رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529969

بیبرقی در آلوده‌ترین روز سال

ساعت 24-‌درست در همان روزی که شهرهای زیادی از کشور و همین‌طور تهران از صبح، در خاموشی و بی‌برقی طولانی‌مدتی فرورفتند، خبر آمد کیفیت هوای پایتخت هم رکورد آلوده‌ترین روز خود در سال ۹۹ را ثبت کرد. در پایان ۲۴ ساعت منتهی به هشت صبح روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه، میانگین شاخص کیفیت هوای تهران عدد ۱۷۴ را نشان داد و به‌این‌ترتیب بدترین هوای تهران تا اینجای سال رقم خورد.

خبر
این خبر را سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد و گفت شهروندان تهرانی در ۲۴ ساعت منتهی به صبح روز چهارشنبه یعنی از هشت صبح سه‌شنبه تا هشت صبح چهارشنبه با شاخص ۱۷۴، آلوده‌ترین هوای امسال را تنفس کرده‌اند. لیلا نظری با تأکید بر اینکه شبانه‌روز گذشته، آلوده‌ترین شبانه‌روز تهران از ابتدای سال ۹۹ بود، گفت: البته پیش‌بینی می‌شود این آلودگی همچنان ادامه داشته باشد. وی دی‌ماه را ناسالم‌ترین ماه سال جاری قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: از هفتم دی تا روز چهارشنبه به‌جز یک روز، هوای تهران ناسالم بوده و در مجموع از اول دی‌ماه، هوای تهران ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای همه شهروندان، ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها سه روز در شرایط سالم قرار داشته است.
درهمین‌حال مسئولان شهری از محیط زیست تا مدیریت شهری و شورای شهر و نمایندگان مجلس هم مثل بقیه شهروندان در حال گلایه و نقد و اعتراض به وضعیت هستند و به نظر می‌رسد اتفاق عملی خاصی جز همین نقدها قرار نیست انجام دهند. در همین زمینه ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به فارس گفت: آلودگی هوا به‌شدت افزایش پیدا کرده و پایداری جوی داریم و در دو هفته گذشته هوا در تهران آلوده بوده است.
وی با تأکید بر این موضوع که مدام درباره آلودگی هوا تذکر داده‌ایم، گفت: از دست شهرداری و شورای شهر کاری برنمی‌آید و دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. روز گذشته جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد. استاندار تهران هم چند روز پیش پیشنهاد تعطیلی داده بود اما استاندار نمی‌تواند تصمیمات این‌چنینی بگیرد و باید دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند. وی با اشاره به اینکه آلایندگی‌ها زیر 200 است، گفت: وضعیت خوب نیست و تهران باید حداقل چند روزی تعطیل شود. با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده تعطیل است، اگر شنبه هم تعطیل شود، شاید قدری آلودگی کم شود. البته این را هم بگویم که با تعطیل‌شدن مشکل تهران حل نمی‌شود؛ چراکه منابع آلاینده فعال هستند و ما پایداری هوا را تا پایان هفته داریم.
خداکرمی به آپارتمان‌های بلندمرتبه ساخته‌شده در منطقه 22 اشاره کرد و گفـت: این ساختمان‌ها در مقابل باد قرار دارند و باعث آلودگی می‌شوند و از سوی دیگر، در منطقه 21 هم کارخانه‌های زیادی داریم که آلاینده‌های آنها مستقیم وارد تهران می‌شود و در استان‌های همجوار نیز نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند، آلودگی‌شان وارد تهران می‌شود. از سویی دیگر با وجود اینکه مسئولان شهری معتقدند در موضوع آلودگی فقط می‌توانند تذکر دهند اما مسئولان ‌محیط زیست می‌گویند مدیریت شهری در قبال اجرای قانون هوای پاک مسئولیت‌هایی دارد. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، می‌گوید: شورای شهر مانند سازمان حفاظت محیط زیست، مسئولیت‌هایی در قبال اجرای مفاد قانون هوای پاک دارد و باید به آن عمل کند. وی تأکید کرد: نباید جنبه سیاسی شورای شهر بر جنبه اجتماعی و شهری آن غلبه کند. متأسفانه امروز وضعیتی در شورای شهر تهران ایجاد شده که اغلب اظهارنظرهای اعضای آن جنبه سیاسی دارد.
وی به موضوع آلودگی هوا و جنبه مردمی و اجتماعی آن اشاره‌ای کرد و گفت: برخوردهای سیاسی با موضوعات اجتماعی مانند آلودگی هوا موجب می‌شود صورت‌مسئله که همان شرایط زندگی بهتر برای مردم تهران است، به حاشیه برود. ما در سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف و مسئولیت‌هایمان در قبال آلودگی هوا و نیز به قانون هوای پاک واقفیم.‌ در خبری دیگر نیز یکی از نمایندگان تهران در مجلس با بیان اینکه متأسفانه دولت به فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا که کمتر از جان‌باختگان کرونا نیست، توجهی نمی‌کند، گفت: نوع آلایندگی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت سوخت پایین است. سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه 24 دی در جلسه علنی بعد از تذکر شفاهی با اشاره به آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها اظهار کرد: درباره آلودگی هوا شاهد وضعیت رهاشده‌ای از سوی مجریان قانون هستیم که آنها با بازی با الفاظ و کلمات شفافیت لازم را دراین‌باره ندارند. وی با بیان اینکه نوع آلایندگی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت سوخت بسیار پایین است افزود: مسئولان باید پای حرف و تصمیم خود بایستند و با مردم شفاف باشند، این در حالی است که مصرف گاز طبیعی با وجود شیوع کرونا در کشور پایین‌تر از سال گذشته است. وی با اشاره به خاموشی‌های متعدد برق در روزهای گذشته گفت: این مجموعه خاموشی‌ها به چه دلیل است و مسئولان بهتر است توضیح دهند اما معلوم نیست که چه وضعیتی به وجود آمده است. مدیران با تصمیم‌گیری و اعمال نظر سلیقه‌ای در حال مدیریت امور هستند. باید پرسید چرا کسی در کشور به فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا توجهی نمی‌کند که کمتر از جان‌باختن بر اثر کرونا نیستند.
۴۴ درصد تصادفات فوتی پایتخت در تاریکی هوا
مسئله و موضوع دیگری که در روزهای اخیر تهران و اهالی‌اش با آن درگیر بوده‌اند، مسئله رفتن برق بود. موضوعی که البته از چندی پیش خودش را با بروز خاموشی نور خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نشان داده است. حالا هم رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت با اشاره به اینکه ۴۴ درصد تصادفات فوتی پایتخت در تاریکی رخ می‌دهد، گفت: «سازمان‌های مربوطه در تصادفاتی که روشنایی در آنها وجود ندارد، سهم تقصیر می‌گیرند».
سرهنگ احسان مؤمنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در برنامه شهر امن اظهار کرد: برابر آنالیز و بررسی‌های صورت‌گرفته تصادفات مشخص شد که حدود ۴۴ درصد از تصادفات منجر به فوت شهر تهران مربوط به ساعات تاریکی هوا و ساعات شب است و با توجه به اینکه ما در شب شاهد تردد کمتری از عابران پیاده، خودروها و موتورسیکلت نسبت به روز هستیم ولی تقریبا حدود نیمی از تصادفات ما در ساعات شب روی می‌دهد که آمار بالایی به حساب می‌آید.
سرهنگ مؤمنی ادامه داد: در تصادفات شب و تاریکی هوا و محدودبودن دید راننده تصادفات دارای مشکلات خاص خود است که برای پیشگیری از وقوع تصادفات ما اصلی داریم به نام اصل خوب‌دیدن و خوب‌دیده‌شدن؛ برای مثال راننده موتورسیکلتی که در حال رانندگی است، باید خوب ببیند و به جلو خوب توجه داشته باشد و باید وسیله نقلیه وی توسط رانندگان دیگر خوب دیده شود. حدود نیمی از تصادفات عابر پیاده، نیمی از تصادفات موتورسیکلت و تصادفات خودروهای تهران در شب روی می‌دهد و خیلی‌ها فکر می‌کنند که تصادفات عابر پیاده را در شب نداریم؛ درصورتی‌که با تاریک‌شدن هوا عابران پیاده‌ای که تردد می‌کنند به دلایلی دیده نمی‌شوند و باعث بروز تصادف می‌شوند.
وی افزود: «از این فرصت استفاده می‌کنم و از عابران پیاده‌ای که در شب تردد می‌کنند درخواست می‌کنم از محل‌هایی تردد کنند که دارای روشنایی کافی باشد و از حتما از لباس‌های روشن استفاده کنند تا توسط رانندگان دیگر به خوبی دیده شوند. راکبان موتورسیکلت نیز همچنین باید از محل‌های دارای روشنایی کافی استفاده کنند و حتما چراغ‌های وسایل نقلیه خود را روشن نگه دارند و از کلاه ایمنی دارای شبرنگ و لباس دارای نوار شبرنگ حتما استفاده کنند تا توسط رانندگان دیگر به‌خوبی دیده شوند».
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «یکی از اصول رانندگی و تصادف‌نکردن، خوب‌دیدن و خوب‌دیده‌شدن است و وقتی که فاقد روشنایی در سطح معابر هستیم، راننده به خوبی نمی‌تواند وسایل نقلیه دیگر را ببیند و عابران را مشاهده کند و برای اینکه بتواند فضای دید خود را وسعت دهد و بیشتر کند، ناچار می‌شود از نوربالا استفاده کند که نوربالا نه‌تنها فضای دید وی را روشن نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نور بازتاب داشته باشد به خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند و باعث تغیر مسیر و انحراف خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند شود و یک حادثه را رقم می‌زند. کارشناسان ما در تصادفاتی که محل تصادف فاقد روشنایی است و دلیل تصادف عدم روشنایی است به سازمان مربوطه سهم می‌دهند و سازمان مربوطه باید در مراجع قضائی پاسخ‌گو باشد و جبران خسارت را انجام دهد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها