رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530129

هند بزرگترین کمپین تزریق واکسن کرونا را آغاز میکند

ساعت 24 - هند از امروز شنبه، ۱۶ ژانویه، واکسیناسیون سراسری کرونا را آغاز می‌کند، طرحی که در پایان بنا دارد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را در مقابل کووید۱۹ واکسینه کند. این طرح در کنار چین، بزرگترین واکسیناسیون عمومی جهان خواهد بود.برای آغاز این طرح تاکنون میلیون‌ها دوز از دو واکسن تولیدی به نام‌های کوویشیلد و کوواکسین به نقاط مختلف این کشور ارسال شده است.

dir="RTL">قرار است کارکنان بخش‌های درمانی و مشاغل حیاتی در کنار افراد در معرض خطر، اولین گروه دریافت‌کننده واکسن باشند.هند پس از آمریکا، دومین کشور جهان با بالاترین آمارهای کرونا است.در فاز نخست طرح واکسیناسیون قرار است ۱۰ میلیون کارکنان بخش بهداشت، ماموران پلیس، سربازان ارتش و دیگر افرادی که شغل آنها ضروری طبقه‌بندی شده واکسن دریافت کنند.در فاز بعدی افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که زیر ۵۰ سال دارند اما بیماری‌های مزمن با شرایط زمینه‌ای خطرناک دارند واکسن دریافت خواهند کرد.

مقام‌های هند می‌گویند از بانک داده‌های مربوط به واجدان شرایط برای حضور در انتخابات که اطلاعات ۹۰۰ میلیون نفر در آن ثبت شده برای طبقه‌بندی و تقسیم نوبت دریافت واکسن استفاده خواهند کرد.واکسیناسون قرار است علاوه بر بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی، در مدارس، سالن های اجتماعات محلی، دفاتر شهرداری و حتی سالن‌ها و دفاتر عروسی صورت گیرد. هدف دولت هند این است که تا ماه اوت آینده - هفت ماه دیگر - دست کم ۳۰۰ میلیون نفر از مردم این کشور را واکسینه کند.

دو واکسن کوویشیلد (نام بومی برای واکسن آکسفورد-استرازنیکا که در بریتانیا ساخته شده) و واکسن کوواکسین که در هند و توسط شرکت بهارات بایوتک ساخته شده توانسته‌اند از نهادهای بهداشتی هند مجوز دریافت کنند.همزمان نگرانی‌هایی از میزان اثربخشی و ایمنی واکسن کوواکسین وجود دارد چرا که مجوز اضطراری این واکسن پیش از نهایی شدن بررسی آمارهای فاز سوم آزمایش بالینی آن صورت گرفته است. با این حال، سازندگان این واکسن می‌گویند محصول آنها ایمن و اثربخش است و نتایج نهایی فاز سوم و مطالعات بالینی هم در ماه فوریه منتشر خواهد شد.هر دو واکسن باید در دو نوبت و به فاصله ۲۸ روز تزریق شوند تا به حداکثر اثربخشی خود برسند. آن طور که تولیدکنندگان می‌گویند حداکثر ایمنی ۱۴ روز پس از تزریق نوبت دوم حاصل خواهد شد.تاکنون ۸ میلیون نفر برای دریافت نوبت اول واکسن خود ثبت نام کرده‌اند. هند ۶۰۰ هزار نفر را برای انجام این پروژه آموزش داده است.تزریق واکسن در هند داوطلبانه خواهد بود و کسانی که واکسن دریافت کند گواهی ویژه واکسینه شدن - بعد از تزریق دوز دوم - دریافت خواهند کرد.

بریتانیا و محدودیت بیشترو برای ورود مسافران

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ورود مسافران به این کشور از روز دوشنبه آینده خبر داد.پیش از این مسیرهای مسافرتی هوایی وجود داشت که مسافران از کشورهایی که میزان شیوع کرونا در آن کمتر بود، بدون نیاز به قرنطینه می‌توانستند وارد بریتانیا شوند، اما از دوشنبه این "کریدورها" بسته می‌شود.همه کسانی که وارد بریتانیا می‌شوند باید نتیجه منفی آزمایش کرونا مربوط به ۷۲ ساعت قبل پرواز را ارائه دهند.آقای جانسون در یک کنفرانس خبری این تصمیم را اقدامی برای جلوگیری از ورود نوع جدید ویروس کرونا، که هنوز چندان شناخته شده نیست، دانست.این تصمیم فعلا برای یک ماه آینده گرفته شده است اما گفته شده که ممکن است تمدید شود.همه افرادی که وارد بریتانیا بشوند، باید ده روز قرنطینه شوند و اگر بخواهند می‌توانند در روز پنجم قرنطینه آزمایش دهند و در صورت جواب منفی، مدت قرنطینه کوتاه خواهد شد.پیشتر دولت بریتانیا به دلیل نگرانی از نوع جدید ویروس کرونا که در برزیل شناسایی شده ورود مسافران را از آمریکای جنوبی ممنوع کرده بود.نخست وزیر بریتانیا همچنین از پیشرفت در برنامه واکسیناسیون خبر داد و گفت که حدود ۳ میلیون و دویست هزار نفر تا کنون نوبت اول واکسن را دریافت کردند.

شکایت شش کشور اروپایی از 'خلف وعده' شرکت‌ فایزر

شش کشور اروپایی از شرکت‌های فایزر بیوان‌تک بخاطر کاهش ارسال واکسن کرونا به کمیسیون اروپا شکایت کردند.کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، لیتوانی، لتونی و سوئد این نامه را امضا و شکایت کرده‌اند که کاهش ارسال واکسن به اعتبار برنامه واکسیناسیون آنها لطمه می‌زند. لیتوانی گفته شرکت فایزر قرار است نیمی از واکسنی را که وعده کرده تحویل بدهد.شرکت فایزر در بیانیه‌ای گفته این اتفاق بخاطر نوسان تولید در کارخانه‌اش در بلژیک است و در درازمدت افزایش تولید خواهد داشت.اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید مدیرعامل فایزربه او اطمینان داده که همه سفارش‌های تایید شده تضمین شده هستند و در سه ماهه اول سال به موقع تحویل داده می‌شوند. او هفته گذشته گفت شرکت فایزر قبول کرده ۶۰۰ میلیون دوز، دوبرابر رقم توافق شده، واکسن تولید کند.در پایان روز جمعه ۱۶ ژانویه، وبسایت داده شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا شمار قربانیان کرونا در سراسر جهان را ۲ میلیون و ۷ هزار نفر ثبت کرد و شمار مبتلایان به این ویروس را هم ۹۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برآورد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها