رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530243

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ‌های زودرس/اماکن دارای بالاترین احتمال ابتلا به کرونا

ساعت24-رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره وضعیت آلودگی هوا در کشور و پیامدهای آن، گفت: بر اساس پژوهش مشترک دانشگاه و وزارت بهداشت مجموع سال‌های عمر از دست رفته به علت مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق آلاینده ها بالغ بر ۴۰۰ هزار سال برآورد شده است.

دکتر عباس شاهسونی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط و دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آستانه ۲۹ بهمن ماه روز هوای پاک، آلودگی هوا را یکی از مسائل عمده شهرهای بزرگ جهان دانست و گفت: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، رشد بخش‌های صنعتی، حمل و نقل و الگوهای مصرف نامناسب سوخت، نگرانیها را نسبت به تشدید آلودگی هوا افزایش داده؛ چراکه این آلودگی‌ها تاثیرات نامطلوبی بر سلامت، رفاه و بهره‌وری جامعه دارد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی از عوامل خطر محیطی مهم است و جوامع از طریق کاهش سطح آلاینده‌ها می‌توانند بار بیماری‌هایی نظیر سکته و بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن را کاهش دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آن سطح آلودگی هوا ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب است؛ یعنی بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت. مواجهه با ذرات معلق بطور میانگین باعث کاهش 1.8 سال از امید به زندگی در مردم دنیا می‌شود.

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس در دنیا

شاهسونی با اشاره به اینکه در کشورهای با سطح درآمد متوسط و پایین خطر بیشتری وجود دارد، افزود: آلودگی هوا در سطح جهان، به عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوء تغذیه و دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار کرد: بر اساس آخرین برآورد موسسه معتبر بار بیماری ها به ترتیب ۲۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۰ درصد از مرگ های ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی، 19 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، ۲۰ درصد از مرگ‌های ناشی از دیابت، ۳۰ درصد از مرگ‌های ناشی از عفونت‌های تحتانی دستگاه تنفسی و ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوای آزاد است.

وی آلاینده‌های هوا را از مهمترین نگرانی‌های بهداشت عمومی اعلام کرد و گفت: آلاینده ها شامل ذرات معلق (PM)، ازن تروپوسفریک سطح زمین(O۳) ، دی اکسید نیتروژن(NO۲) و دی اکسید گوگرد(SO۲) هستند که می‌توانند بسیاری از اندام‌ها و سیستم‌های انسان را تحت تأثیر قرار دهند.

شاهسونی افزود: شواهد زیادی در خصوص ارتباط بین این آلودگی‌ها و اثرات قلبی عروقی و تنفسی وجود دارد. سایر پیامدهای احتمالی سلامتی شامل اثرات متابولیکی(دیابت)، تصلب شرایین، اختلال در رشد عصبی و ریه در کودکان و حتی ارتباط با بیماری های تخریب عصبی است.

بروز بیش از 40 هزار مرگ زودرس به علت مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط، در خصوص وضعیت آلودگی هوای کشور و تاثیر آن بر سلامت هموطنان تصریح کرد: براساس آخرین برآورد موسسه معتبر بار بیماری‌ها، مواجهه طولانی مدت با ذرات معلقPM۲,۵ در کشور، سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس این گزارش میانگین غلظت ذرات معلقPM۲,۵ در کشور بیش از 3.8 برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. همچنین نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام گرفته نشان می‌دهد که مرگ منتسب به آلودگی هوا در شهر ایران بطور میانگین 7.67 درصد است.

هزینه‌های سلامت ناشی از آلودگی هوا در شهر تهران سالیانه 2.6 میلیارد دلار

شاهسونی، عنوان کرد: مطابق با آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، هزینه‌های سلامت (مرگ و بیماری) آلاینده ذرات معلق(PM۲,۵) در شهر تهران سالیانه، 2.6 میلیارد دلار است. مطابق این گزارش در صورتی که غلظت ذرات معلق ذرات معلق(PM۲,۵) در شهر تهران از ۳۵ میکروگرم در متر مکعب به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب (رهنمود سازمان بهداشت جهانی) کاهش یابد سالیانه هزینههای سلامت (مرگ و بیماری) ناشی از آلاینده ذرات معلق به میزان 1.6 میلیارد دلار کاهش می یابد.

4 هزار قرن عمر از دست رفته بعلت مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق

وی در خصوص نتایج مطالعه مشترک دانشگاه و گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بیان کرد: بر اساس این پژوهش مجموع سال‌های عمر از دست رفته بعلت مواجهه طولانی مدت با ذرات معلقPM۲,۵ در ۲۵ شهر منتخب کشور، بطور میانگین برابر با ۴۸۶ هزار و ۲۸۹ سال و هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۵ هزار و۷۸۰ میلیون دلار است.

کیفیت پایین هوا یک عامل خطر مهم برای بیماری های حاد و مزمن تنفسی و قلبی عروقی

عضو هیئت علمی دانشگاه، افزود: کیفیت پایین هوا یک عامل خطر مهم برای بیماری های حاد و مزمن تنفسی و قلبی عروقی است. افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و در مناطق با هوای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید عفونت کووید-۱۹ قرار دارند.

اماکنی که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در آن‌ها بالاست

وی همچنین در خصوص اماکنی که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در آن‌ها بالاست، تصریح کرد: نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، نشان می‌دهد ۶۲ درصد نمونه‌های هوای اخذ شده از اماکن عمومی و ۶۷ درصد نمونه‌های هوای اخذ شده از سیستم حمل و نقل شهر تهران به ویروس سارس کرونای جدید آلوده بودند که نشان دهنده این است که حضور در این اماکن امکان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را افزایش می دهد.

شاهسونی آلودگی هوا را عامل اصلی تعیین کننده افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و کووید-۱۹ اعلام کرد و گفت: افزایش آلودگی هوا می تواند آسیب پذیری دستگاه تنفسی افراد را بالا ببرد و همینطور باعث تشدید دیابت و بیماری‌های تنفسی شود که با نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ همراه است .

وی ادامه داد: نتایج مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام پذیرفت نشان می‌دهد که مواجهه با آلودگی هوا باعث ۶ الی ۱۵ درصد افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ می شود، به همین دلیل اتحادیه بهداشت عمومی اروپا هشدار داده است افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کووید-۱۹ قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاهسونی، ادامه داد: همانطور که اشاره شد در حال حاضر به دلیل تغییر فصل و افزایش آلاینده های هوا به خصوص در کلان شهرها و شهرهای صنعتی با دو مشکل آلودی هوا و اپیدمی کووید-۱۹ مواجه هستیم که به دنبال آن میزان مراجعات افراد به مراکز درمانی، هم به دلیل آلودگی هوا و تشدید مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی و هم کووید –۱۹ افزایش می یابد. بنابراین، آلودگی هوا یک عامل اثرگذار بر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان گفت: نتایج مطالعات نشان می دهد که بین آلودگی هوا و عفونتCOVID-۱۹ رابطه آماری معناداری وجود دارد. همچنین مواجهه کوتاه مدت با غلظت های بالاترPM۲,۵، PM۱۰، CO ، NO۲ وO۳ با افزایش خطر ابتلا و مرگ بعلت کووید –۱۹ همراه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها