رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529950

قطع برق وسط زمستان ، نتیجه بی تدبیری دولت است

ساعت 24-یک روزنامه اصلاح‌طلب از وقوع قطع برق در برخی مناطق کشور ابراز تعجب کرد.

روزنامه آفتاب یزد درباره این قطع برق غیرمترقبه نوشت: 10 سال قبل اگر کسی می‌گفت روزی در تهران، پایتخت کشورمان در یکی از روزهای سرد زمستان به صورت سریالی خاموشی و قطعی گسترده برق رخ می‌دهد حتما ما و شما به او می‌گفتیم: «عنصر خودفروخته و خود کم‌بین!»خب الان دقیقاً همین موضوع رخ داده است. یعنی در تهران و برخی دیگر از شهرها در سال 1399 شاهد خاموشی‌های گسترده هستیم و بدتر آنکه هر مسئولی نیز دلیل خود را برای این قطعی دارد!
به سادگی می‌توان متوجه شد هم این خاموشی‌ها و هم نوع واکنش‌های مسئولان مرتبط به این موضوع، حاکی از یک معضل مدیریتی است. به عبارت ساده کشورمان نیازمند یک بازنگری در انتخاب و پرورش مدیران است.
اینکه کشور ثروتمندی (از نظر منابع انرژی) دچار خاموشی گسترده می‌شود به خودی خود نشان می‌دهد دچار سوء‌مدیریت هستیم.
مشکل کسانی هستند که از مدیریت فقط پُز آن را بلد هستند و فاقد شعور و سواد مکفی برای هدایت یک مجموعه می‌باشند. ایران ِما در منابع گازی رتبه نخست را در دنیا دارد و از نظر منابع دیگر انرژی در گیتی جزو رتبه‌های استثنایی است. فلذا ببینید چقدر سوء‌مدیریت و کار نکرده رخ داده که پایتخت در خاموشی می‌رود و سخنگوی صنعت برق می‌گوید برای آنکه بتوانیم به منازل و واحدهای تجاری برق برسانیم ناچاریم چراغ‌های اتوبان را خاموش کنیم!
موضوع بعدی که بیشتر معضل مدیریتی کشور را به چشم می‌آورد ضد و نقیض‌گویی‌های مسئولان مرتبط است. وزارت نیرو، شرکت گاز و برخی دیگر از مسئولان هر کدام سخنی و دلیلی را بیان می‌کردند. برق می‌گوید تقصیر گاز است، گاز می‌گوید تقصیر برق است و عده‌ای هم مدعی‌اند تقصیر بیت‌کوین و چین است! خب مردم بی‌نوا چگونه می‌خواهند تشخیص دهند مشکل کیست و کجاست؟!
آقایان مثلا مدیر! مدیریت کردن فقط سوار شدن بر خودروی شاسی بلند مشکی، قدم زدن در اتاق چند ده متری در پنت‌هاوس و دکور چند میلیاردی در اتاق کار نصب نمودن نیست.ای کاش به اندازه حداقل 5 درصد آن حقوق 52 میلیونی که ماه به ماه به جیب مبارک می‌زنید کار می‌کردید و فسفری می‌سوزاندید!
یادداشت انتقادی این روزنامه در حالی است که برخی مدیران دولتی، هم در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای و برق حاصل از آن کاهلی کردند (و حال آنکه 70 درصد برق در برخی کشورهای پیشرفته از این طریق تامین می‌شود)، هم با پذیرش توافق پاریس موجب خودتحریمی شدند و هم در زمینه توسعه نیروگاه‌ها کوتاهی شد و هم در زمینه توسعه گازرسانی اهتمام لازم انجام نگرفت. یادآور می‌شود در حالی که دولت ماه‌های آخر دوره 8 ساله خود را می‌گذراند، روزنامه اعتماد با تیتر «آلودگی + خاموشی» به استقبال خبر قطع برق رفته و روزنامه همشهری ارگان شهرداری تهران هم تیتر «20 روز زندگی در دود» و «پاتک خاموشی به مصرف مازوت» را انتخاب کرده است. روزنامه دولتی ایران هم تیتر زده «خاموشی در زمستان، آلودگی در آسمان»!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها