رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530264

آخرین وضعیت تولید ۳ واکسنِ ایرانیِ کرونا

ساعت24- رئیس انستیتو پاستور ایران آخرین وضعیت تولید واکسن های کرونای تولید داخل را تشریح کرد.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در خبر 21 سیما با اشاره به آخرین وضعیت تولید واکسن کررونا در کشور، اظهار داشت: واکسن کرونای موسسه رازی کد اخلاق خود را دریافته کرد و آمده می‌شود در هفته‌های آتی وارد کارآزمایی بالینی در فاز یک شود؛ یعنی روی تعداد محدودی این تست صورت گیرد.

وی ادامه داد: این واکسن اگر از نظر کارایی و ایمنی و بی خطر بودن تایید شود بعد وارد فازهای بعدی می‌شود تا انشاالله تولید این واکسن را طی گذراندن مراحلی در کشور داشته باشیم.

رئیس انستیوتو پاستور ایران بیان داشت: در کنار این واکسن، واکسن مشترک ایران و کوبا که حاصل همکاری‌های دو کشور در دو دهه گذشته در خصوص واکسن سازی هست، آمده خواهد شد و پس از اینکه فاز حیوانی را با موفقیت در کوبا طی کرده و فازهای یک و دو انسانی را هم در کوبا با موفقیت گذرانده، به طور همزمان در اواخر بهمن ماه وارد کارآزمایی بالینی سطح 3 شود که این مرحله فاز نهایی است.انشاالله بتوانیم به عنوان اولین واکسن تولید داخل تقدیم مردم کشور کنیم.

بیگلری درخصص تفاوت واکسن ایران و کوبا موسسه رازی با واکسن تولیدی بنیاد برکت ، ابراز داشت: واکسن کوویران واکسن غیر فعال شده است که تمام آنتی ژن های ویروسی را داراست، اما غیر فعال شده؛ در حالی که در واکسن ایران و کوبا و نیز واکسن رازی بخشی از بدنه آنتی ژن‌های ویروسی برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد:فرق واکسن پاستور و رازی این است که هردو نوترکیب هستند اما در واکسن پاستور فرایندی در مهندسی ژنتیک آن بکار برده شده که باعث می‌شود واکسن ایمنی زایی بیشتری داشته باشد.

رئیس انستیوتو پاستور خاطرنشان کرد:البته همه واکسن‌های تولیدی در کشور باید فازهای انسانی خود را طی کنند و در پایان فاز سه است که می‌توان قضاوت کرد که این واکسنها چقدر کارا هستند.

بیگلری متذکر شد: از نظر عوارض روی بدن خوشبختانه هیچ کدام از واکسن‌هایی که در بنیاد برکت و مشترک بین ایران و کوبا تاکنون عوارض مشکل آفرینی را نشان نداده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها