رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530275

بریتانیا و پیشنهاد قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی

ساعت 24 - پارلمان بریتانیا ابتداً در سال ۲۰۱۷ با برگزاری جلسه صبحگاهی به موجب لایحه غیر اجرایی، فعالیت‌های سپاه پاسداران اسلامی را در منطقه مورد انتقاد قرار داده است. لایحه مزبور بدون امضا و نطقی از طرف نمایندگان، تا ماه آوریل ۲۰۱۹ مسکوت مانده است.

سپاه
dir="RTL">در پی اقدام دولت ایالات متحده در خصوص سپاه پاسداران و در تبعیت از تاکید نخست وزیر سابق بریتانیا تونی بلر بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و همچنین در خواست وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی از دولت بریتانیا در همراهی ایالات متحده، جمعی ۶ نفره از نمایندگان پارلمان بریتانیا اقدام به امضا و پیگیری موضوع مطرح شده در سال ۲۰۱۷ می‌نمایند و در همان ماه آوریل، موضوع مجدداً بین نمایندگان در سطح لایحه صبحگاهی مطرح می‌گردد. در بین اعضای امضاکننده دو تن از نمایندگان حزب محافظه کار، دو نفر از حزب دمکرات طرفدار اتحادیه، یک نفر از حزب کارگر و یک نفر از حزب لیبرال دموکرات می‌باشند.طرح بیان شده در ماه آوریل در ۳ ماه آینده خود با امضا نمایندگان دیگری نیز همراه می‌شود که اکثر آن‌ها از حزب محافظه کار می‌باشند اگرچه از تمامی طیف‌های سیاسی امضا کنندگانی به آن پیوسته اند. به دلیل طبقه بندی این لایحه در لوایح صبحگاهی یا اصطلاحا EDM این لایحه فاقد دستورالعمل اجرایی است.

ساختار محتوایی گزارش کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا

ساختار محتوایی گزارش کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا، تحت عنوان دورنمای مبهم روابط بریتانیا و جمهوری اسلامی، واجد بخش های مختلفی به شرح ذیل می باشد:

رفتار ایران با داخل کشور

در ابتدای بحث این گزارش با نگاهی مداخله جویانه، به مسائل داخلی ایران پرداخته و تلاش داشته تا با تاکید بر مسائل حقوق بشری از رویکرد داخلی جمهوری اسلامی در خصوص آزادی های فردی انتقاد گرد

.برنامه موشکی و حضور منطقه ای ایران

در بخش دیگر گزارش به برنامه موشکی و عدم تلاش در پایان بی ثبات سازی منطقه اشاره شده و مدعی شده است که توسعه موشکی جمهوری اسلامی و محوریت هوافضای سپاه پاسداران از عوامل نگرانی ساز دیگر دولت های حاکم در منطقه غرب آسیا شده است.

کشورهای منطقه خلیج فارس

فعالیت های منطقه ای سپاه پاسداران نیز بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده و با محور قرار دادن فعالیت های سپاه پاسداران در خلیج فارس و تنگه هرمز بر احتمال بروز بحران های دریایی و ترانزیتی در این منطقه مهم ژئوپلتیکی تاکید شده است.

مسئله دوتابعیتی ها

بخشی دیگر از گزارش کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا به بازداشت شهروندان دوتابعیتی اشاره دارد.

البتهاین نکته را نیز باید در ذهن داشت که اعضای گروهک تروریستی منافقین که ارتباطاتی با برخی از اعضای کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا دارند، نقش مخربی در ارائه این پیشنهاد داشته اند. شایان ذکر است که ریاست کمیته مذکور دارای ارتباط نزدیکی با این گروهک می‌باشد.

پیامدهای درج سپاه در فهرست سازمان های تروریستی

گرچه پیشنهاد مطرح شده در کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا، صرفا در حد یک پیشنهاد بوده، اما احتمال مطرح شدن آن در آینده، می تواند پیامدهای گسترده و پرتنشی را در روابط ایران و بریتانیا و در سطوح سه گانه ملی، منطقه ای و جهانی و در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و حقوقی به دنبال داشته باشد که شرح برخی از آنها می رود:

یکی از اهداف اصلی و مهم بریتانیا ایجاد شکاف ساختاری بین نظام و مردم از یک طرف و ایجاد اختلاف بین نیروهای داخلی از طرف دیگر است.

پیشنهاد اخیر کمیته امور خارجه بریتانیا در صورت تایید شدن، پیچیدگی‌های بسیاری بر ارتباط دیپلمات‌ها و نظامیان بریتانیایی در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان، افغانستان، یمن و ... با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد خواهد کرد. به طور خاص بریتانیا در ۴ کشور منطقه، پایگاه نظامی داشته و همچنین دارای حداقل ۳۱۴۰ پرسنل نظامی در منطقه می‌باشد. اتخاذ این سیاست، ارتباطات معمول بین واحدهای نظامی در منطقه را دچار مشکل می‌سازد.در صورت تایید این لایحه توسط دولت بریتانیا، اجماع در ضدیت با سپاه گسترش می یابد و گروه های نزدیک به سپاه نیز ذیل اهداف اجماع شکل گرفته در همراهی ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و بریتانیا قرار می‌گیرند.از طرفی دیگر احتمال درگیری های محدود اما ادامه دار بین نیروهای فرامنطقه ای مانند نیروهای ناتو و ایالات متحده با سپاه پاسداران و یا گروه های نیابتی افزایش خواهد یافت که اعث درگیری و خسارات بیشتر خواهد شد.ایجاد فشار روانی پیرو جنگ روانی بین‌المللی و فشارهای حقوقی، در نهایت منجر به محدودسازی حضور برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد شد. این راهبرد در راستای تضعیف نقش منطقه‌ای سپاه و گروه‌های مرتبط با جریان مقاومت اسلامی در منطقه و به سود رژیم صهیونیستی و جریانات عربی همسو با رژیم صهیونیستی پیش‌بینی شده است.

ایران را می توان از جمله پیشروترین کشورها در زمینه مدیریت جنگ نامتقارن دانست که رهبری این عملیات ها عمدتا بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. موفقیت های ایران در دفاع مقدس و تقابل با نیروهای تروریستی در منطقه کارایی آن را به اثبات رسانده است. چنین توانایی باعث شده تا توازنی نسبی در مقابل قدرت های متخاصم همچون آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی ایجاد شود. قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی با تحت تاثیر قرار دادن شرکا و متحدان منطقه ای ایران، با هدف تضعیف نسبی توان جنگ نامتقارن ایران تدوین شده است.با توجه به وجود پایگاه های دریایی بریتانیا در کشور های خلیج فارس مانند قطر، بحرین، امارات متحده عربی و عمان و همینطور رفت و آمد ناوگان ترانزیتی این کشور در منطقه استراتژیک خلیج فارس با توجه به حضور گسترده دریایی سپاه پاسداران در این منطقه و وجود ناوچه ها و قایق های تندرو، این اقدام بریتانیا در صورت تایید توسط دولت آن کشور می‌تواند باعث ایجاد محدودیت های بسیاری برای ناوگان ملی بریتانیا گردد و همینطور منجر به ایجاد درگیری‌های چالش بر انگیزی برای این قدرت سابق شود.اگرچه نهادها و افراد در سپاه پاسداران یا ارگان های وابسته به آن ذیل تحریم های ایالات متحده می‌باشند اما طبق این پیشنهادیه به دولت بریتانیا از دولت درخواست شده تا نهاد های مرتبط در نهاد دفتر امور خارجه و مشترک المنافع نیز تحت پیگرد تحریمی قرار گیرند و حافظ منافع بریتانیا در این خصوص باشند. البته این فرایند بیشتر از اینکه بتواند بر نظام تحریمی موثر و بی واسطه بریتانیا بر سپاه نقش داشته باشد در تقویت نظامی تحریمی ایالات متحده آمریکا و گسترش اجماع سازی آن می‌تواند مفید باشد.

منبع- پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها