رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530116

اعتراض و تجمع کشاورزان اصفهانی

ساعت 24 - زاینده‌رود، حال خوبی ندارد و وضعیت آن، روز به روز وخیم‌تر می‌شود؛ نه پشت سد زاینده‌رود، آبی باقی مانده و نه تصمیمات مدیریتی، علاجی بر دردناعلاج زاینده‌رود شده است.

dir="RTL">به گزارش تسنیم از اصفهان، روز به روز که می‌گذرد، وضعیت رودخانه زاینده‌رود بدتر می‌شود. هر روز اخبار ناامیدکننده‌تری از این رودخانه به گوش می‌رسد و زاینده‌رود، رفته رفته زایندگی‌اش را از دست می‌دهد. طرح‌های توسعه‌ای صنایع، بی‌توجهی به برداشت‌های بی‌رویه در زاینده‌رود، عدم توجه به طومار شیخ‌بهایی و عدم نظارت در سطح ملی بر این رودخانه حیاتی، حیات فلات مرکزی ایران را به خطر انداخته است.به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان 86 درصد از سد زاینده‌رود خالی شده و تنها 14 درصد از این منبع حیاتی آب در فلات مرکزی اصفهان باقی مانده است. وعده‌ها هنوز عملیاتی نشده و بازگشایی رودخانه، به بارش‌هایی مشروط شده که این روزها روی خوش به اصفهان نشان نمی‌دهند.مدیران در تناقض رفتاری و مدیریتی، هرکدام یک سخن بر زبان می‌آورند و وعده جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود اصفهان، که در دولت یازدهم به عنوان قول رئیس جمهور مطرح شد، هیچ‌گاه، رنگ عمل به خود نگرفت.راهکار مشخص است و چارچوب‌ها مشخص‌تر. مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب، که با بررسی تمام ذینفعان حوضه آبریز زاینده‌رود در سطح کلان ملی تدوین شد، به عنوان تنها راه حل مشکلات زاینده‌رود مطرح می‌شود، اما رودخانه پردرد فلات مرکزی، هیچ دادرس و دادگری را به خود نمی‌بیند

.قصه حقابه کشاورزان اصفهانی هم گویا پایان خوشی ندارد. سال‌هاست که کشاورزان به هر طریق ممکن اعتراض خود را از عدم تخصیص حقابه مطابق با طومار کهن شیخ بهایی به گوش مسئولان و مردم رسانده‌اند، اما گویا مسئولان مربوطه دیگر به این اعتراضات عادت کرده‌اند و تنها آنها را به چشم اتفاقاتی گذرا می‌بینند که با چند وعده که به سرانجام هم نمی‌رسد، کشاورزان روانه زمین‌های خشک و بی‌آب خود کنند.کشاورزان شرق اصفهان در ماه‌های گذشته، بارها سرما، آلودگی هوا و مشکلات کرونا را به جان خود خریدند و مقابل رودخانه خشک زاینده‌رود تجمع کرده‌اند تا اعتراض خود را از وضعیت موجود به گوش مسئولان برسانند؛ آنها که از بخشیدگی این رودخانه، زندگی می‌گذرانند و سال‌هاست که، نان خودشان را نیز از دست رفته می‌بینند.

یکی از کشاورزان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: سال‌هاست که برای گرفتن حقابه خود باید جمع شویم و مطالبه‌گری کنیم در حالیکه حقابه کشاورزان موضوعی بدیهی است و نباید شاهد این باشیم که برای گرفتن حق طبیعی‌مان هر ساله دست به تجمع بزنیم.وی ادامه داد: از سال 92 تا کنون حقابه ما به درستی پرداخت نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که در یک سال ما محصولات خوبی به بازار عرضه کنیم و سال دیگر همه زمین‌های ما به دلیل بی‌آبی خشک و راکد باقی بمانند. در تمام این سال‌ها مسئولان قول‌هایی به ما می‌دهند اما به مرحله عمل نمی‌رسد. شاید به مدت کوتاهی برخی مسئولان پیگیر مشکلات ما باشند اما آنها هم با گذشت زمان ما را فراموش می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها