رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530267

کاهش 14 درصدی بورس و تاریکی در همه بازارها

ساعت 24 - بازارهای سهام ، ارز و سکه در سرازیری قراردارند اما در نیمه دوم دی ماه شتاب سقوط بازار سهام بیشتر از بازارهای دیگر بوده است و در مجموع اکنون بازارها در تاریکی و ابهام فرورفته اند.

بورس
dir="RTL">درحالی که بازار دلار و سکه روندکاهنده خود را از مدتها پیش شروع کرده بودندو بازار دلار به ویژه پس از صحبت های هفته پیش در مسیر سرازیری ببیشتر قرار گرفت و سکه وطلا نیز همزمان با ان ونیز کاهش اونس جهانی پایین آمدند اما بازرار سهام با سقط 14 در صدی و خروج پول حقیقی ها در مسیر کاهنده بودن سرعت بیشتری داشت.چرا شاهد سقوط بازار سهام با این شدت هستیم؟ برخی باورشان این است که دلیل سقوط بازار سهام برنامه وزیر صمت بببود که می خواست قیمت دستوری را بر فولاد تحکیل کند و چون سهم فولاد دربازار سهام قابل اعتنا است شاخص کل افتاده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز گفته اند روند کاهنده قیمت دلار در بازار پس از روی کارامدن جوبایدن در امریکا و احتمال شل شدن تحریم ها یک انتظار عمومی شده است و به همین دلیل قیمت سهام بسیاری از شرکتها که اساس قیمت گذاری آنهابر دلار بالا استوار شده بود به سمت پایین گرایش دارند.

در هفته اخیر خالص ورود پول حقیقی به بورس منفی بوده و به عبارت دیگر بورس شاهد خروج پول‌های حقیقی بود. به استثنای روز یکشنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بوده ایم. در مجموع کل هفته، 5 هزار و 224 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به هفته پیشین رشد 17 درصدی داشته است.در روز سه شنبه 1902 میلیارد تومان، چهارشنبه 2031 میلیارد تومان و روز گذشته نیز 2516 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است که به نوعی یک فاجعه برای بازار محسوب می‌شود. در کنار آن کاهش حجم معاملات خرد در بازار به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به عامل دیگری برای بی رمق شدن بازار تبدیل شده است. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر حدود 13 تا 15 هزار میلیارد تومان در هر روز بوده است.ایا سخنان رییس جمهور که گفته است قیمت دلار با ازاد شدن منابع ارزی در کشورهای گوناگون به 15هزار تومان می رسد را می توان با اعتماد بالاقابل اجرایی دانست و ایادر این صورت دولت آمادگی سقوط دهشتناک بازار سهام و اعتراض گسترده تر سهامداران خرده پا را دارد؟

برخی تحلیل گران باور دارند رفتار سهامداران نشان می دهد، عنصر هیجان و گرفتن سیگنال از فضای مجازی به یک رفتار قالب در میان آنها تبدیل شده است. به غیر از عده‌ای که به صورت حرفه‌ای و طبق استراتژی از قبل تعیین شده به معامله در بورس می پردازند، اغلب سهامداران خرد به دلیل نداشتن دانش کافی در روزهایی که بازار به شدت منفی است، سهام خود را عرضه کرده و در روزهایی که بازار به یک قله کوتاه مدت می رسد و روند صعودی دارد، اقدام به خرید می کنند. این شیوه خرید و فروش سبب افزایش ضرر و زیان آنها می شود. به عبارت دیگر، این استراتژی هیجانی برای سهامداران چیزی جز ضرر و زیان به همراه ندارد. شاید بهترین کار در این روزهای هیجانی، پرهیز از معاملات احساسی باشد.

یکی از نکات اصلی در معاملات این روزهای بازار سرمایه، می توان به حمایت های نه چندان موثر شرکت های حقوقی از بورس اشاره کرد. شرکت های حقوق دقیقا 45 تا 30 دقیقه مانده به پایان بازار شروع به حمایت از نمادهای شاخص ساز می کنند. این حمایت تنها بر جمع شدن صف های فروش خود این نمادها تاثیر می گذارد و به مابقی نمادهای بازار سرایت نمی کند.البته بازارگردان ها نیز در این روزها کمکی به بازار نمی کنند. در معاملات امروز ارزش صف‌های فروش ۱۰ برابر ارزش صف‌های خرید بود، به عبارت دیگر فروش‌ها هزار درصد بیشتر از خریدهای بازار سهام بود. این مساله نشان می دهد، باز هم صف های چند میلیونی و در برخی نمادها چند ده میلیونی در بازار شکل گرفته است و نقدینگی بازار نیز به شدت افت پیدا کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها