورش هوادرانش شد که برخی همچون گروه فاشیستی «پسران مغرور» از پیش برنامه‌ریزی کرده بودند.

کنگره برای چهار ساعت به تصرف این افراد درآمد، ۶ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

این اقدام، باعث حرکت نمایندگان برای برکناری و استیضاح وی شد که در مجلس نمایندگان جریان دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها